2022-10-05, 13:18
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
60-70% av ukrainas soldater är legosoldater.

Haha... Nej.

För närvarande är de ukrainska väpnade styrkorna uppe i ca 600 000 man, vilka alla befiinner sig på olika nivåer gällande utbildning, krigsplacering och insats.

Antalet utlänningar som strider på Ukrainas sida är över 20 000, men under 30 000. Av detta kan vi sluta oss till att antalet utlänningar uppgår till max 5 procent av de stridande - och inte 70 procent.

Dessutom vänder jag mig lite mot beteckningen "legosoldater". De stridande i de internationella förbanden slåss inte för pengar, utan av ideella skäl - och beviset för detta är den riktigt skrala lön som mannarna får, dvs 630 dollar i månaden. Riktiga legosoldater hittar du däremot på den ryska sidan i form av Wagner PMC. Där är också betalningen mycket bättre: ingångslönen har nu höjts till 2500 dollar i månaden.

Jag vill råda dig till att inte lyssna så mycket på rysk propaganda. Den är mycket snedvriden och av prestigeskäl finns det en tendens hos ryssarna att överdriva den utländska närvaron på krigsskådeplatsen, eftersom det är så pinsamt att få smörj av de så föraktade ukrainarna.

Ta hand om dig. Kram!
Citera
2022-10-05, 13:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av schipperke77
Total icke-nyhet. Nato accepterar inte medlemmar som inte kontrollerar sitt eget territorium, detta är välkänt sedan länge och en anledning till att Putins åberopade krigsskäl är nonsens. Han hade effektivt satt stopp för ett ukrainskt Nato-medlemskap med sitt proxykrig i Donbas och sin ockupation av Krim.
Det är ett ganska stadigt ställningstagande från en NATO-medlem. Det betyder att det finns fler länder som går emot NATOs officiella linje. Och jag gissar på att det kommer att bli fler
Citera
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Hittar inget om panik där?

Vad RT skriver stämmer heller inte med CNN skriver. De är lite märkliga de där ryssarna. Överdriver alltid med det dubbla och rysstrollen faller för det, om och om igen.
Citera
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jo, alla utom en individ i tråden fattar skillnaden på amfibie- eller vadar-förmåga på papperet och att genomföra det över en 500 m bred flod under fientlig beskjutning. Jag borde strunta i det och vänta tills solbrillornas dagcenter öppnar igen, men det är så trist att se tråden nedgeggad med hans fantasier.

Frågan om en eventuell kommande rysk evakuering från N Kherson är nämligen högintressant. Ryssland har bevisligen lyckats att åtminstone hjälpligt försörja 25-30’ man med färjor och tillfälliga pontonbroar. Nu kan de behövs göra en Gallipoli- eller Dunkerque-exit. Men man borde fortfarande kunna gå på broarna så personalen kan klara sig genom att löpa gatlopp.

Möjligen kan Ukraina övertalas till att ge fri lejd mot att få staden i helt skick. Ryssarna verkar ha en tendens till såna deals. Skulle inte Ukraina ha svårt att tacka nej till den dealen?

Alternativet blir ett Mariupol där Ukraina ska ta varenda hus, och staden bombas sönder.
Citera
2022-10-05, 13:23
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
https://edition.cnn.com/2022/10/02/energy/opec-considers-oil-cut/index.html

Var nämns paniken?
Citera
2022-10-05, 13:24
Medlem
kvarnvagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Det är väl snarare de ryska soldaterna som kommer knäckas av vintern? Flip-flops är inte att rekommendera när tempen kryper under nollan.

Bara tanken att använda flip-flops för vilken annan slags sko när man möjligtvis inte är på stranden/badhuset är helt absurt. Finns ingen sämre sko jag kan tänka mig (förutom kanske högklackat?) för att röra mig. Att en armé kan tillåta att överhuvudtaget låta en av sina soldater röra sig i dessa visar ju bara hur illa det ä.
Citera
2022-10-05, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Va? Spelar väl ingen roll vad din släkt pratar. Ger ändå inte Ryssland rätt att invadera Ukraina.

Ja, det är inte sant att de har behandlats illa. De enda Ukrainare som tror att de blir behandlade illa är de som bara följer rysk media.
Citera
2022-10-05, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
60-70% av ukrainas soldater är legosoldater.
Kan du lägga fram nått bevis/underlag för ditt påstående? Att Ukrainas soldater består till 60-70% av legosoldater?

Annars ge fan i att sprida dynga!
Citera
Medlem
Lite offtopic, men värt att tänka på.

Om man ser vad som händer nu i världen ur ett miljömässigt perspektiv så borde ju detta kriget vara bra för miljön. Folk kör så lite de kan, sparar på elen i största mån som det är möjligt, sparar på inköp mm. Kriget har en större effekt på miljöutsläppen än vad Corona haft. Måste vi ha ett krig för att vi gemensamt skall klara av klimatmålen i världen? Det är ju rätt sorgligt ändå...
Citera
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Enligt CNN har Washington "panik" över en planerad rekordstor produktionsminskning på två miljoner fat råolja per dag som överenskommits mellan Ryssland och Saudi:
https://swentr.site/business/564088-us-panic-russia-saudi-oil/

Lär bli dyrt att tanka SUV:en i vinter...
Du förstår skulle Saudi utsättas för sanktioner skulle de tvingas rida på kameler fortsättningsvis . Du förstår i en världshandel är beroendet ömsesidigt och saudier kan varken laga något bygga något eller sälja något utan sina handelspartners . De är ännu mindre självförsörjande än Ryssland så den här " nyheten " kan du nog sopsortera på en gång

Kul att du är desperat dock och att du nappar på uppenbart fejk
Citera
Avstängd
ForumApaches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Umki
Men de har säkert väldiga mängder ammunition till sina eldrörspjäser dock med räckvidd på 30-40 km som bäst. Mycket orolig för att de snart släpper lös eldstormen!
Du tror inte dessa skulle varit vid fronten för längesedan????

Även om de har pjäser kvar så har de ingen fungerande logistik.
Citera
2022-10-05, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kojkoj
Så som du beskriver det då lider du av en fobi mot ryssar. Så du bekräftar att den tragiska propagandan haft en effekt.

Hörru! Innan kriget tror jag många ändå ansåg att ryssar och Putin var hyfsade. Levnadsstandarden höjdes under Putin, det var ett hyfsat bra samarbete, men du kan väl ändå inte bli förvånad att många vänder sig mot Ryssland och börjar avsky landet sedan de invaderade ett annat land. Dessutom inom närtid inte det första, utan även tjetjenien och Georgien. Att du vill kalla det russofobi, visst gör det, det gör iallafall namnet förtjänt. Man vet ju aldrig var man har ryssarna och vad de kan tänka sig hitta på näst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in