2022-10-04, 20:28
Medlem
KillPus avatar
Polsk TV visar vägen!
Under bilden: Putin, krigsförbrytare, rysk regimledare.

https://twitter.com/Gerashchenko_en/status/1576949716465913857
Citera
2022-10-04, 20:29
Medlem
Taggads avatar
Undrar om en hårt pressad Putin kommer fejka en "riksdagshusbrand" för att mana till nationell uppslutning för att använda kärnvapen i Ukraina. Fejka ett Ukrainskt angrepp på Ryssland för att piska upp den Ryska nationalismen
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Riksdagshusbranden
Senast redigerad av Taggad 2022-10-04 kl. 20:35.
Citera
2022-10-04, 20:29
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Ryssland i ett nötskal: Margarita Simonyan & co förklarar hur Ryssland bara vill bli ”lämnat i fred” och ha sin kultur, och hur de egentligen vill vara vänner, resa till och umgås med omvärlden:
https://twitter.com/juliadavisnews/status/1577332269232136195?s=21
Detta är alltså samma ryssar som hejar på ett erövringskrig mot ett grannland och annektering av dess territorium.

En sak som slår mig är hur otroligt självupptagna ryssar synes vara. Deras självbild klarar inte det uppenbara: nästan ingen i väst bryr sig Ryssland överhuvudtaget. De tillverkar ingenting vi vill eller behöver köpa, de står inte för någon kultur (film, musik, spel) som vi bryr oss om, och nästan ingen semestrar där. Huruvida de har de gay-parader de är så besatta av, vem bryr sig? Ryssar, å andra sidan, de vill resa hela tiden till det väst de säger sig hata. Stockholm, Åre, ... London! Är man rysk elit så bor man där och har sina barn i privatskola. Men vi bryr oss lika lite som Don Draper.
https://youtu.be/K4Ksoizbl2s
Margarita är verkligen vidrig.
Citera
2022-10-04, 20:30
Avslutad
Att hitta någon slags ”objektiv sanning” i ett krig är inte det enklaste (vilket jag i alla fall vill, men oklart om det ens går). Men kom att tänka på ett klipp som jag såg redan 26 februari i år, fortfarande den bästa och mest ”logiska” förklaringen och bakgrunden till hela det här kriget (och relaterade konflikter) som jag har sett sedan dess.

Har säkert läst och sett hundratals källor sedan dess men blir i regel bara mer förvirrad, så det blir ett ”word” från mig på dessa kommentarer:

Citat:
”Finally! A video that explains the conflict between Russia and Ukraine. Every time I’d try to research this I’d get explanation which were either poorly represented, biased or utter nonsense.

When all I wanted was a comprehensive explanation so I could form my own opinion without being told how I should think. It shocking how hard it is to find a fully explained answer to this without the messy media spin or political biases. It shouldn’t have to be this difficult just
to find the truth in any situation.”

Citat:
”I’ve learnt and understood more about Russia , Ukraine and the reasons of this war in the last 30 minutes than I have from the news over the past month or even the years of knowing about the different conflicts from Russia . This was definitely interesting and very informative to watch”

Citat:
”As a Ukrainian I say: this is the best explanation I've heard.”

26 februari: ”Why Russia is invading Ukraine”: https://youtu.be/If61baWF4GE

Annan sevärd video, som dels tar upp saker relaterat till Nord stream och hur beroende Ryssland är av att sälja sin gas och hur beroende Europa/Tyskland har varit av gasen med mera: (4 månader innan sabotagen, så inte om det)

”Russias Catastrophic Gas & Oil Problem”: https://youtu.be/Eo6w5R6Uo8Y

Ps. Inget av det som sägs ”rättfärdigar” krig. Som vissa alltid säger. Det förklarar, precis som när en krigsdokumentär förklarar konflikter ur olika perspektiv. (Kanalen har även haft insamlingar till just Ukraina och följarna har skänkt över 50 000 dollar till ukrainska krigsoffer och barn... ”Ryss-trollen” där är kassa!)
Citera
2022-10-04, 20:31
Medlem
schipperke77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Sant. Det är nån modernistisk konstnär, Dostojevskij, Fabergéägg och nån ultragay balettdansör. Inget samtida över huvudet taget.

