2022-09-09, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Strategisk har du rätt. Men vi vet inte hur denna konflikt slutar och vad är tillräckligt för Ryssland. Är det att behålla Krim?

Jag är övertygad om att det har bestämts från Västhåll att detta skall bli en stor näsbränna för Ryssland.
En av sådan art att det avskräcker från liknande vanvettsprojekt i framtiden.
Jag tror sålunda att Ryssland till slut inte kommer tillåtas att ha kvar något i Donbas samt Luhansk.
Krim må möjligen vara en aning mera diskutabelt,men efter ett krig så är det segraren som dikterar villkoren.och ingen maktspelare i Väst har någonsin erkänt Rysslands överhöghet på Krim..så jag tror inte att Ryssland kan behålla något här heller till slut.

Att en förlorande ockupationsmakt minimum måste dra sig tillbaka helt inom sina egna och generellt erkända gränser måste nog ses som ett minimikrav när den ryska förlusten är helt realiserad.
Jag tror inte att Ukrainas befolkning är beredda på att gå med på något mindre än det.
Citera
2022-09-09, 08:38
Medlem
donald12s avatar
Många döda orcher senaste dygnet. 55 vehicles and fuel tanks tyder på att Ukraina slagit ut konvojer:-)

Bra siffror även för stridsvagnar, apc o artilleri

The total combat losses of the enemy from 24.02 to 09.09 were approximately:

personnel / about 51,900 (+650) persons were liquidated / persons were liquidated,
tanks ‒ 2122 (+10) units,
armored fighting vehicles / APV ‒ 4575 (+18) units,
artillery systems – 1237 (+11) units,
RSZV / MLRS – 306 (+1) units,
anti-aircraft warfare systems ‒ 159 (+0) units,
aircraft – 239 (+0) units,
helicopters – 211 (+1) units,
UAV operational-tactical level – 888 (+4),
cruise missiles ‒ 214 (+0),
ships / boats / warships / boats ‒ 15 (+0) units,
vehicles and fuel tanks – 3399 (+55) units,
special equipment ‒ 114 (+4).

The enemy suffered the greatest losses in the Kharkiv and Donetsk directions.
Citera
2022-09-09, 08:38
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jiren
Denna enorma ormgrop av ryska soldater och krigsmateriel borde ju vara rena rama drömmåltavlorna för HIMARS?

Även om vinterkylan kommer göra sitt så hoppas jag att Ukraina låter HIMARS göra grovjobbet. Nu är jag ingen expert på militär strategi, men den här chansen verkar ju vara för bra för att missas?
Jag vill ogärna dämpa din entusiasm för HIMARS, men om Ryssland har ca 30 000 man i N Kherson oblast så finns det inte raketer tillräckligt för att döda dem alla. Och priset per ryss skulle bli väldigt högt. Kom ihåg att fronten är minst 150 km och ryssarna sitter knappast mer är 10 på en plats. Bättre i så fall att slå mot de ponton-färjor och broar (?) som ryssarna måste använda för att få dit underhåll.

Skall ryssen drivas söder om Dnepr så krävs nog både nära utslaget underhåll och konstant anfallstryck på marken.
Citera
2022-09-09, 08:39
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Lite fina kartor, det händer saker även vid Kherson.
https://twitter.com/war_mapper/status/1568026431028097024?s=49&t=B2F13xBE6yMa5u1JSheHJQ
Det där är väl vid Kharkiv?!
Citera
2022-09-09, 08:41
Medlem
Delphinuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Det där är väl vid Kharkiv?!

Klicka vidare i flödet.

https://twitter.com/War_Mapper/status/1568026453157228545
Citera
2022-09-09, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Jag är övertygad om att det har bestämts från Västhåll att detta skall bli en stor näsbränna för Ryssland.
Jag tror sålunda att Ryssland till slut inte kommer tillåtas att ha kvar något i Donbas samt Luhansk.
Krim må möjligen vara en aning mera diskutabelt,men efter ett krig så är det segraren som dikterar villkoren.och ingen maktspelare i Väst har någonsin erkänt Rysslands överhöghet på Krim..så jag tror inte att Ryssland kan behålla något här heller till slut.

