Citat:
De har 4 alternativ.
1. Slåss vidare som de gör nu, och satsa på att mobiliseringen vänder trenden igen.
(vi har egentligen inte data för att bedöma om den är den bästa. Hur stora förluster är där, hur stora förluster har Ukraina, hur går mobiliseringen)
2. Skjut Putin (och ett par andra när de ändå är igång) och skyll allt på honom. Backa hem hela vägen till 2013 års gräns.
Som jag skrev innan är effekten av denna denna lösning egentligen helt beroende av team USA. Hur skulle en fred se ut? Finns det risk för folkmord, eller kan det mitigeras med t ex FN-trupp? Hur hatiska är ukraina? Får Ryssland något av de saker som de ville ha från början (alliansfritt Ukraina)? En annan nackdel (sett ur ryskt perspektiv) är att världsordningen blir mer unipolär.
Ett ytterligare intressant beslutsunderlag som Ryssland har, men vi har inte, är resultatet av deras folkomröstning. Det riktiga alltså, inte det kommunicerade med 96% pro-Ryssland.
3. Placera ut taktiska kärnvapen och hota med dem, eventuellt använda dem.
Det dåliga med detta alternativ är risken för eskalering och ytterligare isolering.
4. Fredsförhandla nu.
Jag har svårt att se att parterna kan bli överens här på kort sikt. Den blir mer attraktiv om Ukraina "kör fast" i sin offensiv på ett eller annat sätt - eller om ryssarna kollapsar fullständigt.
Vi har inte fullständiga data men jag gissar på att de väljer 1 eller 3.