2022-10-03, 17:01
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Lightning skapades 2018.
Fel, det började väl utvecklas 2014-2015.

Ska vi jämföra hur www utvecklades från 1991 och 14 år framåt, som bitcoin idag? Är det verkligen stärkande för din tes?

Det är så otroligt låg begåvningsnivå på att dra diverse jämförelser som inte har någon grund i verkligheten.

Det är ungefär samma debattnivå som att alla höger om socialdemokraterna är "nazister" nuförtiden, och att nu är 1930-talet tillbaka, osv.
2022-10-03, 17:05
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Det finns mängder av saker som skapades och som var helt sämst, och som sedan glöms bort. Tror du att all teknik utvecklas linjärt på något sätt?

Mitt inlägg var en kommentar till Benjamin som i podden jämförde Bitcoin utveckling med internets utveckling sedan -95.
Jag poängterar bara att internet skapades -67 och klippet från -93 visar hur internet utvecklades de första 26 åren och relativt så är Bitcoin bara 13 år gammalt.

Benjamins jämförelse i podden var orättvis.
Blir förvånad om det finns mer att säga kring detta nu, men blir inte förvånad om du ändå svarar med något trams på detta så som du alltid gör.
2022-10-03, 17:06
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Mitt inlägg var en kommentar till Benjamin som i podden jämförde Bitcoin utveckling med internets utveckling sedan -95.
Jag poängterar bara att internet skapades -67 och klippet från -93 visar hur internet utvecklades de första 26 åren och relativt så är Bitcoin bara 13 år gammalt.
Det är extremt ohederligt och på många sätt felaktigt att hävda att internet (så som allmänheten känner till det) var 26 år gammalt 1993.
2022-10-04, 10:53
Avslutad
Citat:
Lightning skapades 2018.

Eller man kanske skall räkna från första Nasdaq noterade företaget började lägga sin treasury i Bitcoin, då är det 2020 när Tesla, MicroStrategy och Square gick in.

Eller kanske när första landet gjorde Bitcoin till legal tender, isf är det 2021.

...eller så är det kanske något som händer 2023 som blir jämförbart med klippet -93 då Internet var 26 år gammalt...eller kanske när Bitcoin är 26 år gammalt 2036...?

Larry Fink kanske bränner halva aktieportföljen på Bitcoin. Christian Sonesson kanske blir finansminister och beslutar att man bara behöver betala 40% inkomstskatt om man får betalt i Bitcoin. Probably nothing. https://tenor.com/view/cox-happydance-happy-drcox-scrubs-gif-6211788

Problemet är bara att hela ditt resonemang bygger på argumentationsfelet att kryptovalutor idag skulle vara illegal tender och kräva en stat för att kunna användas. https://miro.medium.com/max/1400/1*ZCwdx_LWi8-jeTgGgSDkBQ.jpeg

Bitcoinkulten är huvudanledningen till att människor idag är motvilliga till att använda krypto. Människor hade sannolikt inte gått och swishat Dogecoin för en oxfilé på Ica utan Bitcoinkulten (även om det är fullt tekniskt möjligt), men kryptovalutorna är Lenin-embryot som kommer omkullkasta den nuvarande kapitalismen. Bitcoin kommer att att balsamera människorna i den nuvarande kapitalismen. Det kommer ske rockader på toppen av samhällspyramiden, men den produktiva arbetarklassen kommer fortsätta vara slavar. Det är därför som Bitcoin-evangelisterna har gjort "krypto" till sin huvudfiende. Bitcoin är inte längre en kryptovaluta utan finansklassens parestroika och medborgarnas glasnost där transparansen är riktad mot myndigheterna istället för tvärtom.
2022-10-04, 11:13
Medlem
benjaminjuhlins avatar
Citat:

Benjamins jämförelse i podden var orättvis.
Blir förvånad om det finns mer att säga kring detta nu, men blir inte förvånad om du ändå svarar med något trams på detta så som du alltid gör.
Den graf du själv postat placerar internets uppkomst omkring år 1985: https://pbs.twimg.com/media/FbveLmvXgAEZqg_?format=jpg&name=medium
2022-10-04, 11:20
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av benjaminjuhlin
Den graf du själv postat placerar internets uppkomst omkring år 1985: https://pbs.twimg.com/media/FbveLmvXgAEZqg_?format=jpg&name=medium

Ja, så allt ligger ju i vad man betrakter för år för "uppkomst".

Om du säger 1995, då Windows 95, hempc och allmän datalyft i Sverige började, då kanske det är orättvisst att jämföra detta årtal med när Bitcoins whitepaper skrevs.
Kanske snarare relevant att jämföra med något annat datum i Bitcoins historia, eller kanske det datumet kommer i framtiden då motsvarande "windows 95, hempc och datalyft" kommer för Bitcoin?
2022-10-04, 12:35
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:

Om du säger 1995, då Windows 95, hempc och allmän datalyft i Sverige började, då kanske det är orättvisst att jämföra detta årtal med när Bitcoins whitepaper skrevs.
Kanske snarare relevant att jämföra med något annat datum i Bitcoins historia, eller kanske det datumet kommer i framtiden då motsvarande "windows 95, hempc och datalyft" kommer för Bitcoin?

Internet är ju överhuvudtaget inte en uppfinning eller en teknik. Det är ett samlingsbegrepp på olika fenomen. Kan du precisera vad du jämför med när du jämför bitcoin och internet? HTTP? TCP/IP? WWW?
2022-10-04, 13:01
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Internet är ju överhuvudtaget inte en uppfinning eller en teknik. Det är ett samlingsbegrepp på olika fenomen. Kan du precisera vad du jämför med när du jämför bitcoin och internet? HTTP? TCP/IP? WWW?
Fråga Benjamin istället, det var han som började.
2022-10-04, 13:20
Medlem
benjaminjuhlins avatar
Citat:

Jag tog upp det året för att Martin sa att han hade fått sitt första modem då, eller något liknande. Osäker på varför du framställer det som att jag helt godtyckligt valt ut ett år.

Men kan ändå tycka att det är ett bra år att utgå ifrån eftersom a16z också gör det. Andreesen, 2014: Bitcoin Today is the Internet in 1994 Andreesen, 2022: In terms of number of active users, crypto's adoption can be compared with that of the 1995-1996 Internet.
2022-10-04, 13:39
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Fråga Benjamin istället, det var han som började.
Jag kan gärna fråga dig med eftersom du för fram liknande resonemang. Vad tänker du om frågeställningen då?
2022-10-04, 13:40
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Jag kan gärna fråga dig med eftersom du för fram liknande resonemang. Vad tänker du om frågeställningen då?

Jag tycker detta är tänkvärt kring frågeställningen:

2022-10-05, 23:07
Avslutad
Citat:
Jag tycker detta är tänkvärt kring frågeställningen:

Det finns 20 trilioner amerikanska dollar i cirkulation.

Det motsvarar 2,0 x 10^15 amerikanska dollarcent.

Samtidigt kommer aldrig mer än 2,1 x 10^15 satoshi existera.

Om bitcoin aldrig kan få fler minsta enheter än den amerikanska dollarn har idag. Hur ska den då kunna ersätta alla världens valutor ens i teorin?

Ska det inte gå för fattiga i den fattiga delen av världen att köpa enskilda varor längre?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in