2022-10-03, 12:35
Moderator
-Info-s avatar
Ukraina återtar landyta i en rasande takt.

De senaste 7 dagarna har 1 960 kvadratkilometer landyta återtagits av Ukraina. 1860 kvadratkilometer landyta netto (ryssarna lyckades erövra 100 kvadratkilometer någonstans).

https://www.svt.se/datajournalistik/kartor-om-kriget-i-ukraina/

De senaste 30 dagarna har 11 610 kvadratkilometer landyta återtagits.

Ryssland kontrollerar nu 118 920 kvadratkilometer landyta i Ukraina, vilket kan jämföras med ca 130 000 kvadratkilometer landyta vid slutet av augusti.

(Den 12 augusti kontrollerade ryssarna 129 800 kvadratkilometer landyta enligt SVTs karta, men de tog lite mer under augusti fram till att Ukrainas motoffensiv sattes in.)
Citera
2022-10-03, 12:35
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medvetenommycketxx
Vi får inte glömma att Putin tvingar även dom som varit döda i 2 år att kriga i Ukraina, säkert utan någon som helst utrustning.

I sådana fall är det nog det enda vettiga beslutet han fattat så här långt. Att dela ut utrustning till döda personer är trots allt inte så effektivt.
Citera
2022-10-03, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Jag har en unversitets examen i ett ämne som relvant för disskusionen, du kan vara lugn för att jag är långt mer påläst än du kan föreställa dig. så vill du ha någon sort argumentationen utifrån "point of authority" oss två emellan så kan du vara säker på attden komemr gå sämre än dina försök hitintils att vräka ur dig dumheter.

och jag skiter i dina känslor , gällande "bojkotta omröstningar" osv så kan du se hur stor andel som röstade ja till självständighet av totalt röstberättigade "total electorate" spalten, oavsett om de valde att inte rösta i protest, eller var på semster och missade röstdagen.

https://en.wikipedia.org/wiki/1991_Ukrainian_independence_referendum
Ok..
och ändå vägrar du konsekvent att ta till dig neutral källkritiskt granskad fakta..
Och använder i dina inlägg en vokabulär som definitivt inte hör hemma i debatten samt att du använder dig av härskarteknik då du bestämt att du är mer påläst än jag...
pajas..
Citera
2022-10-03, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PK-befriad
Du glömde nämna att USA anstiftade en statskupp i Ukraina år 2014. Du kanske ska peka en lilltå åt det hållet också.

det stämmer inte, även om rysspropganda insisterar på att det är så (vilekt i sig är att bekräfta att det inte stämde)

Citat:
Människorna i Donbass har en egen vilja och agens, de kämpade själva för att fly undan juntan i Kiev. Med senare direkthjälp från Ryssland.

ja, och de röstade för att vara ukraina i det senaste fria och av alla parter erkända valet.

https://en.wikipedia.org/wiki/1991_Ukrainian_independence_referendum
Citera
2022-10-03, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bollenrullar
Budapestavtalet skrevs 1994.
Under åren som följde varcdet ständigt oroligheter i Ukraina.
Fullständigt ointressant om det var oroligt här eller där. Det finns ingen klausul i Budapestavtalet som tillåter Ryssland att invadera om man tycker att Ukrainsk politik blir för rörig.

Den ryska presidenten Jeltsin beordrade stridsvagns- och helikopterbeskjutning av det ryska parlamentet, inga grannländer invaderade. Ryssland utkämpade 3 inbördeskrig i Kaukasus (2 i Tjetjenien och ett i Dagestan) under ryska federationens första 20 år, inga grannländer invaderade.

Det hela är ett klassiskt ryskt landgrab, och i en modern värld kan det inte tillåtas.
Citera
2022-10-03, 12:39
Medlem
Ett gäng mobiliserade någonstans i våra stora Ryska vidder...
https://www.youtube.com/watch?v=zJ8Agx7Xxvg

Ceremonin hölls idag på torget i Interregional Training Centre for Military Service. Inom en snar framtid kommer soldater och officerare att börja träna i eld, taktisk och specialträning.https://www.youtube.com/watch?v=dDz-XcntAAU
Citera
2022-10-03, 12:39
Avstängd
foliekillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mass.hysteria
Bara börjat min vän, bara börjat.
Hur länge menar du då att denna början ska hålla på?

När kommer Putins moderna vapen och manskap som ska vända på det här kriget?

I morgon, nästa vecka, om en månad, om ett år?
Citera
2022-10-03, 12:43
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Du glömde nämna att USA anstiftade en statskupp i Ukraina år 2014. Du kanske ska peka en lilltå åt det hållet också.

Människorna i Donbass har en egen vilja och agens, de kämpade själva för att fly undan juntan i Kiev. Med senare direkthjälp från Ryssland.

"Säkert"

Though pre-war polling conducted by CNN in February 2022 showed no region of Ukraine had more than one in five people who backed Ukrainian unification with Russia, authorities in those occupied regions predictably claimed on Wednesday that residents had overwhelmingly agreed to join the Russian Federation.

https://edition.cnn.com/interactive/2022/09/europe/russia-territory-control-ukraine-shift-dg/
Citera
2022-10-03, 12:44
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

[…].

Detta är ju dock endast ett påhitt - inte av dig kanske - men likväl ett påhitt. Men det är väl ok i din PK-befriade tillvaro att ta till lögner när sanningen inte funkar.
Citera
2022-10-03, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Invektiv72
Det enda man behöver förstå (förutsatt att man inte sjukligt intresserad av psykologi och hur massmördare tänker) är att piss-ryzzland har invaderat en suverän nation, vilket är ett flagrant brott mot all internationell rätt.

Man kan också ta till sig att bajs-putin har tagit död på mer än 100 000 personer på mindre än 7 månader - helt i onödan. Utan att uppnå ett skit. Och att han nu tydligen har mobiliserat ytterligare ett par hundra tusen piss-ryzzar så att det kanske blir uppemot en halv miljon människor innan han är "färdig" (eller helt enkelt dör av ålderdom).

Dumfittan tycker att det är värt en halv miljon människors liv för att avnazifiera 20 nationaliser i Azov.

Snacka om "proptioner".
När jag läser inlägg som detta är i alla fall en sak klar..
Att världen ser ut som den gör kommer aldrig mer förvåna mig.
När man kliver in i en diskussion om en rätt allvarlig konflikt, men utan minsta reflektion på vad som är de bakomvarande faktorerna..
Rent logiskt, vilket land vill involveras i ett krig?
Självklart ingen, ja om man nu inte har den inställningen och bild du har.
Jag har tidigare både länkat och försökt ge min bild av vad jag vet.
Om du nu har en åsikt eller något du inte delar med mig, kan du väl åtminstone besvara mig på ett lite vuxnare sätt?
Citera
2022-10-03, 12:45
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Nato är Usa:s förlängda arm, där har du anledningen.
Usch! Natofobi, Usch!
Citera
2022-10-03, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
är det enda kriget du känner till?

Danmark existerar trots sina förluster till Sverige.
Sverige existerar trots sina förluster till Ryssland.
Mexiko existerar trots sina förluster till USA.
Finland existerar trots sina förluster till Sovjet.

Ja, det förefaller helt irrelevant i sammanhanget....
Jag tror inte riktigt du hänger med

Du tycker Putins beteende och uttalanden har tydliga analoger i något av krigen mellan Sverige och Danmark eller är det bara smuts som kommer ur dig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in