2022-10-04, 14:34
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mashedpotatoe
Potato potato

EN sak jag inte riktigt begriper och det får vi ge ryssarna: Varför i hela friden vägrar inte soldaterna att utföra reträttordern, kastar av sig vapnen, sätter upp en vit flagga och inväntar ukrainarna?

Nån stridsmoral har de i alla fall kvar. Dels kanske rädsla av fienden, dels rädsla av följderna av desertering håller dem kvar.
Risken att bli skjutna av egna befäl antar jag?
Citera
2022-10-04, 14:36
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det är ju det som är problemet med Flashback, folk ser inte starten av diskussionerna. Hela tråden av diskussion handlade om det var omöjligt. Inte om det var troligt.
Ingenting är omöjligt, allt är möjligt. Men då får du väl räkna upp ett närmast oändligt antal av möjligheter som kan ske.
Som jag säger kan man bara bedöma vad som är troligt inte vad som är möjligt. Jag tror inte att Putin trycker på knappen inte heller att militären som också ska göra det, gör det. Inte heller att de som ska utföra ordern gör det. Om inte Ryssland först är själva angripna med atomvapen. Jag ser det som ytterst osannolikt för någon atomsmäll. Det är bara munväder.
Citera
2022-10-04, 14:37
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Det räcker att de tappar Kherson, hotar med kärnvapen, och så blir det vapenstillestånd. Det skulle vara en trendvändning. Säger jag att det blir så? Nej. Säger jag att det är möjligt. Ja.

Men Putler och hans gäng har ju redan hotat med kärnvapen implicit upprepade gånger och de ryska propagandamakarna hotar ständigt explicit med det.

Putler hotade redan 2014 med det. Ingenting hände.

Putler hotade när storinvasionen började med det. Ingenting hände.

Putler hotade med det om Ukraina skulle anfalla på rysk mark, inklusive Krim. Ingenting hände.

Putler hotade med det i samband med den ryska annekteringen av Ukrainska oblaster. Ingenting hände.

Putler är alltså fyrfalldigt mesigare än Obama, (som hotade med en "röd linje" om Syrien/Ryssland använde sig av massförstörelsevapen).

Putler börjar framstå som en riktigt svag och mesig ledare. Som alla ryssar vet: DEN SVAGE BLIR SLAGEN! Så dags av göra revolution och avsätta honom, eller hur, rysstroll? 😄

Visst han kan vara beredd på att kärnvapenkrig, vilket Ubåten U-129:s dykning kan indikera. Men tillåt mig tvivla! Han vet att väst kommer att svara snabbt, hårt och effektivt på varje rySSkt steg!

Slava Ukraini!
Citera
2022-10-04, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Ja kvinnliga läkare kan mobiliseras och andra viktiga inom sjukvård ingen som ska vara i fronten stod det. Militärträning måste du endå ha som säkerhet.

Samma hade det varit i Sverige också bland värnpliktiga men kvinnor och män strider då lika mycket. Du kan räkna med minskad befolkningstillväxt efter ett sådant krig. Kvinnor kanske hade dött i mängder.

Var det inte du som tidigare i tråden högt deklarerade att det är bra att ryska kvinnor inte mobiliserades?
Citera
2022-10-04, 14:38
Avstängd
foliekillers avatar
Citat:
Det är ju det som är problemet med Flashback, folk ser inte starten av diskussionerna. Hela tråden av diskussion handlade om det var omöjligt. Inte om det var troligt.
Då är det ju inte omöjligt att USA slår till med massiv strategiskt kärnvapenanfall och gör en grushög av Rysslands städer i förebyggande syfte.

Sen är vi av med hotet från öster för gott!
Citera
2022-10-04, 14:38
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Logisk följd av ryska reträtten. Hoppas Ukrainarna lyckas förstöra mycket av den ryska fordonsparken under omgrupperingen.
Får nog göra dig besviken. Mycket av fordonsparken beslagtas intakt. Ukraina behöver dock ta med sig soppa.
Citera
2022-10-04, 14:39
Medlem
Delphinuss avatar
Citat:
Potato potato

EN sak jag inte riktigt begriper och det får vi ge ryssarna: Varför i hela friden vägrar inte soldaterna att utföra reträttordern, kastar av sig vapnen, sätter upp en vit flagga och inväntar ukrainarna?

Nån stridsmoral har de i alla fall kvar. Dels kanske rädsla av fienden, dels rädsla av följderna av desertering håller dem kvar.

Jag tror vi kommer att få se myteri förr eller senare. Allt har en bristningspunkt.
Citera
2022-10-04, 14:39
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HoChiWin
Yes, man kan dividera huruvida det var taktiskt smart av Ukraina att låta de ryska styrkorna lämna lyman, men en sak är säker, budskapet kommer spridas att ukrainarna kan visa barmhärtighet vilket borde leda till att fler ryssar anser att ge upp vara ett vettigare alternativ än att slåss.

Det finns en annan aspekt på det

Om Ukraina tillåter deras reträtt så är det faktiskt en moralisk propagandaseger . Om Ukraina utrotat dom skulle det varit en phyrrusseger som resulterat i att det kommit fler ryssar med hämnd som drivkraft istället för som nu ett halvhjärtat försök att utkämpa ett krig de inte ser som deras egna .

En massaker skulle sjukt nog underlättat den ryska mobiliseringen / Titta på hur frivilliga strömmade till rekryteringskontoren efter attacken mot Twin Towers eller hur frivilliga strömmade till de ukrainska milisgrupper efter att Rysslands små gröna män började invadera Ukraina .
Citera
2022-10-04, 14:40
Avstängd
foliekillers avatar
Citat:
Potato potato

Duman stiftade väl en ny lag för nån vecka sen som förbjöd soldater att fly eller ge upp. Det var väl 10 års fängelse som väntade den som bröt mot den lagen.
Citera
2022-10-04, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foliekiller
Duman stiftade väl en ny lag för nån vecka sen som förbjöd soldater att fly eller ge upp. Det var väl 10 års fängelse som väntade den som bröt mot den lagen.
Putin är snart historia. Till och med Kreml kritiserar honom nu: (FB) Öppen kritik mot Putin i Rysk stats-TV
Citera
2022-10-04, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foliekiller
Tja, döden och en Lada kanske är ett bättre val än tio år i Gulag och finansiellt ruinerad i tre generationer framåt.
Citera
2022-10-04, 14:44
Medlem
MakingteaattheBBCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schipperke77
Andra världskrigets östfront böljande fram och sedan tillbaka när Sovjet kunde sätta in nya resurser medan de tyska tröt tillsammans med logistiken som blev svårare ju längre in i Sovjetunionen man kom. Svårt att se var Ryssland skulle få nya resurser ifrån, medan Ukrainas resurser bara kommer öka. Det är dessutom invaderande Ryssland som har logistiken mot sig den här gången

Exakt! Det går att dra paralleller till andra världskriget men då är det Putin som sitter i Hitlers sits.
Lend lease går till Ukraina, de ansträngda försörjningslinjerna är ett Ryskt problem och den här gången är det ryssarna som inte har några vinterkläder.
Det enda det förlorande Ryssland har gemensamt med det vinnande Sovjetunionen är en usel militär med springande brist på kompetenta befäl.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in