2022-10-04, 20:54
Medlem
Savoys avatar
Intressant artikel i Moscow Times från 16 september som jag hittade nu, googleöversätt om ni inte läser ryska för tidningens egen Engelska-version verkar inte funka här:

https://www.moscowtimes.ru/2022/09/16/rossiya-vivodit-poslednie-rezervi-iz-sirii-dlya-perebroski-v-ukrainu-a24330

Innehållet går ut på att Ryssland numera plockat hem alla(!) stridsklara trupper från Syrien för att förstärka mot Ukraina.

Särskilt matnyttigt stycke nedan. Undrar vad som finns kvar i Syrien egentligen? Något måste ju finnas eftersom Israel fortfarande säger sig vara rädda om relationen med Ryssland så man kan operera fritt i Syrien.

Citat:
The process of withdrawing the group, which consisted of 63 thousand people in 2018, began in May. Leaving the airbases, Russia handed them over to the Iranian Islamic Revolutionary Guard Corps and the Lebanese terrorist organization Hezbollah. In August, the Ministry of Defense withdrew the S-300 battery from Syria, which was transferred to Novorossiysk by ship Sparta II.
Citera
2022-10-04, 20:55
Medlem
Q6s avatar
Enligt Mark Sumner på Daily Kos beror den blixtsnabba framryckningen på Kherson-fronten på att UA spridit falska budskap om att retirera via ryssarnas okrypterade radio och sedan stört ut signalen när de försökt bekräfta.
Vilket ska ha lett till att RU förband retirerat i panik.

Lite kul om det är sant och en riktig militär rysk flopp.
Citera
2022-10-04, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gomersgotoground
Vi har nog helt enkelt olika uppfattning om hur mycket av förlusterna som har dokumenterats och lagts upp på sociala medier vid reträtterna. Jag menade inte att det var en ordnad reträtt i den bemärkelse du menar, bara att jag tror att huvuddelen av soldaterna tog sig ut intakta och även tyngre materiel i fallet Lyman. Huruvida man har fått med sig tyngre materiel i Kherson lär vi bli varse närmaste dagarna när bilder dyker upp.

En ordnad reträtt brukar innebära att man får med sig det mesta av ens personal och materiel vidare man har en styrka som fördröjer fienden och åsamkar dem förluster.

Jag skulle säga att Ryssland inte gjort något av dessa tre.

Säkerligen så lyckades en del personal undkomma men de verkar förlorat det mesta av sin materiel. Det var knappast effektiva förband som lyckades undkomma, snarare hopar med människor.
Citera
2022-10-04, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheDork
En ordnad reträtt brukar innebära att man får med sig det mesta av ens personal och materiel vidare man har en styrka som fördröjer fienden och åsamkar dem förluster.

Jag skulle säga att Ryssland inte gjort något av dessa tre.

Säkerligen så lyckades en del personal undkomma men de verkar förlorat det mesta av sin materiel. Det var knappast effektiva förband som lyckades undkomma, snarare hopar med människor.

Jag vet inte vilken typ av utrustning som BARS-16 regimentet som ska ha funnits i Lyman hade. De bilder jag har sett från Lyman har varit dåligt utrustade soldater liggandes vid civila fordon (LPR?). Finns också någon film från ukrainsk drönare på ryska lastbilar, stridsvagnar och APC som kör österut. Jag säger inte att de inte hade förluster men jag hade hoppats på scener liknande highway of death under desert storm.

Jag tror att ryssarna drog tillbaka sina egna bättre förband först och lämnade LPR-soldaterna som befann sig i Drobysheve lite i sticket. Gissar att åtminstone en del av dem åkte i civila fordon. När de skulle dra sig tillbaka kunde ukrainska specialförband/spaningstrupp attackera dem med lättare vapen.

Min poäng är väl att jag tror att det kunde ha slutat mycket värre för ryssarna.
Citera
2022-10-04, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonjonesHW
När Ukraina når Krim så kommer Ryssland fullt ut mobilisera, Alla ryssar tycker att Krim är rysk mark då blir det inga problem med motivation.
Vad ryssarna då kommer kunna ställa upp med efter alla materialförluster, är en armé med repetergevär som marscherar på rad till flöjt och trumma.
Citera
2022-10-04, 22:54
Medlem
Såg en video där Ukrainska soldater i små snabba bilar med javelins. Du kan säkert bygga 150 sådana för en pansarvagn. Vad vi ser är en helt ny stridsteknik. De stora korrupta företagen med sina biljonfdollarkontrakt är på väg ut- Dessa små fordonen slår ut pansar som popcorn och drar i väg i 100 knyck. En elmotorcykel med en javelin kostar 1000 ggr mindre och är effektivare. Tanks i 60 km timmen hörde hemma på WW1. Idag är de speed och små pryla som gäller och ryska flyg faller som från himlen. Stingers plockar dom. Drönare som kostar 1000 ggr mindre tar över allt. Dagens teknik och AI tar över det mesta. Ryssarna förlorar därför satt de är konservativa och glömt logistisk. Blir 500 utslagna har de 500 kvar.

