2022-10-03, 23:36
Medlem
Arcanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Men Ryssland har vänner… Kina. USA är väl på väg neråt i den globala hierarkin så jag känner mig inte speciellt övertygad. Känner mig dock ganska säker på att Putin kommer ta till vad som krävs för att inte förlora ansiktet. Och då kanske det inte ens handlar om Ukraina längre utan USA eller övriga Europa. Känner mig orolig över detta faktiskt.

Nej, Ryssland har inga vänner, de har handelspartners. Hur många av deras "vänner" hjälper dem i ekonomiskt och med militärmateriel i kriget på samma sätt som Väst hjälper Ukraina?

Om nu Putin är så pass sinnesförvirrad att han använder kärnvapen kommer Ryssland placeras på EU:s och USA:s listor över stater som bedriver stats-terrorism och bli utsatta för sekundärsanktioner. Dvs. andra länder har då att välja på att införa samma sanktioner som EU/USA eller bli utsatta för samma sanktioner som Ryssland. Då har Ryssland inte ens många handelspartners kvar, valet för t.ex. Kina att fortsätta bedriva handel med EU/USA eller med terror-staten Ryssland lär bli lätt.

Lägger man till det en massiv flygkampanj mot Ryska trupper i Ukraina så går läget för Ryssland från dåligt till total katastrof.

Det ska absolut inte uteslutas att Putin själv hellre förgör Ryssland än förlorar ansiktet. Men frågan är om hans förtrogna och den ryska befolkningen vill göra honom sällskap i avgrunden?
Citera
2022-10-04, 00:02
Moderator
farbror_barbros avatar
Filmklippen på mobiliserade soldater rullar in. Detta visar några olyckliga stackare som hamnat vid fronten, om jag förstår rätt:
https://twitter.com/olex_scherba/status/1576845412526305280?s=21

Att de är missnöjda met mat och husrum är en sak, det händer ju hela tiden i arméer. Men de ser ju ut som tattare, en uniformsrock här, täckjacka där. Hur tänker man sig få 300’ i fält och som en effektiv styrka i anfallskrig om man inte ens kan klä dem?

Jag var förundrad över att DLPR-milisen skickades ut i krig med utrustning från världskrigen, men förklaringen är kanske så enkel som att man inte hade materiel, tvärtemot våra antaganden om lager med sovjetisk utrustning till miljoner.
Citera
2022-10-04, 02:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Men Ryssland har vänner… Kina. USA är väl på väg neråt i den globala hierarkin så jag känner mig inte speciellt övertygad. Känner mig dock ganska säker på att Putin kommer ta till vad som krävs för att inte förlora ansiktet. Och då kanske det inte ens handlar om Ukraina längre utan USA eller övriga Europa. Känner mig orolig över detta faktiskt.

Militärt är ryssland och kina mycket lika. Det är gammal utrustning som inte fungerar dom har inte logiskt bakom som gör att dom kan föra storkrig. Sedan skulle kina inte backa ryssland.
Det finns inget land som kan gemföras med usa militärt det handlar inte om hur många stridsvagnar och flygplan man har på papperet utan hur många som man kan använda och hur moderna sakerna är. Skillnaden är enormt stor kina skulle inte ha en chans. Och det vet dom tror inte dom är så korkade som putin var att dom försöker något.
Jag känner mig helt lugn vi har ett massivt militärt övertag
Citera
2022-10-04, 02:59
Medlem
zergrushs avatar
Nästan nödvändig läsning för tråden. Förstahandsberättelser från mobiliseringen:
https://en.zona.media/article/2022/10/01/russiandraft
Citat:
“Total clusterfuck.” Old guns, boots covered with moss, zero training: one Russian recruit’s story of the mobilisation
Vladimir Putin announced the ‘partial mobilisation’ on September 21, and just 10 days later many of the newly drafted recruits found themselves in their units. This is the story told by one recruit from the city of Kaliningrad awaiting deployment. He describes sheer dysfunction at his base:

"I am now at the regiment base on Yemelyanova street. I was drafted on September 24. About the training: we only received two magazines max, thirty rounds each. At the range we were allowed to shoot ten times prone, ten times sitting, and ten times offhand. Guys in my unit only got to use one magazine. We went to the shooting range once, and that’s in a whole week.

15 minutes of medical training, theory. 15 minutes of tactical training. Crawled ten meters one way, ten meters back — and that’s it. Then another 15 minutes of comms training: they showed us the radio, buttons to push and stuff. No hands-on experience, no fucking nothing. Then 15 minutes on how to lay mines. They only showed it, no one got a chance to try. And that’s all the training we had."

