2022-10-04, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Nä han kom från Söderåkra / Torsås trakten (eller om det var hans dåvarande tjej och hon var iaf från trakterna av Bergkvara ) men han flyttade till Nybro iaf . Kände honom ganska väl en gång i tiden både från utelivet samt privata fester . Vi som kände honom blev faktiskt väldigt förvånade över det som skett . Faktiskt väldigt trevlig verbal och skärpt kille. Vid tiden före rånet var han datorlärare på komvux .
Har aldrig träffat Axelsson personligen men däremot umgicks jag med en väldigt god vän till honom eftersom att vi rörde oss i samma politiska kretsar en gång i tiden.

Trodde han var ifrån Nybro men då hade han alltså bara flyttat dit. Å andra sidan så är det ingen jättesträcka att flytta från Torsås / Söderåkra trakten till Nybro
Citera
2022-10-04, 03:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Challenger1996
Axelssons bror?
Ja..
Citera
2022-10-04, 04:00
Avslutad
Att en del går igång så in i helvete på att han släpps efter 22 år i buren. Finns en jävla massa andra som begått avskyvärda brott där straffen får mig att misstro scenska rättsväsendet. Dock anser jag att A.A straff fullt tillfredsställande för min syn på straff.
Citera
2022-10-04, 04:03
Bannlyst
Spelar det någon roll? Dom har varit soldatrisk i sin handlingar, att släppa ut ett sånt här monster efter så här kort tid visa att Svenska rättsväsnedet inte fungera. Annika Östberg som satt inne för polismord fick ett mycket bättre straff i USA än vad Svenska polismördade får i Sverige.

– Andreas Axelsson kastade en handgranat efter mig och jag sprang ner i kärret som fanns där, säger han.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Ll5WLV/andreas-axelsson-slappt-efter-morden-i-malexander

Kasta man handgranater efter folk, så är man inte särskilt oskyldig. Vi får hoppas att bli lite tuffare straff framöver och man sluta dalta med såna här odjur till kriminella varasel.

Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Lite som när man frångick dåtida rättspraxis och dömde Flink till livstid efter massmordet i Falun.

För er som inte minns så var Flink fänrik i försvarsmakten med ett fläckfritt förflutet, drabbas av en akut psykos, tror att Sverige är i krig och drar ut på stan med sin bössa.

När han väl vaknar till på sjukan och inte längre är psykotisk så uppstod ett problem dvs han begick ett brott under svår psykisk sjukdom men som var tillfällig dvs inget fall för RPV och brott begångna under de omständigheterna kunde man inte utdöma fängelsestraff för heller.

Man löste det med att slänga Flink i finkan på livstid och skrev senare om lagen.

Flink var förövrigt en mönsterfånge, extremt ångerfull trots att han begått brott i ett sinnestillstånd han inte kunde styra över och risken att han återfaller i brottslig verksamhet är typ noll.

Tror inte att Axelsson kommer att begå några nya brott heller. Tony och Jackie däremot är en helt annan femma.

Malexanderdomen var politisk då man inte kunde fastställa vem som faktiskt avrättade Robert och Olle och då fanns risken att alla tre skulle kunna gå fria ifrån mord så man gjorde återigen ett litet undantag ifrån rådande praxis och satte dit alla tre för ett brott som man inte kunde fastställa vem som hade utfört.

Trots att det rent tekniskt sett inte kunde vara Axelsson pga skottskadorna han ådrog sig.
Citera
2022-10-04, 04:28
Avstängd
Jahbrahs avatar
För den som inte har Linkedin.

OM:
Citat:
ERFARENHET:
Citat:
Citera
2022-10-04, 08:21
Medlem
YP4XQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av james b
Att en del går igång så in i helvete på att han släpps efter 22 år i buren. Finns en jävla massa andra som begått avskyvärda brott där straffen får mig att misstro scenska rättsväsendet. Dock anser jag att A.A straff fullt tillfredsställande för min syn på straff.

Träffade Andreas ett par gånger och han var väldigt reko och from person på den tiden.
Håller med dig kring hur rättssystemet fallerat, det är som om rättssystemet nästan accepterat och viker ner för vissa typer, av brott.
Citera
2022-10-04, 08:29
Medlem
Utgår från att den kommande regeringen infriar sina vallöften och tillser att såna här människor i framtiden får riktig livstid, dvs inlåst livet ut. 2 polisers liv är alltså värt 20 år på kåken.

Är väl bara en tidsfråga innan AA iscensätter något nytt bankrån. Pengar är han säkert kåt på, och hur ska han annars få tag i några? Vad hände med hans kumpan, negern? Arklöv? Är han ute?
Citera
2022-10-04, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoeGaggs
Utgår från att den kommande regeringen infriar sina vallöften och tillser att såna här människor i framtiden får riktig livstid, dvs inlåst livet ut. 2 polisers liv är alltså värt 20 år på kåken.

Är väl bara en tidsfråga innan AA iscensätter något nytt bankrån. Pengar är han säkert kåt på, och hur ska han annars få tag i några? Vad hände med hans kumpan, negern? Arklöv? Är han ute?

Men stackars andra oskyldiga människor som varit på fel plats vid fel tidpunkt då?
en kille med down syndrom som blev skjuten? en annan udda person med lite halvt bortdomnat ansikte och dålig balans i gångstil blir knivmördad... är inte deras liv värda något ? men ändå får deras GM bara högst 6 år...lite rabatt på de o ute efter 3 år...

Arklöv kommer nog sitta där han sitter...
Citera
2022-10-04, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommisarien89
Men stackars andra oskyldiga människor som varit på fel plats vid fel tidpunkt då?
en kille med down syndrom som blev skjuten? en annan udda person med lite halvt bortdomnat ansikte och dålig balans i gångstil blir knivmördad... är inte deras liv värda något ? men ändå får deras GM bara högst 6 år...lite rabatt på de o ute efter 3 år...

Arklöv kommer nog sitta där han sitter...

Nu uttalade jag mig om AA specifikt. Inte om alla andra felaktigt frigivna. Blir det bättre om ingen ska sitta inne?
Citera
2022-10-04, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoeGaggs
Nu uttalade jag mig om AA specifikt. Inte om alla andra felaktigt frigivna. Blir det bättre om ingen ska sitta inne?

Hade hellre sett att mord oavsett skulle ha en livstid .. =)
Citera
2022-10-04, 08:43
Medlem
Citat:

Precis :-)

Öga för öga, osv. Kanske kunde man kombinera fångvården med slutförvaret av kärnbränsle. Då blir ju inte platsbristen ett problem heller.
Citera
2022-10-04, 09:02
Medlem
bees avatar
Citat:
Håller med , men problemet här är att AA inte mördade någon
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in