2022-10-05, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
Fint land där man kan mörda poliser och sitta inne bara 20 år!

Var glad för att det skedde på 90-talet, vad får polismördare i dagsläget ? 5år max ?
Citera
2022-10-05, 09:00
Medlem
Vad har han för Personnummer?
Citera
2022-10-05, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Travbana
Var glad för att det skedde på 90-talet, vad får polismördare i dagsläget ? 5år max ?
Vad för straff får snuten när de mördar privatpersoner? När de skjuter en downie i ryggen till döds? Inget straff alls. Axelsson har avtjänat ett straff - det är mer än vad Eric Torells mördare har gjort.
Citera
2022-10-05, 09:08
Medlem
Hittade honom.

Här är Andreas skriven nu, strax söder om Skara i en villa med två andra personer.

https://kartor.eniro.se/m/PDvPc
Citera
2022-10-05, 09:11
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psykoshippien
Inte utsatta för brott. Och ersättning ska försäkringar täcka.
Jo, de blev utsatta för brott.
Citera
2022-10-05, 09:12
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Travbana
Man har skärpt straffen, inte tvärtom.
Citera
2022-10-05, 09:13
Medlem
Båda två han bor ihop med har Facebook, R0land & L1llemor Börj€sson.
De har inga som heter Axelsson som vänner.
Citera
2022-10-05, 09:16
Medlem
R0land har massa jakttroféer hemma. Så sannolikheten att där finns grovkalibriga vapen i bostaden är stor.

Vet Polisen om detta tro?
Citera
2022-10-05, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trakesson
Det går naturligtvis aldrig att veta helt säkert men jag tror tvärtom att han kommer att sköta sig när han kommer ut. Det baserar jag på att jag träffat honom och även om vi mest pratade skit hade vi en del djupare samtal om mer personliga grejer. Inte så att vi var bästisar men vi snackade med varandra nästan dagligen under lång tid. Vad jag vet var det länge sedan Tony var stökig och han sågs som trevlig, skötsam och pålitlig både av intagna och personal när jag lärde känna honom. Jag är ingen fanboy och jag försvarar absolut inte hans tidigare kriminalitet, men på insidan är alla där av en anledning så jag dömer honom inte heller. Hur som helst tror inte jag att han kommer att återfalla i kriminalitet. Han är trött på det livet.

Axelsson vet jag inget om mer än vad jag läst men jag gissar att han också kommer att sköta sig. Man klarar inte resan från livstid till utslussning om man inte visar att man vill och kan leva laglydigt

Kan du inte berätta mera om din kontakt och samtal med Tony Bystöm ?😁
Citera
2022-10-05, 09:52
Medlem
Alla som skriver att det är för låga straff osv missar att det finns fler faktorer att ta hänsyn till. Ur offrens perspektiv så är ofta straffen för låga i Sverige.

Däremot, om man vill minska brottslighet är inte (hårdare) straff rätt väg. Bara att söka på Google eller läsa här: https://newsroom.unsw.edu.au/news/business-law/do-harsher-punishments-deter-crime

Detta måste ett rättssystem väga in. Det finns helt klart brister i systemet. Men det är betydligt bättre än i många andra länder. För att minska kriminalitet måste fokus ligga på förebyggande åtgärder och rehabilitering, inte straff. Vid straff har man redan förlorat och straff skapar nya offer. Så personer som redan är offer kommer tyvärr inte få den upprättelse dom förtjänar, men skulle dom få det kommer det ofta gå på bekostnad av nya/fler offer. Sen finns självklart undantag. Vissa personer kommer aldrig kunna rehabiliteras. Men hur man bygger in något i ett rättssystem som lyckas plocka ut dessa utan att diskriminera/chansa eller liknande är extremt svårt och tyvärr inte rimligt att kräva med dagens teknik.
Citera
2022-10-05, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PalmeKiller
Varför kunde samhället hålla honom inlåst i 30 år till. Det är sjukt att man släpper ut såna monster på gatorna. Särskilt alla forskare är överens längre straff, tryggare samhälle för oss som sköter.

Fängelserna måste dock få en tajtare budget, så man inte vräker så mycket lyx över dom kriminella elementen.

Men du tror väl inte den allmänna debatten om "längre straff" tar sikte på personer som dömts till 22 års fängelse (35 år effektiv tid)!?? Det är ju knappast så att "forskarna som pratar om längre straff" tycker att 22 år är för korta straff!??

Detta är ju ett oerhört långt straff!?? Det är längre än snitt-tiden för ett svenskt fängelsestraff och det handlar om en person, som vid gärningen var 29 år, och nu släpps fri som 52-åring.
Citera
2022-10-05, 11:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Men du tror väl inte den allmänna debatten om "längre straff" tar sikte på personer som dömts till 22 års fängelse (35 år effektiv tid)!?? Det är ju knappast så att "forskarna som pratar om längre straff" tycker att 22 år är för korta straff!??

Detta är ju ett oerhört långt straff!?? Det är längre än snitt-tiden för ett svenskt fängelsestraff och det handlar om en person, som vid gärningen var 29 år, och nu släpps fri som 52-åring.

22 år i fängelse är väldig kort för mord . Man skulle ha addera på 30 år här, så straffet verkligen känns.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in