2022-10-04, 22:51
Medlem
DroidBishops avatar
Är inte det Putin gjort, om man nu ska försöka sig på en djupare analys, att ha förklarat krig mot globalism och väst på ett kulturellt och andligt plan samt medvetet exponerat vårt hyckleri och våra svagheter med det fysiska slagfältet och energikriget som proxy? Det lät lite som det i hans senaste tal iallafall.

För nu börjar det dra ihop sig till att syna sina kort. Energitillförseln är strypt till Europa, och även om vi till nöd och näppe kan klara denna vintern, kommer det en till vinter. Ett chicken race helt enkelt. Där Europa står som stora förlorare när vi huttrar och desperat håller andan medans Putin står och väntar på att vi ska ge upp och be honom sätta på gasmasken så vi kan andas igen. Till priset av att vi låter Ukraina bli delat i mitten, och kanske drar tillbaka lite Natogränser.

Jag kan inte se det här utvecklas på något annat sätt. Infantila Natorunkare tror att vi kommer slå tillbaka Ryssen och sen skicka en 10 Megaton nuke på Moskva och sen är allt löst. Jag har aldrig varit med om att internetdiskursen har varit så fullständigt lågpannad som nu. Är det kanske för att internet nu för tiden besitts av den retarderade tiktok generationen? Mycket möjligt. Skulle inte förvåna mig om snittåldern på inlägg i den här tråden är under 25.

"Vi skickar ba nukes på Moskava höhöhö" "Död åt ryzzen höhöhö"

Jag kan inget annat än hoppas på att den här vintern blir så jävlig att det kanske, kanske, leder till ett redigt uppvaknande. Rent eltekniskt & ekonomiskt så är det inte helt otänkbart att folk i Europa nu står inför en situation som inte har skådats sedan andra världskriget. Och nu är fallhöjden extrem. Kan man inte köpa Bregott under 50-lappen blir det skriverier i tidningen. Nä, vi har levt i en artificiell bubbla alldeles för jävla länge och det är dags att kliva ur den. Smärtsamt kommer det bli, sanna mina ord. För vem kommer ta hand om ditt utvecklingsstörda barn när det väl blir jobbigt? Ingen! Vem kommer ge dig bostadsbidrag? Ingen!

Soppköket är där nere till höger på torget, har du tur finns värmetältet tillgängligt i mån av plats från kl 20:00
Citera
2022-10-04, 22:52
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LibBell
Precis, blir intressant detta. Borde ju vara RUs prio att inte låta UA få art-herravälde över Nova Khakhova, då måste det ju vara helt kört för RU väster om Dnepr.

Märkligt ändå, känns som det enda vettiga för RU vore att retirera så fort de kan över Dnepr och släppa Cherson och att spara det lilla de har kvar för att försvara Krim. Då Krim trots allt lär ligga längst ned på priolistan för UA.

Retirerar de över Dneipr så lär de inte få med sig sin tunga utrustning. Retirerar de över inhulets så blir brohuvudet litet o avskuret.

ryZZen har bara dåliga alternativ;-)
Citera
2022-10-04, 22:54
Moderator
farbror_barbros avatar
Precis den YT-filmen menade jag! Så nära men ändå så långt borta, :-D

Det påtalades någonstans att det faktiskt var ett ukrainskt fordon så ryssarna var oskyldiga till det fiaskot. Det är tydligen så att man behöver special-serva fordonet för att det skall bli tätt nog att greja en flodövergång, så den praktiska nyttan är begränsad. En MBT kan naturligtvis inte simma oavsett av enkla densitets-skäl*.

*) ja om man inte kör med flytkragarna de hade på Shermans vid Overlord, men det gick ju sådär!
Citera
2022-10-04, 22:55
Medlem
Det blir en total masslakt med 90% förluster när Ukraina börjar lobba HIMARS på dem.
Citera
2022-10-04, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DroidBishop
Är inte det Putin gjort, om man nu ska försöka sig på en djupare analys, att ha förklarat krig mot globalism och väst på ett kulturellt och andligt plan samt medvetet exponerat vårt hyckleri och våra svagheter med det fysiska slagfältet och energikriget som proxy? Det lät lite som det i hans senaste tal iallafall.

För nu börjar det dra ihop sig till att syna sina kort. Energitillförseln är strypt till Europa, och även om vi till nöd och näppe kan klara denna vintern, kommer det en till vinter. Ett chicken race helt enkelt. Där Europa står som stora förlorare när vi huttrar och desperat håller andan medans Putin står och väntar på att vi ska ge upp och be honom sätta på gasmasken så vi kan andas igen. Till priset av att vi låter Ukraina bli delat i mitten, och kanske drar tillbaka lite Natogränser.

Jag kan inte se det här utvecklas på något annat sätt. Infantila Natorunkare tror att vi kommer slå tillbaka Ryssen och sen skicka en 10 Megaton nuke på Moskva och sen är allt löst. Jag har aldrig varit med om att internetdiskursen har varit så fullständigt lågpannad som nu. Är det kanske för att internet nu för tiden besitts av den retarderade tiktok generationen? Mycket möjligt. Skulle inte förvåna mig om snittåldern på inlägg i den här tråden är under 25.

