Att hitta någon slags ”objektiv sanning” i ett krig är inte det enklaste (vilket jag i alla fall vill, men oklart om det ens går). Men kom att tänka på ett klipp som jag såg redan 26 februari i år, fortfarande den bästa och mest ”logiska” förklaringen och bakgrunden till hela det här kriget (och relaterade konflikter) som jag har sett sedan dess.
Har säkert läst och sett hundratals källor sedan dess men blir i regel bara mer förvirrad, så det blir ett ”word” från mig på dessa kommentarer:
Citat:
”Finally! A video that explains the conflict between Russia and Ukraine. Every time I’d try to research this I’d get explanation which were either poorly represented, biased or utter nonsense.
When all I wanted was a comprehensive explanation so I could form my own opinion without being told how I should think. It shocking how hard it is to find a fully explained answer to this without the messy media spin or political biases. It shouldn’t have to be this difficult just
to find the truth in any situation.”
Citat:
”I’ve learnt and understood more about Russia , Ukraine and the reasons of this war in the last 30 minutes than I have from the news over the past month or even the years of knowing about the different conflicts from Russia . This was definitely interesting and very informative to watch”
Citat:
”As a Ukrainian I say: this is the best explanation I've heard.”
26 februari:
”Why Russia is invading Ukraine”: https://youtu.be/If61baWF4GE
Annan sevärd video, som dels tar upp saker relaterat till Nord stream och hur beroende Ryssland är av att sälja sin gas och hur beroende Europa/Tyskland har varit av gasen med mera: (4 månader innan sabotagen, så inte om det)
”Russias Catastrophic Gas & Oil Problem”: https://youtu.be/Eo6w5R6Uo8Y
Ps. Inget av det som sägs ”rättfärdigar” krig. Som vissa alltid säger. Det förklarar, precis som när en krigsdokumentär förklarar konflikter ur olika perspektiv. (Kanalen har även haft insamlingar till just Ukraina och följarna har skänkt över 50 000 dollar till ukrainska krigsoffer och barn... ”Ryss-trollen” där är kassa!)