Citat:
Ursprungligen postat av
Mustalainen77
Först och främst syftade jag på den amerikanska allmänheten och inte historiker. Jag vet att den ryska allmänheten anser att de ensamma vann kriget precis som den amerikanska allmänheten. Sanningen är dock att 70% av alla tyska förluster var på östfronten. Så i den mening har den ryska allmänheten "mer" rätt än den amerikanska.
Ditt påstående om att ryska akademiker är ideologer och inte objektiva kan jag vare sig bekräfta eller dementera. Det låter väldigt konstigt i alla fall. Misstänker att det ligger en del av den gamla vanliga och rasistiska västerländska synen på slaver som "undermänniskor" i ditt påstående. En gnutta i alla fall.
Efter 1990 så har det blivit bättre i Ryssland hos vissa Akademiker. Jag skulle säga att alla länders officerare sitter fast i sin kultur. I USA lägger man ner mycket på Thukydides, Clausewitz och Mahan. På senare tid bör man till ex ha studerat Mao, Michael Collins och Khalid ibn al-Walid*. De två senare skrev vad jag vet inga böcker men deras strategier ger god insyn på terrorism/gerilla och räder.
Kineserna är lite väl inne På Sun Tzu. Men det är inte så konstigt.
Jag vet faktiskt inte vad ryssarna läser. Att läsa sovjetiska texter ger en huvudvärk. Inte för att den behöver vara fel utan att de måste få ihop det kommunistisk lära
*det är uppenbart att ISIS studerade tidigare islamska erövringar. Men missade delen att man ska bli kompis med de man erövrar inte hugga huvudet av dem.
Thukydides - Det peloponnesiska kriget skrevs för cirka 2400år sedan. Och är fortfarande bra att läsa om man vill förstå krigföring.
När det gäller allmänheten i alla länder så har de flesta fastnad någonstans ofta runt när de håller på bli vuxna. De förstår inte att historien ändras hela tiden. Då historia är inte vår dåtid utan vår bild av vår dåtid. Det är uppenbart när man läser böcker så av historiker att de ofta inte bara ger en bild av dåtiden utan också en bild av deras samtid. Det innebär att allmänheten inte hänger med när historien ändras.
Nu till kriget. Det är uppenbart att båda sidor, främst Ryssland försöker använda historien, som ett vapen i kriget. Därför är det viktigt att Putin kan föra fram hans historia, som troligen till viss del är sann, men många gånger är fejkad så den passar hans agenda. Ukraina försöker samtidigt visa att Ukraina visst fanns hundratals år sedan.