Att en förlorande ockupationsmakt minimum måste dra sig tillbaka helt inom sina egna och generellt erkända gränser måste nog ses som ett minimikrav när den ryska förlusten är helt realiserad.
Jag tror inte att Ukrainas befolkning är beredda på att gå med på något mindre än det.

Problemet är att i en konflikt är man två sidor. Och går man in i krim så får vi nog en rysk version av folkets krig. Dessutom då är frågan om Ryssland kommer sätta in kärnvapen. Och kommer väst beredda offra sin värld på Krim. Jag är inte så säker.

Indirekt erkände väst ockupationen 2014 då man bara satt in "små" Sanktioner. Hade väst reagerat 2014 så hade vi nog inte haft ett krig 2022.
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Hur kallt brukar det bli under vintern i östra Ukraina? Kan man våga hoppas på massdöd i de dåligt utrustade ryska leden om några månader? Detta om något måste kunna knäcka den sista stridsviljan hos Putins horder.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Det var jättestora protester mot Irakkriget i hela västvärlden. Sverige var inte inblandade för kriget var inte sanktionerat av FN. Men det vet du nog, du spelar bara dum ryss nu.

Nej jag spelar inget, jag menade det jag skrev och inte att Sverige var inblandade i kriget. Hitta inte på saker och svara eller argumentera mot det jag skriver istället.

Jag kan inte minnas att medier eller politiker i Sverige kritiserade USA för irakkriget och kallade det vad det var. Kan heller inte minnas några sanktioner från väst.

Är man en ryss för detta? För helvete..
Citera
2022-09-09, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ForumApache
Men samtidigt sväljer du alla ofiltrerade serbiska nationalistiska påståenden och det Kreml månglar ut?

Du är helt jävla hjärndöd.

Ok, nämn dessa nationalistiska påståenden jag svalt SNÄLLA! Jag vill veta för jag är rätt anti-nationalistisk.
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike

Biden har ju sagt, rent ut, att man vill lära RySSland att, aldrig, göra något liknande igen!

Personligen så tror jag attden ryska cancersvulsten kommer att falla samnan, utan att väst behöver gå in direkt, (förutom med specialtrupper för att säkra kärnvapen och ev. andra massförstörelsevapen).
Citera
Medlem
JamesWebbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glenn-Matthews
Läste någonstans att USA skulle utreda varför man övervärderat den ryska armén så mycket.
Vilket för mig är lite konstigt, för typ allt av bild material man får se på denryska armén och deras elitsoldater. Så är få av de soldater på bild som skriker ”ryska navy seals”, får mer uppfattning och lokala fyllot på pizzerian när man ser de. (Starka tecken på alkolism hos många samt rent fysiskt ser de ju inte precis ut som Ivan Drago)

Får en extrem känsla av ett korthus, över hela ryska armen, korrupt rakt igenom och alla gör minst möjliga för största möjliga personliga vinst. Finns inget kollektiv alls

Jag har läst en del intervjuer från Ryska soldater som fått nog och lämnat och det stora problemet är den utbredda korruptionen. Mycket av deras träning är fejk, de får bo i trasiga baracker, tvingas köpa skor och annan utrustning för egna pengar. En del dagar så åker de ut på ett skjutfält och siktar med gevär, högre befäl tar några bilder för att "bevisa" att övningen är genomförd, inte ett skott avlossas. Istället får de utföra en del civila arbeten som de högre befälen tar betalt för.
Citera
2022-09-09, 08:44
Medlem
Man skall i sammanhanget icke heller underskatta de tydliga signaler som vill skickas åt Kinas håll i samband med naziregimen Putins jätteblunder här.
En vettlös invasion skall helt enkelt kosta på för mycket.
Det är ju som alla vet Kina som gäller framgent och detta måste tas med i bilden redan i Ukraina.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in