/.../

"Yesterday we received assault rifles. We figured, those must be from emergency supplies, all covered in oil. Some people got rusty rifles. This young guy, he wants to strip [his rifle], pulls the spring and it just snaps and falls to pieces inside the gun. What if something like this happens in Ukraine? What are you gonna do? Where are you gonna find a new weapon? Some of the magazine pouches are torn. Rags are falling apart, because they were in storage for so many years. My rifle is from 1980. All in all, they give us old junk."
Han avslutar med att beskriva hur mängder med epilepsi-sjuklingar släpats in som rekryter, inslängda i "träningen" och hur en av dem i samband med detta dör på kasernområdet:
"All in all, he died right at the checkpoint. We haven’t even been deployed yet and already have a ‘gruz 200.’"
('gruz 200' = 'cargo 200', ryzk term för död tjänstgörande soldat)
Citera
2022-10-04, 03:01
Medlem
TheOldOneKnowss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lättöl
Före 1991 fanns inte Ryssland som land.

Idiot! Ryssland var en DEL av en UNION, SOVJETUNIONEN!

Finns inte Tyskland idag? För att det är en del av EU?

Finns inte Texas idag? För att det är en del av USA?
Citera
2022-10-04, 06:41
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheOldOneKnows

Visst finns Texas, men Texas är en delstat -inte ett självständigt land.
Citera
2022-10-04, 07:54
Medlem
TheOldOneKnowss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Visst finns Texas, men Texas är en delstat -inte ett självständigt land.

Tyskland är ett land!

Hur kommer det sig att det finns folk i de regionerna som anser sig vara ryssar och allitd varit ryssar som säger att de blev Ukrainare mot sin vilja när sovjetunionen föll tror du? De som allitd bott där!Typ alla över 33. De anser sig vara Ryssar, och därför även många under!
Senast redigerad av TheOldOneKnows 2022-10-04 kl. 08:35.
Citera
2022-10-04, 09:19
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Tyskland är ett land!
Liksom USA, men Freie und Hansestadt Hamburg är en delrepublik i Förbundsrepubliken Tyskland.
Citat:
Hur kommer det sig att det finns folk i de regionerna som anser sig vara ryssar och allitd varit ryssar som säger att de blev Ukrainare mot sin vilja när sovjetunionen föll tror du? De som allitd bott där!Typ alla över 33. De anser sig vara Ryssar, och därför även många under!
Jag personligen ser mig som Skåning, men Sverige är hemma!

"De anser sig vara Ryssar..." skriver du.
Hur vet du detta, har du prata med dem... allihop?
Senast redigerad av borriz 2022-10-04 kl. 09:29.
Citera
2022-10-04, 09:24
Medlem
Citat:

EU är inte ett land. Den mark som idag är Ryssland avgränsades som land när Sovjet kollapsade,
det var dock mycket olyckligt att man fick acceptans på att det nya landet skulle få återanvända
det gamla tsardömet's namn, det har skapat mycket förvirring och används idag i propaganda
och lurar många.
Citera
2022-10-04, 09:27
Medlem
TheOldOneKnowss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lättöl
EU är inte ett land. Den mark som idag är Ryssland avgränsades som land när Sovjet kollapsade,
det var dock mycket olyckligt att man fick acceptans på att det nya landet skulle få återanvända
det gamla tsardömet's namn, det har skapat mycket förvirring och används idag i propaganda
och lurar många.

Det är du som är lurad! Ryssland har funnits i över 1000 år ! Kommunisterna tvingade in landet i en union med allt runtomkring, men alla de länderna kom tillbaka liksom Ryssland!
Citera
2022-10-04, 09:33
Medlem
Citat:
Det är du som är lurad! Ryssland har funnits i över 1000 år ! Kommunisterna tvingade in landet i en union med allt runtomkring, men alla de länderna kom tillbaka liksom Ryssland!
Ryssland upphörde att existera när Sovjet bildades. Det fanns en tid innan tsardömet. Om Italien utser Berlusconi till kejsare och byter namn på Italien till Rom så kan de göra anspråk på London, Bryssel och Krim?
Citera
2022-10-04, 09:44
Medlem
Citat:
Tyskland är ett land!

EU är ingen federation som den ryska så du får nog läsa på lite. vill inte ryssarna acceptera erkända gränser så får dom ju emigrera till det vi idag kallar Ryssland. Nu vill ju dom flesta ryssättlingarna trots allt stanna kvar i Ukraina liksom dom gör i alla tidigare delrepubliker som blev självständiga stater igen så just det är ett ickeproblem i sig. Vill man flytta till fattiga Ryssland så står det ju en fritt att så göra. Problemet att lösas stavas ju faktiskt Putin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in