2022-10-03, 20:16
Medlem
jonjonesHWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
I Ryssland kanske?

Putin missbedömde väst något enormt mycket. Han erfarenhet av Europa var DDR, han förstår inte hur ett liberalt samhälle fungerar helt enkelt. han fattar inte EU, han fattar inte demokrati, fri press eller yttrandefrihet. Allt detta är lika mycket ett mysterium för honom som för en medeltidsmänniska.

Norden, Polen, UK och faktiskt även Tyskland förstår vad som står på spel. Spanjorerna kliar sig kanske i huvudet och tar fram kartboken. Men vem bryr sig?

Men för oss är detta obehagligt nära och inget vi skiter.
Jag håller med om dom första delen av din text, Putin förstår inte alls hur vi tänker, lika som vi inte förstår hur han tänker.
Citera
2022-10-03, 20:18
Medlem
Citat:
Lera är väl lera?

Kör man inte fast på en skånsk leråker också?

Eller den är djupare?

Bördig som fan är den ju.

Vi ska väl inte fastna i lera här i tråden så att säga 😉 , men den har ju faktiskt en viss roll i kriget.
Den är superhal. Som om du tog potatismjöl och blandar med glidmedel eller nåt. Och kan vara nästan bottenlös. (Finns rykten om fordon som försvunnit)
Jag påstår att den är värre än den värsta svenska leran.
Citera
2022-10-03, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Jag har hört flera nämna runt 3 gånger så djup jord som den bästa svenska.
I början av kriget intervjuades någon sorts svensk bonde angående möjligheten att kompensera minskad ukrainsk skörd genom att odla mer här. Svaret kan sammanfattas med "glöm det" kombinerat med att han lät som han fick en orgasm när han beskrev den ukrainska jorden.

Jo, jag har också hört om denna bördiga jord.

Bördigast i Sverige är väl marken mellan Lund och Eslöv typ.

På 70-talet fick man 10 ton per hektar, idag läser jag att rekordet är 16 ton.

Men jag hittar inte Ukraina. Hursomhelst är den bördiga marken uppodlad här nere. Så fin åkermark ligger inte i träda eller har blivit björke.

Kan undras vad man får i Ukraina med de metoder de har?
Citera
2022-10-03, 20:54
Medlem
Duerfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonjonesHW
När vintern kommer och folk inte har råd stt betala räkningarna, folk kommer förlora jobb, de kommer bli protester, kravaller osv. En vanlig person i europa bryr sig inte ett skit om Ukraina och är inte redo att sänka sin egen livskvalite dramatiskt så att Ukraina klarar sig. De enda vanligt folk bryr sig om är deras familje och hålla sig varm under vintern.

Beslutet att göra sig oberoende av rysk energi kommer inte ändras, så oavsett vad som kommer hända är tärningen kastad. EU har valt att aldrig mer vara beroende av Ryssland och se till att Ukraina ges alla chanser att slå tillbaka invasionen.

Nu har ju Ryssland själva tagit sönder Nord Stream så det är inte ens en teoretisk fråga utan det är praktiskt omöjligt att dra på gasleveranserna.
Citera
2022-10-03, 21:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ekologiskfascist
Jag är allt för Ukraina och dess självständighet, men såfort miljarderna från väst slutar rulla in i Ukraina så kommer ryssen att rulla in i Ukraina. Att miljarder i våra skattepengar ska gå till några raketgevär som tillfälligt stoppar Ryssen känns meningslöst. Samtidigt avvecklar vi det vi har kvar från kalla kriget, bergrum, bunkrar och andra anläggningar. Ska vi också bara be om internationellt bistånd ifall ryssen kommer hit? Hursom, nu när leran som ligger över hela Ukraina, fryser till så lär ryssen trycka på igen.

Krigspolitik är inte allt för olikt migrationspolitik när det kommer till sånt här, Ukraina är just nu som en enda stor neger som suger åt sig våran stadskassa.
Haha😹 Varför är du upprörd över att Ukraina vinner? Tror du att vårt stöd kommer avta? Förstår du hur lite pengar detta kostar oss i Europa? Det är inga problem för oss. Vid det laget finns nog bara orcher och Putins muslimer kvar i Ryssland och militären springer rundor med pilbågar😹
Varför skulle ryssen vinna när leran fryser?
Citera
2022-10-03, 21:27
Medlem
Kiddieoxos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheDork
Den ryska flygvapen doktrinen är klart annorlunda jämfört med den västerländska. Västs går ut på att i korthet först få luftherravälde genom att slå ut motståndarens förmåga till LV strid, sedan bekämpa målen på marken. Detta genom att skjuta ned fientlig jakt, slå ut ledningsplatser, radarstationer och LV rb ställningar. För att överleva detta måste man ha rejält med självförsvarssystem såsom stör kapslar, "HARM" robotar och stand off vapen. Väst har insett att flyg inte kommer överleva i ett område med starkt luftförsvar.

Ryssen ser inte på flyg som vi ser det. För dom är det mer flygande artilleri som skall verka nära fronten. Mål längre bak, i fiendens bakre zon, skall bekämpas med långdistansrobotar.

