2022-10-03, 16:15
Medlem
Briasccas avatar
Undrar om inte pizza är som mammas köttbullar. Godast där man känner igen dem.
Citera
2022-10-03, 16:26
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Jo, så är det.
Vet att svenskar på 70-talet (när pizzan slog igenom här) klagade på de tjocka pizzor man kunde få i Italien och utbrast: ”Ha, men det där är ju inte pizza!”.

Sen så är min uppfattning att kebabpizzan (även kallad Vikingkebab eller Vikingpizza) måste vara den största skymf mot såväl pizza som mot kebab som skapats. Det kan väl bara vara i Sverige som nåt sånt får stort genomslag …
Citera
2022-10-03, 16:26
Medlem
dwgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belter
Åk till Grekland och beställ in en välgjord pizza. Då snackar vi pizza.

Kan bara hålla med, vissa greker kan pizza.
Turken på hörnets pizza är en blek historia jämfört med grekens.

Sen har greker bra mat i överlag
Citera
2022-10-03, 16:30
Medlem
Kan nog hålla med om att pizza i Sverige kan vara den bästa i världen. Italiensk pizza och mat är grymt överskattat bajs. Med detta sagt, så tycker jag pizzan i Sverige blivit allt sämre överallt att jag lagt av att köpa pizza.
Citera
2022-10-03, 16:41
Medlem
IceEyess avatar
Går emot strömmen och säger nej. Enligt min uppfattning är pizzorna i Grekland, Tjeckien och Spanien godare, men det är naturligtvis en smakfråga.
Citera
2022-10-03, 16:42
Medlem
EastClintfoods avatar
Hur många pizzatrådar behövs det?
Citera
2022-10-03, 16:44
Medlem
Borasare1980s avatar
Bra pizza i Sverige men kring Medelhavet smakar tomaterna mycket fräschare.
Citera
2022-10-03, 16:45
Medlem
21512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Jo, det brukar nog vara så att dom flesta tycker att den närmaste turkpizzerian har dom godaste pizzorna också.
Citera
2022-10-03, 16:50
Medlem
HLundborgs avatar
Som alla kulturella inslag som vi tar till oss, så anpassar (och ibland t.o.m förvandlar) vi det till något eget efter vårt egna smak och tycke, därmed är det naturligt att svenskar tycker "svensk pizza" är godare än t.ex. italiensk dito.
Citera
2022-10-03, 16:52
Medlem
Farfarsfars avatar
Amerikanarna är bäst på pizza och har en jävla massa olika varianter beroende på stad.
Citera
2022-10-03, 17:15
Medlem
Bonnatorps avatar
Den bästa pizzan någonsin åt jag i somras på pizzeria Miranapoli i Barcelona.
Eller egentligen någon förort uppåt kusten, Badalona tror jag det var, längst ut på tunnelbanelinjen.

Helt fantastisk pizza på alla sätt, runt 120 spänn tror jag den gick på då.
Helt vanlig vesuvio, men av extremt bra kvalitet.

Det var också den enda bra pizzan jag åt i den stan.
Citera
2022-10-03, 17:16
Medlem
Nej pizzorna i Sverige är generellt skit kvalite, ojäst betongklump i magen gjord på dåliga råvaror. I Italien så åt jag riktigt goda pizzor, favoriten var panpizzorna, ingen Billys panpizza, bra mycket godare givetvis. Det var riktigt gott faktiskt, men det bästa av allt är att man låter degen jäsa i åtminstone 12 timmar men oftast upp till 24 timmar så då kan man käka en pizza utan att det blir en betongklump i magen och man är inte helt slö efteråt.

Problemet med italienska pizzor är att de oftast inte har så mycket på pizzorna, och om de har det så är det oftast inte sånt som vi svenskar tycker om. Vi gillar fet mat, medans italienska pizzor mer är som en oljig brödbit med grönsaker på. Därför så är min favorit pizza i Italien helt enkelt en vanlig margherita, panpizza rekommenderas.

Jag brukar köpa en kebabrulle med bacon i och byta ut kebabsåsen mot bearnaisesås, ta bort rålök, tomat och isbergssallad och lämna kvar gurkan.
Senast redigerad av H3B9 2022-10-03 kl. 17:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in