2022-10-04, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Tänk om Putin hade gått den andra vägen och gjort Ryssland till en demokrati av Svensk modell istället. Ett tag talades det om att Ryssland skulle gå med i Nato och närma sig EU, men det kan också ha motarbetats av USA som ställde långtgående krav för detta. Vems felet är får vi aldrig veta, och nu gick det som det gick.

Tänk en norsk modell för hur råvarutillgångar ska komma landet och dess invånare till godo. Dom hade allt inom räckhåll, men korruption, medeltida drömmar om fältslag och så vidare. Säkert motarbetade av USA, men säg att dom hade jobbat på att bli pålitlig handelspartner istf vad dom nu ville. Sjukt.
Citera
2022-10-04, 10:23
Medlem
kvarnvagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Så är det. Dessutom krävdes det installation av rysshatande nazister, bombning i 8 år av ryska minoriteter, och barnläger där barnen fick lära sig att ryssarna inte var människor innan konflikten eskalerade till något där NATO var relevant överhuvudtaget.

Men visst, nu överraskar ryssarna kanske negativt. Tänk om de hade överraskat positivt, krig är svåra att förutsäga. Det är väl motargumentet.

Sen är ju frågan vad kriget gör Ryssland till. Kanske de går från Ryssland anno 2013 till att bli ett jätte-Nordkorea med en gigantisk militär av ytterst tveksam kvalitet. Det är det scenariet jag tycker man borde ha undvikt i februari 2022 och fortfarande tycker man ska styra bort från. Vi kommer inte bort från att vi bör rusta men vi i EU bör samtidigt verka för avspänning. Släng ut amerikanerna från Europa t ex. Det hade varit en signal som hette duga. Naturligtvis utopiskt.

Oj, för att påstå att man är "objektiv" och inte "valt sida" som du hela tiden gör känns det som att du gått på mycket av den ryska propagandan med det fetade.

För du har väl andra källor än ryska för att detta har skett? Kan tänka mig att till exempel Amnesty borde ha något om detta då de brukar rapportera om dessa saker.
Citera
2022-10-04, 10:24
Medlem
Jag såg i natt twitteruppgifter från Arestovytj som kan förklara dom mycket höga stridsvagnsförlusterna för fascistbögarna. Ukraina skall ha angripit två pontonbroar där ett bögryskt stridsvagnskompani höll på med överfart.

Självklart ger det stora förluster i material för pedofilerna.

Det borde också sänka moralen som redan är låg bland dessa avskum.
Citera
2022-10-04, 10:24
Avstängd
foliekillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
The Russian Dude har lagt ut en uppdatering nu på morgonen, hans gissning är att Lysychansk och Severodonetsk är nästa mål på menyn. Han tar också en titt på situationen i sydväst, och den totala tystnaden i publiken på puttlers tvångskonsert, jublet är tydligen ditlagt av regimen i efterhand.
https://www.youtube.com/watch?v=3lnTcizB0M0
Ja ryssjävlarna verkar tro att man kan vinna genom att ljuga och bluffa.

Detta med jublet är ju så sjukt dåligt och korkat! Trodde de att inga privatpersoner skulle filma spektaklet och därmed direkt avslöja bluffen?
Citera
2022-10-04, 10:25
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag såg i natt twitteruppgifter från Arestovytj som kan förklara dom mycket höga stridsvagnsförlusterna för fascistbögarna. Ukraina skall ha angripit två pontonbroar där ett bögryskt stridsvagnskompani höll på med överfart.

Självklart ger det stora förluster i material för pedofilerna.