Under sovjettiden fanns fortfarande en rad framstående författare och regissörer, sen dess har den ryska kulturen verkligen gått ned sig.

Jag har läst någon lite tyngre Sf-författare och en fantasyroman om Tolkien-världen ur orchernas synvinkel, inget som fastnade. Den lilla bild man alls får av Ryssland är youtubefilmer på fulla ryssar som gör galna saker.

Någon av sovjettidens stora författare lär ha sagt att "jag älskar censuren, den är min största inspirationskälla" och det ligger nog något i det, att det finns motstånd, något att överlista och ett intresse av det förbjudna.

Dagens Ryssland verkar vara ett nihilistiskt samhälle där det mesta tillåts, inklusive kritik av regeringen så länge ingen bryr sig. Det är därför Putin kunnat sitta kvar, ingen bryr sig riktigt.

Samtidigt är det en svag punkt, han kan inte mobilisera på det sätt som fascistiska och kommunistiska samhällen kunde. Man ser ju på deras försök till fascistiska massmöten att ingen i publiken verkar bry sig nämnvärt.
Citera
2022-10-04, 20:31
Medlem
kvarnvagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Man får acceptera läget och ta sitt ansvar.. börja med förhandling. Tänk om vår statsminster skulle kräva att USA bytte ut Biden för att kunna förhandla om något. Det är ju bara larvigt.

Hade USA invaderat oss och vi slagit tillbaka deras invasion som startades därför att Biden sa att vi skulle avnazifieras skulle det vara jämförbart.

Du som sa att detta var som när par ska medla, tycker du detta gäller par där den ena misshandlar och våldtar den andra? För det är ju det som sker just nu i paret Ryssland -Ukraina.
Citera
2022-10-04, 20:32
Medlem
mobeltasss avatar
Citat:
Dom har ju suttit vid ett bord tidigare så synd att Zelensky inte kan vara lite vuxen och försöka eller åtminstone säga ja till en medlare. https://www.youtube.com/watch?v=XvdmnFQuXQY

Underförstått tänker jag att du menar att Putin är den vuxne i rummet och Zelensky inte.
Som om Zelensky blir eller börjar agera som Putin, hur tror du det skulle sluta då, herr konflikthanterare?
Citera
2022-10-04, 20:34
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medvetenommycketxx
Gissar att man avfyrar mot en plats där det gör mest skada, mycket människor och är ju landets huvudstad.
Därför förbereder dom sig i Kiev.
Är vad jag tror ska jag tillägga.

Kiev är på något sätt ändå en symbolisk stad för deras tankar om gemenskap mellan tre ryska folk. Om de nukar där skulle de slå in ytterligare en spik i kistan på denna gemenskap. Det vore som att nuka vilka de själva är, enligt propagandan.

Förhoppningsvis blir det en kupp istället för några nukes öht.

Är vad jag tror ska jag tillägga
Citera
2022-10-04, 20:34
Medlem
Nån som vet om det stämmer att Putins domedagsubåt Belgorod har gått under radarn?
Citera
2022-10-04, 20:35
Medlem
Citat:
Man får acceptera läget och ta sitt ansvar.. börja med förhandling. Tänk om vår statsminster skulle kräva att USA bytte ut Biden för att kunna förhandla om något. Det är ju bara larvigt.

Läget är att vapen väller in landet och fienden drivs tillbaka km tillbakar..

Nazisterna i kommentarsfältet på RT manar till omgruppering till Krim 🤣
Citera
2022-10-04, 20:36
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
Men det är väl mest ett passivt stöd från Kina och Indien så då spelar det inte så stor roll. NK och Iran tror jag är villig att ge aktivt stöd som vapen m.m även efter kärnvapen.
NK? kanske, Iran nej, det är vad jag tror.
Citera
2022-10-04, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kvarnvagen
Hade USA invaderat oss och vi slagit tillbaka deras invasion som startades därför att Biden sa att vi skulle avnazifieras skulle det vara jämförbart.

Du som sa att detta var som när par ska medla, tycker du detta gäller par där den ena misshandlar och våldtar den andra? För det är ju det som sker just nu i paret Ryssland -Ukraina.

Eller så lägger man korten på borden och förhandlar och gör det bästa av situationen. TRump har ju ställt upp tex att vilja medla.. Dom kan ju prova åtminstone.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in