Citat:
Ursprungligen postat av
Juggenaut
Nej jag spelar inget, jag menade det jag skrev och inte att Sverige var inblandade i kriget. Hitta inte på saker och svara eller argumentera mot det jag skriver istället.
Jag kan inte minnas att medier eller politiker i Sverige kritiserade USA för irakkriget och kallade det vad det var. Kan heller inte minnas några sanktioner från väst.
Är man en ryss för detta? För helvete..
Eftersom du tar upp något som inte är jämförbart eller ens relevant så blir det kanske så men det har redan tagits upp hundratals gånger i tråden redan att USA’s krig i Irak inte har med detta att göra och det därför kanske också blir lite tröttsamt nu när tråden är på sidan 5279 men låt oss då friska upp minnet lite.
Till att börja med så var det de republikanska gossarna Donald Rumpsfeldt och Dick Cheney som var arkitekterna bakom det vad vissa Putinriunkare här på FB menar är att USA ”petar på den ryska björnen”. Att Donald och Dick var psykopater i klass med Putin är ju av historien redan bevisat men det var den republikanske presidenten GW Bush Sr som ihop med Donald och Dick tog dessa beslut.
Fast forward tio år ca. så var det samma personer som även låg bakom USAs krig mot både Irak och Afghanistan under Bush JR och även den NATO expansion som särkilt debatteras som orsaken till kriget.. Just saying.. . Och det är av detta skäl väldigt lustigt att så många obildade personer här på FB anklagar just i synnerhet den nuvarande Demokratiska presidenten i USA och inte den republikanska som är de som faktiskt tagit alla dessa beslut. Men det är en annan historia.
Tittar vi sedan på vad dessa skurkar gjorde före kriget i Irak så var det fullt av lögner. Det visste vi alla redan då varvid stora protester politiska som personliga
Läs mer här
https://www.independent.org/news/article.asp?id=120
Dock så var ju inte Saddam någon demokratiskt vald president i ett europeiskt land utan en diktator som gasade ihjäl barn så även om många ansåg att det var fel, så går inte heller det att riktigt jämföra men jo! Det var stora protester och framfördes mycket kritik och FN röstade även mot och fördömde USA för detta. Läs mer här Och här :
https://en.wikipedia.org/wiki/Protests_against_the_Iraq_War