2022-10-04, 20:58
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Det är bara USA som har använt kärnvapen i krig. Två stycken droppa man i Japan. Man tänkte köra en tredje när man ändå höll på med sitt mörderi.

Detta ska vara de goda... Vilket skämt.

Någonting säger mig , enbart en riktig politisk amatör träskalle beväpnat med ensidiga illusioner om ont och gott kan haspla ur sig ett sådant pekoral .
Men whataboutism handlar väl om detta. Att aldrig se en gråzon någonstans.
Var ska man börja ursäkta vem någonstans ? Stalins folkmord mot Bush och Blairs folkmord ? Vem vann ?

Den enda lilla skillnaden är att INTE NÅGONSTANS I DEN HÄR TRÅDEN, så har Rysstrollen haft modet att erkänna den långa historien bakom ett av världens värsta förtryckarregimer och folkmorden i deras spår, på den egna befolkningen Jag upprepar : PÅ DEN EGNA BEFOLKNINGEN

Så hur långt kommer vi med whataboutism ? Antagligen så långt som dig själv. Då man börjar ofrivilligt selektera och börjar bli döv,stum och korkat för att ta in helheten. Ungefär som en KremlBot
Senast redigerad av Opaque 2022-10-04 kl. 21:00.
Citera
2022-10-04, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Man får acceptera läget och ta sitt ansvar.. börja med förhandling. Tänk om vår statsminster skulle kräva att USA bytte ut Biden för att kunna förhandla om något. Det är ju bara larvigt.

Ukraina var villiga att förhandla med Putin fram tills han "annekterade" 4 av deras regioner för några dagar sedan. Putin ändrade Rysslands konstitution 2020 så att blev olagligt att ge bort rysk mark:

https://en.wikipedia.org/wiki/2020_amendments_to_the_Constitution_of_Russia

Det finns mao inte så mycket att förhandla om innan ett ryskt maktskifte och en ny konstitution.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kvarnvagen
Och vill Ryssland verkligen förhandla är det bara för Putin att avgå.

Hur var det förresten med parterapin, skulle den misshandlade och våldtagna parterna bara acceptera parterapi utan några eftergifter som du tyckte att Ukraina ska göra?

Jag tror iallafall dialoger med hjälp av medlare hade fungerat åtminstone göra situationen bättre än vad den är nu. Men det är min åsikt!
Citera
Medlem
Jirens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
Paasikivi är bara en svammelfjant som tror sig kunna pressa en sista ansträngning ur de Ukrainska trupperna.
Nej, Paasikivi är verkligen ingen svammelfjant. Han har full koll på läget och rapporterar från något som heter 'verkligheten'.

Du däremot, verkar lida av någon psykisk störning. Förmodligen autism. Kämpa vidare med dina Southfront-länkar, BehindRainman.
Citera
2022-10-04, 21:00
Medlem
schipperke77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
I mycket är det så.

På samma vis som vi inte kan veta om han är säker på tronen, även om viss information tyder på att det knakar i fogarna.

Det är så svårt för oss att sätta oss in i hur en sådan människa tänker. Jämför med Gaddafi, som måste ha haft mängder av chanser att sticka och leva ett bra liv, som Idi gjorde.

Men makt är en mycket tung drog.

Hade det varit jag hade jag pensionerat mig för längesedan och nöjt mig med att ha en 30 år yngre älskarinna och massor av pengar. Då hade han också gått till historien som en helt ok president, och inte som en som störtade sitt land i fördärvet.

Problemet för auktoritära ledare som Putin brukar vara att om de överger makten så finns det många som har anledning att hämnas. Han tog sig till toppen på det vilda 90-talet, det gjorde han knappast utan att ha en hel del blod på sina händer.
Citera
2022-10-04, 21:01
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Oj då. Det var inte mycket kvar. Den ryska professionella armén verkar vara i stort sett helt förintad.

Så nu hänger allt på de mobiliserade suputerna. Kan de vända utvecklingen?

Nja. Förintade är den kanske inte. Men skadad eller redan på plats.
Citera
2022-10-04, 21:02
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kvarnvagen
Glöm inte de 10 000 tanksen som finns lagrade i Uralbergen. Det enda som saknas är förarna som kommer nu med mobiliseringen, men sedan får ni se!!!!

Man förstår lätt hur nassar tänkte hösten 1944.

Det är ju så. Har man investerat så mycken prestige kan man inte säga att det gick åt helvete, därför finns det superdupervapen i Ural, och Ryssland kan mobilisera 40 miljoner eller så.

Man kan bara tycka synd om de som faktiskt tror på sådant.
Citera
2022-10-04, 21:02
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
I mycket är det så.