Det borde också sänka moralen som redan är låg bland dessa avskum.
Vart skedde detta?
Citera
2022-10-04, 10:26
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
De flesta hade nog väntat sig att Ryssland skulle vinna kriget på 2-3 veckor. Rysslands militär är väl närmare 10ggr så stor som Ukrainas, som sannolikt också var sämre utrustad. Det borde bara vara att rulla in och ta över. Gärna inleda med att slå ut kommunikationer och elförsörjning och på så sätt lamslå Ukraina.
De gamla Sovjetrepublikernas försvar brukar mest bestå av grejor som skänkt av länder som t ex Sverige, gamla uttjänta fordon och kommunikationsutrustning. Borde inte vara någon match för Ryssland med deras militärbudget på motsvarande nära 800 miljarder kronor

Det ganska unika med denna invasion var att Ryssland invaderade med helt otillräckligt stora styrkor för att erövra hela Ukraina. De kunde inte rulla in och ta över. Där var kanske 1:1 i styrkor inne i Ukraina vid krigets start.

Däremot kunde Ukraina ha slutit något avtal efter 2-3 veckor.

Att ryssarna inte slog ut kommunikationer och elförsörjning i starten kommer i historieböckerna vara ett sorgligt misslyckat experiment i "humanitär krigsföring" som bara kostade en massa människoliv i slutändan ändå.
Citera
2022-10-04, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Vart skedde detta?

Jag skall försöka hitta detta igen. Jag "tror" det var över floden Inhulets, jag får se om jag hittar det igen. Flödet är stort.
Citera
2022-10-04, 10:36
Medlem
Tvonds avatar
Man ångar på i Söder närmar sig Mylove.

https://mobile.twitter.com/WarMonitor3

Citat:
Ukrainian forces continue to push south of Dudchany Russian forces have regrouped around the town of Mylove.
Citera
2022-10-04, 10:37
Medlem
"War Monitor twitter" säger nu att Ukraina gått över Dudchany, byhålan är kanske inte befriad helt men bögryska styrkor har retirerat och har upprättat nya försvarsställningar vid Mylove, söderut.

1) "Det är bögarnas fel".

2) "Give me that old time religion".

Det ser ändå ganska bra ut tycker jag.
Citera
2022-10-04, 10:38
Medlem
Reimers avatar
UAF avancerar vidare i Khersonregionen, Mylove är nästa ort till rakning

Citat:
Ukrainian forces continue to push south of Dudchany Russian forces have regrouped around the town of Mylove.

https://twitter.com/WarMonitor3/status/1577213584420937728

Citat:
Kherson
Because of a lack of infantry, Russian forces stay in strongpoints in towns. Ukrainian forces push between them and outflank them this is why they have to retreat.
https://twitter.com/WarMonitor3/status/1577212849583448064

Edit: Trea på pucken
Citera
2022-10-04, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Man ångar på i Söder närmar sig Mylove.

https://mobile.twitter.com/WarMonitor3

Jag var tvåa på bollen.

I natt fanns lite olika uppgifter, "Reporting from Ukraina" påstod att ukrainska styrkor först gick in i Dudchne men tvingades retirera. Men tydligen gick man in igen när Ryssland drog bort artilleriet eller fick eldavbrott.
Citera
2022-10-04, 10:40
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mustalainen77
Först och främst syftade jag på den amerikanska allmänheten och inte historiker. Jag vet att den ryska allmänheten anser att de ensamma vann kriget precis som den amerikanska allmänheten. Sanningen är dock att 70% av alla tyska förluster var på östfronten. Så i den mening har den ryska allmänheten "mer" rätt än den amerikanska.

Ditt påstående om att ryska akademiker är ideologer och inte objektiva kan jag vare sig bekräfta eller dementera. Det låter väldigt konstigt i alla fall. Misstänker att det ligger en del av den gamla vanliga och rasistiska västerländska synen på slaver som "undermänniskor" i ditt påstående. En gnutta i alla fall.

Du kan dra åt helvete med dina efterblivna insinuationer, som till hundra procent bygger på dina egna förutfattade meningar och till noll procent på någon konkret observation. Det vimlar av "slaviska" forskare som inte är ett dugg ideologiska. De kommer från länder som Polen, Tjeckien och Kroatien, bland annat. 100 procent slaver och 100 procent kvalitet. Det finns även ryssar som är helt solida i sin forskning - men dessa har det gemensamt att de numera verkar i USA eller Frankrike.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in