"Vi skickar ba nukes på Moskava höhöhö" "Död åt ryzzen höhöhö"

Jag kan inget annat än hoppas på att den här vintern blir så jävlig att det kanske, kanske, leder till ett redigt uppvaknande. Rent eltekniskt & ekonomiskt så är det inte helt otänkbart att folk i Europa nu står inför en situation som inte har skådats sedan andra världskriget. Och nu är fallhöjden extrem. Kan man inte köpa Bregott under 50-lappen blir det skriverier i tidningen. Nä, vi har levt i en artificiell bubbla alldeles för jävla länge och det är dags att kliva ur den. Smärtsamt kommer det bli, sanna mina ord. För vem kommer ta hand om ditt utvecklingsstörda barn när det väl blir jobbigt? Ingen! Vem kommer ge dig bostadsbidrag? Ingen!

Soppköket är där nere till höger på torget, har du tur finns värmetältet tillgängligt i mån av plats från kl 20:00

Djupt. Det ordnar sig. Vi går vidare utan Ryssland. Det blir bra men kräver en omställning. Speciellt för tysken förstås. Dom får tänka om och det tar väl några år.
Citera
2022-10-04, 22:56
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slaskfarsan
"Ryssland har annekterade 120 000 km2 – eller 22 % av ukrainskt territorium – som producerar nästan 90 % av BNP"

Fast annekteringen är dock på låtsas. Putin signerade ett låtsasdokument i Moskva som ingen bryr sig om.

I verkligheten så återerövrar Ukraina stora landytor varje vecka. De senaste 7 dagarna så har Ukraina återtagit 3 830 km2 landyta:

https://www.svt.se/datajournalistik/kartor-om-kriget-i-ukraina/

Ryssland kontrollerar idag 116 840 km2 landyta i Ukraina, men denna landyta krymper hela tiden i en snabb takt.
Citera
2022-10-04, 22:57
Medlem
DroidBishops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Fast annekteringen är dock på låtsas. Putin signerade ett låtsasdokument i Moskva som ingen bryr sig om.

I verkligheten så återerövrar Ukraina stora landytor varje vecka. De senaste 7 dagarna så har Ukraina återtagit 3 830 km2 landyta:

Ryssland kontrollerar idag 116 840 km2 landyta i Ukraina, men denna landyta krymper hela tiden i en snabb takt.
Det kommer gå fram och tillbaka under lång tid. Kriget har precis börjat
Citera
2022-10-04, 22:58
Medlem
LibBells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Nja. Jag tror Ukraina kommer att pressa fram tills dom är inom räckvidd för att beskjuta antonivkabron med vanligt artilleri. Dom kommer att stanna just utanför staden. Sen kommer dom att ta ut all logistik så att ryssarna blir utan mat och ammunition.

Efter det kommer dom att starta en ny offensiv från Zaporizhzhia ner mot Melitopol och Berdyansk för att kapa landvägen till Kherson och Krim. Sen kommer dom att pressa västerut och tvinga ryssarna i Kherson att antingen fly till Krim eller stanna och bli omringade.

Håller med! Enligt föbandskartor ser ju södra fronten inte så stark ut från RUs sida. Dock kanske inte lika uttröttade som på andra frontavsnitt. Kan vanligt art jobba väster om Dnepr kanske Himars kan förbekämpa mot Melitopol/Tokmak. Känns som det kan gå ganska lätt där om UA har det som krävs för en offensiv mot Melitopol. Förhoppningsvis mycket staybehind kvar i Melitopol också.
Citera
2022-10-04, 22:58
Medlem
Jesus… Lyssna på vad gubben säger här 7.00 in i videon om Putin skulle beordra kärnvapen: https://youtu.be/AXs73q-3Xeg

Fy fan vad ett tredje världskrig med kärnvapen står och väger nu. Så jävla otäckt.
Citera
2022-10-04, 22:59
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Här passerar UAF Dudchany.

https://twitter.com/Diplomacy140/status/1577382980305424384
Jag vill inte verka petig här, men passerar de verkligen? Samhället ligger enligt kartan över någon slags flodmynning och jag undrar om ryssarna förskansat sig på V sida?
Deepstate har fronten just där.
Citera
2022-10-04, 22:59
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-

.
Man sa ju att rysk ekonomi skulle kollapsa men man hade fel kan man läsa i tidningarna.

Jag tror att Putin har bytt taktik till trötta ut Ukrainarna.

Putin är en ynkrygg var sig han annekterar 1% av eller hela ukraina
Citera
2022-10-04, 23:04
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
En klocka och ett skärp med hammare och skära. Båda av värnpliktiga som sålde av vid sidan om. Klockan gick sönder rätt snabbt. Lika bra, gissar den var radioaktiv ändå.

Jag kom på att jag senare har konsumerat rysk musik, och av flera olika slag.

Det här är nog det senaste.

https://www.youtube.com/watch?v=iXIWpqwvY-k

Tuttelinor som sjunger nyårssång.

Men avsevärt mycket viktigare är Kino, med bland annat deras låt, Gruppa krovi.

https://www.youtube.com/watch?v=i8K0sW8GX-4

Läs gärna översättningen i beskrivningen.

Man kan bara hoppas att det finns sådana krafter kvar i Ryssland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in