2022-10-04, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Då förstår jag att det är som det är..

Jag tror inte det är mycket du förstår.

Har du satt betyg på Winston och Neville än?
Citera
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Varför just där? Misstänker man att atombomberna kommer hamna där?
Taktiska kärnvapen lönar sig dåligt mot Ukrainsk trupp, de är för utspridda, ingen idé att atombomba bort 4 stridsvagnar.
Återstår strategiska, som terrorvapen mot större städer, därav förberedelser i Kiev.
Nato kan inte låta en nukleär attack ske, utan hårda konsekvenser, det skulle sänka ribban för kärnvapen något oerhört.
En möjlig konsekvens är att slå ut samtliga Ryska trupper i Ukraina och att sänka svarta havsflottan, troligen även de kommandocentraler som var inblandade i attacken, allt detta med konventionella vapen.
Skulle Ryssland använda kärnvapen, kommer de också helt tappa stöd från tex Kina och Indien.
Senast redigerad av Knut-Anne 2022-10-04 kl. 20:34.
Citera
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Ryssland i ett nötskal: Margarita Simonyan & co förklarar hur Ryssland bara vill bli ”lämnat i fred” och ha sin kultur, och hur de egentligen vill vara vänner, resa till och umgås med omvärlden:
https://twitter.com/juliadavisnews/status/1577332269232136195?s=21
Detta är alltså samma ryssar som hejar på ett erövringskrig mot ett grannland och annektering av dess territorium.

En sak som slår mig är hur otroligt självupptagna ryssar synes vara. Deras självbild klarar inte det uppenbara: nästan ingen i väst bryr sig Ryssland överhuvudtaget. De tillverkar ingenting vi vill eller behöver köpa, de står inte för någon kultur (film, musik, spel) som vi bryr oss om, och nästan ingen semestrar där. Huruvida de har de gay-parader de är så besatta av, vem bryr sig? Ryssar, å andra sidan, de vill resa hela tiden till det väst de säger sig hata. Stockholm, Åre, ... London! Är man rysk elit så bor man där och har sina barn i privatskola. Men vi bryr oss lika lite som Don Draper.
https://youtu.be/K4Ksoizbl2s

Sant. Det är nån modernistisk konstnär, Dostojevskij, Fabergéägg och nån ultragay balettdansör. Inget samtida över huvudet taget.
Citera
2022-10-04, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medvetenommycketxx
Gissar att man avfyrar mot en plats där det gör mest skada, mycket människor och är ju landets huvudstad.
Därför förbereder dom sig i Kiev.
Är vad jag tror ska jag tillägga.

Jag gissar på att putin gör nått kärnvapentest för stt försöka ”skrämma” upp folk
Citera
2022-10-04, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Trams Ska vi börja med det brutna Budapest traktatet
Sedan ta minsk 1 och fortsätta med minsk 2

Man kan inte och bör inte förhandla med diktaturer som först bryter ett ömsesidigt traktat och fortsätter med att bryta först ett avtal för att senare använda tidsfristen man köper vid andra avtalet för invadera en

Ryska traktat överenskommelser och avtal är noll och intet värda längre Tacka Putin för det

Så nej dina fria fantasier om förhandlingar gäller inte längre . Ni måste först uppfylla de ni har !

Man får acceptera läget och ta sitt ansvar.. börja med förhandling. Tänk om vår statsminster skulle kräva att USA bytte ut Biden för att kunna förhandla om något. Det är ju bara larvigt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gorbag
Att utplåna en huvudstad med kärnvapen leder till WW3 så det tror jag faktiskt inte kommer hända. Kherson eller Kharkiv möjligtvis...

Kherson vore väl olyckligt med tanke på att det är rysk mark och är till 99.99999% full med lojala ryssar
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmens1
Han vill ju döda zelensky, och att ukraina kapitulerar putin är nya hitler, men jag tror att putin kommer lyckas!! men till ett väldigt högt pris, ifall inte USA lyckas döda honom innan han fyller år vilket är om 72h lite drygt.

Tro kan du göra i kyrkan. Din stora ledare kommer inte lyckas med något alls
Citera
2022-10-04, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Det kanske är ett järngrepp med våra mått mätt. Med tanke på Rysslands bakgrund har ryska folket idag en nästan svindlande frihet. Det är öppet att säga vad man vill i media, det kommer ingen hemlig polis och släpar ut folk ur lägenheterna. Utländsk media opererar fritt i Ryssland. Genomsnittsryssen har både tv, dator och bil, och man åker på semesterresor till Medelhavet varje år. Det finns goda skäl till att Putin är så pass populär som han faktiskt är. Enligt oberoende bedömare skulle ha vinna presidentvalet även utan valfusk. Glöm gamla Sovjetunionen under Stalin eller Khrushchev, dagens Ryssland är något helt annat.
Det är snarare så att dagens totalitarism (Ryssland är snarare totalitärt är auktoritärt) är oerhört mycket mer sofistikerad än de gamla Stalinmetoderna. När du ser 70% av befolkningen ge sitt stöd till en köttskalle som Vlado så är det ett utmärkt bevis på hur försåtlig och effektiv hjärntvätten är.

Ryssarna må ha tillgång till internet och annat, men när du ser intervjuer med folk på Moskvas gator (moskoviterna är landets elit) så slås du över hur otroligt dålig koll de har på allting öht. Många lever i något slags övertygelse att Ryssland är världens vackraste land, har det mest utsökta köket och de trevligaste människorna. Precis raka motsatsen till skandinaver m a o.
Citera
2022-10-04, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Stämmer den här videon? Kherson counteroffensive

https://www.reddit.com/r/NonCredibleDefense/comments/xvfaen/its_all_kherson_counteroffensive/?utm_source=share&utm_medium=mweb3x

Men fan JustZlatan, är Ryssland överkört av Polen?
Citera
2022-10-04, 20:24
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Strategiska kärnvapen lönar sig dåligt mot Ukrainsk trupp, de är för utspridda, ingen idé att atombomba bort 4 stridsvagnar.
Återstår strategiska, som terrorvapen mot större städer, därav förberedelser i Kiev.
Nato kan inte låta en nukleär attack ske, utan hårda konsekvenser, det skulle sänka ribban för kärnvapen något oerhört.
En möjlig konsekvens är att slå ut samtliga Ryska trupper i Ukraina och att sänka svarta havsflottan, troligen även de kommandocentraler som var inblandade i attacken, allt detta med konventionella vapen.
Skulle Ryssland använda kärnvapen, kommer de också helt tappa stöd från tex Kina och Indien.

Men det är väl mest ett passivt stöd från Kina och Indien så då spelar det inte så stor roll. NK och Iran tror jag är villig att ge aktivt stöd som vapen m.m även efter kärnvapen.
Citera
2022-10-04, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gorbag
Att utplåna en huvudstad med kärnvapen leder till WW3 så det tror jag faktiskt inte kommer hända. Kherson eller Kharkiv möjligtvis...
Skulle det mot all förmodan avfyras med kärnvapen mot UA så blir det ett kortvarigt krig. Det kommer få motreaktioner, så spelar ingen roll vart den avfyras.
Citera
2022-10-04, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Hur går förberedelserna för att ta emot vedergällningen? Är du personligen rädd?
Nä jag är inte rädd.
Men jag är rädd om Ukrainas invånare, just därför är det skrämmande att dom ska behöva leva under ett sånt terrorhot från en fullständigt galen terrorist som Putin.
Senast redigerad av Medvetenommycketxx 2022-10-04 kl. 20:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in