2022-10-03, 14:39
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Du spammar tråden. Tyst. Eller referera trådstarten som stöd för ditt argument. I denna tråd diskuteras allt som har med kriget att göra. Hur brutalt är Rysslands övergrepp? Det kan besvaras genom att ställa det i relation till annat. Agerar Ryssland dåligt rent taktiskt? Det kan besvaras genom att ställa det i relation till andra krig. Osv.

Om vi tar Rysslands övergrepp vill jag ställa det i relation till Tysklands och Rysslands angrepp på Polen 1939 där man utplånade landet. Efter Rysslands angrepp mot Kiev anser jag att det var målet. Utplåna Ukraina och införliva det i Ryssland.

Rysslands taktiska agerande kan man väl ställa i relation till Italiens anfall på Grekland under WWII. En total flopp. Men Ryssland har inga allierade som kan avsluta vad de påbörjat.
Citera
2022-10-03, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PK-befriad
Den grövsta blodtörsten, hatet och bristen på respekt för människoliv hör jag från er sida. Ryssarna talar generellt sett inte alls så om ukrainare eller västerlänningar. Det finns en risk för att ni håller på att manas till att begå ett hemskt folkmord på ryssar just nu.
Vilken armé är och förstör i vilket land? Däri tror jag mycket av hatet bottnar.
Citera
2022-10-03, 14:40
Medlem
14:33
Briefing från RF:s försvarsministerium om framstegen med den särskilda militära operationen i Ukraina:

Tankenheter från Ukrainas väpnade styrkor i riktning mot Zolotaya Balka, Oleksandrivka (Kherson-regionen) kilade in i djupet av försvaret av RF Armed Forces.

I Charkiv-regionen (Kupyansk, Kurilovka) förstördes 140 ukrainska soldater och 19 utrustningar från den 14:e mekaniserade brigaden av missilangrepp.

Upp till 100 ukrainska soldater, sex pansarfordon från de 66:e och 93:e mekaniserade brigaderna av Ukrainas väpnade styrkor förstördes i Slovyansk-regionen. Under tre dagar förlorade fienden mer än 900 människor.
Citera
2022-10-03, 14:41
Medlem
PK-befriads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herter
Vilken armé är och förstör i vilket land? Däri tror jag mycket av hatet bottnar.
Var inte så enögd. Även om det skulle vara så svart-vitt så skulle det inte rättfärdiga folkmord.
Citera
2022-10-03, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
"The purpose of NATO is to keep the Americans in, keep the Germans down and keep the Russians out"

- Lord Ismay, NATO:s förste generalsekreterare. Det stämmer i grunden fortfarande. Sedan är alliansen ett verktyg för amerikansk hegemoni och ett stöd för amerikanska påtryckningar mot både medlemmar och icke-medlemmar, men det ät givetvis överkurs för dig.

Alla har hört det. Dels motsäger det inte det jag skriver och dels är det knappast ett officiellt mission statement.

Se så. Lägg ner nu. Nato har synat bluffen och det är både naivt och fruktlöst att leta efter rättvisa
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PK-befriad
Var inte så enögd. Även om det skulle vara så svart-vitt så skulle det inte rättfärdiga folkmord.
Folkmord är ju precis vad Ryssland sysslar med just nu
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Bollenrullar
Än en gång..vad var det då som var FEL i det jag skrev?
Jo jag har läst detta och mycket mer i ämnet Ukraina och utvecklingen, både före och efter omröstningen om sjävständighet i landet.

Det har du uppenbarligen inte gjort, för då hade följande varit minst sagt orimliga påståenden.

Citat:
Det var utbrytarregimen som anordnade omröstningen.

A referendum on the Act of Declaration of Independence was held in Ukraine on 1 December 1991.[1] An overwhelming majority of 92.3% of voters approved the declaration of independence made by the Verkhovna Rada on 24 August 1991.

Citat:
Vilka var valobservatörerna på plats?
här finns några namgivna.
https://subscription.ukrweekly.com/2021/11/recalling-the-national-referendum-on-ukrainian-independence-of-december-1-1991/

Citat:
I de östra delarna vet man att röstdeltagande var mycket lågt.

det stämmer inte, i de östra delarna nådde "JA" rösterna absolut majoritet, de enda undtagen , som nåde enbart enkel majoritet var krim + sevastapol , där man nåde enkel majoritet.

det är... raka motsatsen till det "du vet" på alla språk utom postmodernism och rysstrolleri (vilket skiljer sig mycket lite)
Citera
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Är det inte dags nu för Ryssland att kasta in handduken? Kriget är förlorat och ryska soldater hamnar bara i en köttkvarn och återvänder hem döda (om man hittar alla delar):
Jo, jag förstår inte den ryska logiken:
Först har A-laget misslyckats å det grövsta.
Sedan när de bästa nästan har förlorat, försöker man rädda dagen genom att kasta in sina Oldboys.
-Är det bara jag som är för dum för att begripa?
Citera
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Liksom många andra länder. USA

Vilka andra länder vill kriga och vinna mot Ryssland? Har Sverige sagt det? Eller gör vi det för att vi ska leka goda? Eller blir vi tvingade av USA?

Citat:
"Vi är inte bara i krig för att stödja Ukraina. Vi är i grunden i krig, även om det till viss del sker genom en proxy, mot Ryssland, och det är viktigt att vi vinner", sade Seth Moulton, ledamot för Demokraterna i USA:s representanthus, i en intervju med Fox News. Han var kanske mer uppriktig än andra, men samma budskap har framförts klart och tydligt från Bidenadministrationens representanter. På frågan om vad USA skulle se som en framgång i kriget svarade Bidens försvarsminister Lloyd Austin "ett försvagat Ryssland".
https://www.marxist.com/usa-imperialismens-proxykrig-att-bekaempa-putin-till-sista-droppen-av-ukrainskt-blod.htm
Citera
2022-10-03, 14:43
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Gör de inte? USA är kända för att beväpna och träna terrorgrupper och köra proxykrig. Vilket de gör i Ukraina. USA tränar Ukraina. USA har köpt/gett vapen för 150 miljarder plus. Och mer kommer det bli. USA är extremt investerat i detta krig.

Hoppas de öser in 300 miljarder plus mer så man slipper en vansinnig herre som attackerar sina grannländer om och om igen.

Om inte kommer idioten attackera ännu fler grannar.

Har du aldrig tänkt på det?
Citera
2022-10-03, 14:43
Medlem
PK-befriads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herter
Folkmord är ju precis vad Ryssland sysslar med just nu
Inte enligt dem själva. Befolkningen i Donbass är tacksamma för hjälpen de fått. Enda chansen till fred de har.
Citera
2022-10-03, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
De saknar också utrustning, utbildning, erfarenhet, officerare/ ledarskap, professionalism etc.
Ryssarna saknar tre viktiga parametrar:

1) Goda underrättelser.
2) Bra materiel.
3) God stridsmoral.

Samtidigt lider Ryssarna brist på allt detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in