På samma vis som vi inte kan veta om han är säker på tronen, även om viss information tyder på att det knakar i fogarna.

Det är så svårt för oss att sätta oss in i hur en sådan människa tänker. Jämför med Gaddafi, som måste ha haft mängder av chanser att sticka och leva ett bra liv, som Idi gjorde.

Men makt är en mycket tung drog.

Hade det varit jag hade jag pensionerat mig för längesedan och nöjt mig med att ha en 30 år yngre älskarinna och massor av pengar. Då hade han också gått till historien som en helt ok president, och inte som en som störtade sitt land i fördärvet.
Ja, Putin lyckades med mycket, i a f på sina två första mandatperioder där han ekonomiskt lyckades dra Ryssland ur det kaotiska 90-talet. Han lyckades tom göra Ryssland större genom en fräck och oblodigt övertagande av Krim. Nu har han spelat högt, kastat bort allt och gjort sig själv och sitt land till extremt åtlöje. Läste att så många som 700 000 kan ha flytt sedan mobiliseringsordern som kanske lyckats mobilisera 60000 fyllegubbar.
Har Putin lite heder kvar att rädda får han lära sig av japanerna hur en ledare som har förlorat all sin heder gör, dvs harikiri.
Citera
2022-10-04, 21:03
Avstängd
foliekillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Vilken tur att Ryssarna har tiotusentals amfibiska fordon som enkelt kan köra över den här floden: https://cdn.britannica.com/98/151998-050-A9377776/Dnieper-River-Kherson-Ukraine.jpg

1.1. Så slipper de simma ifall de inte kan simma och dessutom inte riskerar lunginflammation och halsfluss.

1. Paasikivi är bara en svammelfjant som tror sig kunna pressa en sista ansträngning ur de Ukrainska trupperna. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/O8rmEA/ryssland-trycks-tillbaka-av-ukraina Som synes är han frånvarande och har inte koll på slagfältets förflyttningar.
1.1. Det är lite önsketänkande och önskedrömmar över det hela.
1.2. Från den pro-Ryska medierapporteringen är åtgärderna enkla, för att inte säga triviala att förstå:
https://southfront.org/breaking-russian-forces-leave-northern-regions-of-kherson-region/
https://southfront.org/in-video-russian-tank-catched-up-humvee-with-ukrainian-soldiers/
https://southfront.org/military-situation-in-southern-ukraine-on-october-4-2022-map-update/
https://liveuamap.com/

1.3. För att summera, Ukraina har satsat rätt hårt i en flank på ett ställe som normalt skulle undvikas pga. förväntad flankerande eld från över vattnet.

1.4. Låt mig gissa att någon studerat stället ordentligt med satellit och kommit på att Ryssen inte har så mycket artilleri på stället.

2. Och det var den gloriösa offensiven.

3. Bye-bye
Tiotusentals amfibiefordon?

Har hela,proppskåpet brunnit på dig?
Citera
Medlem
raskenss avatar
Enligt ekonyheterna i dag så var det tydligen bara tre ledningar som var trasiga. Alltså borde man inte kunna se det ganska snabbt att det blir tryckfall i ledningarna, eller håller Gasprom mätdata hemliga?
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gorbag
Att utplåna en huvudstad med kärnvapen leder till WW3 så det tror jag faktiskt inte kommer hända. Kherson eller Kharkiv möjligtvis...

Knappast Kharkiv heller som har 1,4 miljoner invånare.För då bryter WW3 ut. Möjligtvis emot ett viktigt ukrainskt militärt eller ekonomiskt mål, med inte för många civila. Inte för att Putler bryr sig ett dugg om den ukrainska civilbefolkningen, utan för att han inte vill att RySSland skall förintas.

Men även användandet av taktiska kärnvapen mot sådana mål skulle ge katastrofala konsekvenser för den ryska cancersvulsten. NATO dkulle slå mycket hårt emot ryska militära mål, i och omkring, Ukraina.

Slava Ukraini!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Dom har ju suttit vid ett bord tidigare så synd att Zelensky inte kan vara lite vuxen och försöka eller åtminstone säga ja till en medlare. https://www.youtube.com/watch?v=XvdmnFQuXQY

Han gör helt rätt att låta det avgöras på slagfältet som det ser ut nu. Det var den arenan som Putin valde. Varför ska Zelensky välja medling/förhandling bara för att det börjar gå dåligt för Putin??? Det här är den enda chansen för Ukraina att säkra tryggheten för kommande generationer - genom att avväpna ryssen. Det är tragiskt att ryssarna är ett så jävla efterblivet folk att de måste spöas upp ordentligt och oskadliggöras för att inte utgöra en fara för andra människor, som vill leva ifred.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in