Citat:
Ursprungligen postat av
JymdKjam
Nu är inte danska min paradgren, men jag ser ingenstans i artikeln en förklaring eller källa till uppgiften om 500 döda eller sårade ryssar per dag.
Jag menar att man skall vara extra skeptisk till uppgifter som det är svårt att se hur någon ens teoretiskt skulle kunna ha. Eller rättare sagt, ryska armen vet rimligen med några dagars eftersläpning vilka förluster de har men det berättar man knappast för Ukraina. Samma sak åt andra hållet.
Det är en sak att fota och räkna stridsfordon som lämnats vid en rysk reträtt, eller filmats när de förstörs, men en helt annan att ta reda på hur många som skadades eller dödades vid artilleribeskjutning, eller t.o.m. vid en eldstrid. Det normala är ju att varje sida tar med sig sårade och döda bakåt, och hur skall andra sidan kunna räkna dem då.
Skall man skatta förlusterna av manskap får man i stället göra det indirekt. PERUN nämnde en sådan metod när en brittisk tidning (?) hade grävt fram dödsannonser i ryska tidningar och på sätt fått en undre gräns (alla familjer annonserar inte, och man kan ha missat några) på antalet döda som översteg de 6 000 som ryska MoD erkänner. Eftersom de ryska förbanden är mycket mekaniserade så har åtskilliga stupat eller sårats i fordon. Således kan man använda de 4000-5000 förstörda ryska pansarfordonen om en bas för en skattning på 15 - 20 000 döda och skadade bara där. När underrättelsetjänst i USA säger 50 000 så utgår jag från att de också använder en indirekt metod, men vi vet inte vilken.