Citat:
Ursprungligen postat av
Menea
60-70% av ukrainas soldater är legosoldater.
Haha... Nej.
För närvarande är de ukrainska väpnade styrkorna uppe i ca 600 000 man, vilka alla befiinner sig på olika nivåer gällande utbildning, krigsplacering och insats.
Antalet utlänningar som strider på Ukrainas sida är över 20 000, men under 30 000. Av detta kan vi sluta oss till att antalet utlänningar uppgår till max 5 procent av de stridande - och inte 70 procent.
Dessutom vänder jag mig lite mot beteckningen "legosoldater". De stridande i de internationella förbanden slåss inte för pengar, utan av ideella skäl - och beviset för detta är den riktigt skrala lön som mannarna får, dvs 630 dollar i månaden. Riktiga legosoldater hittar du däremot på den ryska sidan i form av Wagner PMC. Där är också betalningen mycket bättre: ingångslönen har nu höjts till 2500 dollar i månaden.
Jag vill råda dig till att inte lyssna så mycket på rysk propaganda. Den är mycket snedvriden och av prestigeskäl finns det en tendens hos ryssarna att överdriva den utländska närvaron på krigsskådeplatsen, eftersom det är så pinsamt att få smörj av de så föraktade ukrainarna.
Ta hand om dig. Kram!