2022-10-04, 10:57
Medlem
Jag och gubben har länge tänkt köpa hus och ska gå på visning idag. Jag äger i dagsläget den bostadsrätten som vi bor i och det finns ju en risk att vi köper huset innan vi fått vår lägenhet såld.
Har aldrig såld bostad innan så har verkligen NOLL koll på vad som gäller osv mer än att man behöver en mäklare.

behöver man informera bostadsrättsföreningen om att man säljer? kan man ta ett nytt bostadslån innan man får den gamla bostaden såld? Vad behöver man tänka på extra?

Alla tips är välkomna, ska självklart prata med mäklaren med idag men känner att jag vill ändå få lite mer råd från oss "vanliga" människor
Citera
2022-10-04, 10:59
Moderator
rancors avatar
Man tar ett överbryggningslån
https://www.sbab.se/1/privat/kundservice/service/ansoka_om_bolan/overbryggningslan.html

Då hinner man få klart affären med sin gamla bostad vilket gör att man en kortare tid sitter med två lån
Citera
2022-10-04, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rancor
Man tar ett överbryggningslån
https://www.sbab.se/1/privat/kundservice/service/ansoka_om_bolan/overbryggningslan.html

Då hinner man få klart affären med sin gamla bostad vilket gör att man en kortare tid sitter med två lån

Ah! det visste jag inte ens att man kunde göra! det förenklar ju en hel del!
Citera
2022-10-04, 11:08
Medlem
Dom flesta banker erbjuder typ flyttlådan som du bollar när du sålt din gamla bostadsrätt. Det är nog rätt tid att köpa men lite svårare att sälja många är rädda nu ekonomiskt.
Citera
2022-10-04, 11:11
Medlem
Om ni har bra ekonomi kan ni ansöka om ett nytt huslån och äga båda bostäderna på obestämd tid.
Citera
2022-10-04, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bekannelse
Dom flesta banker erbjuder typ flyttlådan som du bollar när du sålt din gamla bostadsrätt. Det är nog rätt tid att köpa men lite svårare att sälja många är rädda nu ekonomiskt.

Vi har upplevt att det är enklare att sälja bostadsrätter än hus, de har inte droppat så i pris, iallafall i vårt område!
Citera
2022-10-04, 11:18
Medlem
Finns olika sätt att lösa det på. Men dumt att ta lån i onödan.
Citera
2022-10-04, 11:47
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aggargott
Finns olika sätt att lösa det på. Men dumt att ta lån i onödan.

Olika sätt?

Det är lämpligt att du förklarar för TS vilka dessa olika sätt är, om du har den kunskapen, vilket jag betvivlar efter att ha sett din posthistorik.

"dumt att ta lån i onödan."

Hur kom du fram till "i onödan"?
Senast redigerad av trottwell 2022-10-04 kl. 11:52.
Citera
2022-10-04, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkiepie59
Vi har upplevt att det är enklare att sälja bostadsrätter än hus, de har inte droppat så i pris, iallafall i vårt område!

Kan nog stämma, men jag tänker att det är högre åtgång på bostadsrätter när många säljer sina hus tidigare pga den osäkra ekonomin. Gösta och Gunvor som skulle bo i sin villa fram till 70 års ålder, kanske väljer att sälja nu.
Citera
2022-10-04, 12:25
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Folk måste ju fortfarande bo nånstans och vi har en skriande bostadsbrist iaf. i storstadsområden som inte lär försvinna under överskådlig framtid, så priserna på iaf. "normala" bostadsrätter tror jag inte går ner så mycket.

Det som blir svårsålt är nog lyxlägenheterna...fast hos somliga finns det enorma pengar även i kristider.
Citera
2022-10-04, 12:52
Medlem
Belters avatar
Man ska varken köpa eller sälja just nu. Sitt ner i båten.
Citera
2022-10-04, 15:29
Medlem
6stringlevins avatar
Det är oerhört riskfyllt att sitta med två bostäder på en fallande marknad. Hade det varit upp kunde det gått bra.

Det behöver inte gå illa i ditt fall. Vi kanske inte är där ännu. Men vi kommer att få läsa om dessa fall inom kort.

Är det ett hus man bara måste ha finns egentligen inga alternativ. man skall bara vara medveten om riskerna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in