Video på snabba fordon. De behöver inte mycket bränsle.
https://www.youtube.com/watch?v=UwEuKkaP79w&ab_channel=TheSun
Senast redigerad av Kulturmarxist 2022-10-04 kl. 23:44.
Citera
2022-10-04, 23:41
Medlem
Teori.

Om Ryssarna använder ett enda kärnvapen hotar de de Europa och USA. Dessa två länder är Kinas, Indiens och arabvärldens absolut viktigaste marknader. Jag tror Putin kommer att få dessa som fiender med. De blir inte alls glada. En attack mot Europa och USA skapar svält i Afrika, Asien, Kina osv. De blir mycket sannolikt mycket arga. Putin borde begripa detta. Annars har han byfånar till rådgivare. Han får hela världen emot sig.
Citera
2022-10-04, 23:47
Medlem
jonjonesHWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Teori.

Om Ryssarna använder ett enda kärnvapen hotar de de Europa och USA. Dessa två länder är Kinas, Indiens och arabvärldens absolut viktigaste marknader. Jag tror Putin kommer att få dessa som fiender med. De blir inte alls glada. En attack mot Europa och USA skapar svält i Afrika, Asien, Kina osv. De blir mycket sannolikt mycket arga. Putin borde begripa detta. Annars har han byfånar till rådgivare. Han får hela världen emot sig.
Putin kommer inte förlora sina alleriade om han smäller ett kärnvapen i Ukraina. Nato kommer inte göra något åt det heller, om Ukraina var så viktigt så att ett kärnvapen svar krävs från Nato så hade Nato redan klivit in i konflikten.
Citera
2022-10-05, 00:10
Medlem
exexexexs avatar
Citat:
Putin kommer inte förlora sina alleriade om han smäller ett kärnvapen i Ukraina. Nato kommer inte göra något åt det heller, om Ukraina var så viktigt så att ett kärnvapen svar krävs från Nato så hade Nato redan klivit in i konflikten.
Sylvass analys! Här flashback, här har vi en man som för ovanlighetens skull är påläst och har en djup insikt i konflikten.
Se och lär!
Citera
2022-10-05, 00:10
Medlem
Citat:
Förklara varför du tycker så. Ge oss argument mer än ”för att jag säger det”.
VARFÖR kommer de inte förlora sina allierade? VARFÖR kommer inte NATO göra något?

Och vad jag vet har väl inget som hänt hittills varit så viktigt att det kräver ”kärnvapen-svar” från NATO?
Citera
2022-10-05, 00:16
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:

Kina och Indien är inte på eran sida ens nu
Skulle ni dessutom påverka deras största import samt export kunder så förgiftar de Putin och Medvedev själva .
Läs gärna grundläggande ekonomi Så slipper vi förklara det för dig om och om igen . Varken Indien eller Kina är starka nog ännu och de är dessutom rivaler i samma del av världen . Så läs geografi också .

Kina kommer dock vara tillräckligt starkt om 20-30 år men då är Putin och Ryssland en fotnot i historian
Citera
2022-10-05, 00:40
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exexexex
Sylvass analys! Här flashback, här har vi en man som för ovanlighetens skull är påläst och har en djup insikt i konflikten.
Se och lär!

Que, Ironisk?
Är ju helt galen analys.
Väst har pumpat in miljarder och åter miljarder i vapen, pengar och annat stöd.
Enda anledningen att NATO inte gått in med personal är för att risken att det blir krig.
NATO har klargjort att ett mycket kraftigt svar kommer om ryssen fegar och använder kärnvapen i Ukraina. Man kommer inte svara med kärnvapen men de kan ex, slå ut varenda rysk raketramp i och runt Ukraina, sänka hela Svartahavsflottan. Eller helt pulvrisera den militära enhet som avfyrade kärnvapnet, det är jag övertygad om sker.
Putin är såpass knäpp och har gjort riktigt dumma val med detta kriget, mobilisering och att själv detaljstyra ryska militären i Ukraina.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in