Ryssarna verkar därmed strunta i att försöka slå ut fiendes luftförsvar vilken är väldigt dåligt då deras flyg därmed blir väldigt dyra engångsvapen. Vidare har de alldeles för få stand off vapen, kanske beroenden på att deras doktrin inte lägger vikt vid den typen av strid?

Min slutsats är att rysk doktrin är felaktig och därmed kan inte ryskt flyg verka särskilt effektivt. Hela deras grundläggande premiss har ju då fallit. Deras teori om hur flyg skall användas var/är felaktig.

Inget flyg kan överleva över ett område där LV:t inte är nedkämpat/nedhållet. Detta har väst förstått för länge sedan medans ryssen inte gjort det.

Väst lärde sig det över Vietnam och efter Israels erfarenheter i kriget -73.

Regeln är skulle jag säga är "först och främst överlev". Allt annat är sekundärt. Det är därför flygangrepp från väst är så stora, det är först och främst till för att överleva, så man "gödslar" med ECM flyg, "HARM" robotar, flyg för att hålla ned närluftvärn osv medans själva "attackstyrkan" är rätt liten i förhållande till hela flygstyrkan.

Det är som den generella regeln för eldstrid "Don´t get hit". Vad du än gör, bli inte träffad, allt annat är sekundärt.

Har ryssarna ändrat på nånting sedan Tuchatjevskijs dagar?
Citera
2022-10-03, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekologiskfascist
Jag är allt för Ukraina och dess självständighet, men såfort miljarderna från väst slutar rulla in i Ukraina så kommer ryssen att rulla in i Ukraina. Att miljarder i våra skattepengar ska gå till några raketgevär som tillfälligt stoppar Ryssen känns meningslöst. Samtidigt avvecklar vi det vi har kvar från kalla kriget, bergrum, bunkrar och andra anläggningar. Ska vi också bara be om internationellt bistånd ifall ryssen kommer hit? Hursom, nu när leran som ligger över hela Ukraina, fryser till så lär ryssen trycka på igen.

Krigspolitik är inte allt för olikt migrationspolitik när det kommer till sånt här, Ukraina är just nu som en enda stor neger som suger åt sig våran stadskassa.
Fantastiskt komiskt att läsa det här. Så utstuderat men ändå så uppenbart rysktrolligt att det bara lyser genom. Det finns inte en enda Svensk jag har pratat med under de senaste månaderna som håller med på nån punkt.

Alla tycker det är rätt att skicka stöd och värt varenda öre. De flesta tycker dessutom att vi ska skicka mer. Minst 100 personer utav 100.

Ukraina håller lätt. Dels för att väst och Ukraina framöver kommer att stödja varandra och dels för att Ukraina nu har ordning på armén och ryssen och kommer i fortsättning att ha en modern och förbered försvarsmakt.

Vi avvecklar inte i Sverige, vi rustar upp och går med i NATO. Vi behöver inte be om bistånd. Det kommer som ett brev på posten vid behov.

Och så försöker du desperat att koppla ihop stöd till Ukraina till migrationen. Två helt skilda saker.
Migrationspolitik har svensken redan talat om för vad han anser genom det fria valet vi har här.
Citera
2022-10-03, 21:56
Medlem
Paijters avatar
Några vinteruniformer saknas https://twitter.com/visegrad24/status/1576615100395331585?s=20&t=HVoiu6klafPhiowPO9iMfQ
Citera
2022-10-03, 22:31
Medlem
jonjonesHWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av migge1985
Vi förstår att du är en judehatare, blir ju bara än mer tydligt att du är en sandnigger eller muslim 😹haha
Du tog inte upp no fly zone som Zelensky begär. Tankar kring det? Är det smart?
Citera
2022-10-03, 23:32
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Lera är väl lera?

Kör man inte fast på en skånsk leråker också?

Eller den är djupare?

Bördig som fan är den ju.

De ukrainska svartjordarna har mycket djupare matjord (ungefär 2-5ggr så djupt som i svenska jordbruksbygder) och matjorden har mera humus (d.v.s. högre halt av kol), vilket gör att den bär ännu sämre.
Citera
2022-10-04, 00:33
Medlem
jonjonesHWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Någon
Fördelen med Rysslands kärnvapen är att underhållet är gravt eftersatt pga korruptionen. Putin kan hota men frågan är om han vågar chansa på att missilerna antingen inte funkar alls eller i bästa fall detonerar redan över Moskva.
Källa? Jag skulle tro att Ryssland har prioriterat deras kärnvapen eftersom det är de enda som har stoppat Nato.
Citera
2022-10-04, 01:08
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonjonesHW
Källa? Jag skulle tro att Ryssland har prioriterat deras kärnvapen eftersom det är de enda som har stoppat Nato.

Är det därför forskare anklagats för förräderi ? Senast en chefsforskare inom " rymdindustrin " samtidigt är det underleverantörer och oligarker som dött flugor

Bara lite nyfiken över sambanden .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in