2022-09-22, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Så kan det vara med flera bedömningsgrunder som totalt ändå blev bara en varning. Detta är hur FMI ser på påföljdsfrågan enligt sin egen hemsida, inte så allvarligt uppfattar jag det så länge det inte blir återkallelse av registreringen:

” Förhoppningen är att mäklaren ska dra lärdom av beslutet så att liknande brister inte inträffar igen. Upprepade brister kan i slutändan leda till att FMI återkallar mäklarens registrering. Det innebär att personen inte längre får arbeta som mäklare.”

Nu ska vi inte diskutera den här affären här, det finns en egen numera stängd tråd där eftersom den är avslutad. Men ditt förslag att maila kontraktet skulle inte funka eftersom han tidigare uppgett att han inte har mail. Dessutom finns det olika uppfattning huruvida han fått bilagor etc. Men eftersom han trots många utredningar inte lyckats få sig själv bedömd som icke rättsförmögen så utgår i alla fall jag från att han bedömt kontraktet och nämnda bilagor ok eftersom han signerat kontraktet. Tydligen har även FMI inte sett nåt som säger annat heller.

Tvivlar du på mitt påstående kan du gå till tråden och spec dess start där i stort sett alla inlagor till de olika rätterna finns. De som inte finns i starten finns länkade i inlägg i tråden.

Så då kan vi lämna den affären här och konstatera att mäklaren fått en varning pga sin egen hantering av uppdraget. Förhoppningsvis tar han åt sig kritiken och åtgärdar felaktigheterna. Gör han inte det så lär han väl inte jobba så många år till som mäklare.

ok han hade ingen mail. Men en sak kan vi väl konstatera båda två. Hade mäklare gått igenom kontraktet som han säger, hade alla felaktigheter i kontraktet uppdagas, kontraktet var ju inte alls anpassat till parterna, och det borde ju mäklaren blivit påmind om om han hade läst igenom kontraktet...!! Tycker det bevisar gott och väl att kontraktet inte har gåtts igenom med parterna. Vilket jag trodde man behövde som mäklare. Men FMI menar i detta beslut att man som mäklare inte måste gå igenom kontraktet anser jag.

jaja nu har han fått sin varning, på flera punkter, tycker dock FMI beslutade annorlunda på den punkten än i andra fall.
Citera
2022-09-22, 17:30
Medlem
Nico77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Min poäng går dig tydligen helt förbi, eller så tramsar du bara.

De kvinnliga politikerna (inte alla, knappast Magdalena Andersson men däremot t.ex Annika Strandhäll och Ebba, som sagt) kunde fokusera mer på politiken än på att visa upp sig i nya och mer eller mindre dyra och fantasifulla klädutstyrslar inför varje framträdande.

”Gubbarna” var beige och grå, de gick till frisören regelbundet och rakade sig varje morgon. Sen ägnade de sig åt politik.

Men då tyckte alla att de var jättetrista och att vi istället skulle ha lite yngre tjejer och kvinnor. Då fick vi ett gäng självupptagna och utseendefixerade nippertippor av Annie Lööfs och Ebba Busch’ kaliber, eller Sanna Marins för den delen. (På liknande sätt som tidningar och TV anställt en massa unga tjejer med invandrarbakgrund som största ”kompetens”).

Jag personligen tycker inte att Ebba Busch känns särskilt genuin som person. Hon är snygg i många avseenden, hon är en skicklig och snabbtänkt debattör.

Men om jag ska leka psykolog tror jag hon snarare är narcissistisk än att hon bryr sig om och vurmar om gamla och alla andra gråtvalser hon drar. Det är makten och äran framför allt som gäller. Att hon får glänsa och visa upp sig.

Då ska man ju komma ihåg att det inte finns en enda, har aldrig funnits och kommer inte heller att i framtiden finnas en enda politiker som vill väl.
Citera
2022-09-22, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olleph
ok han hade ingen mail. Men en sak kan vi väl konstatera båda två. Hade mäklare gått igenom kontraktet som han säger, hade alla felaktigheter i kontraktet uppdagas, kontraktet var ju inte alls anpassat till parterna, och det borde ju mäklaren blivit påmind om om han hade läst igenom kontraktet...!! Tycker det bevisar gott och väl att kontraktet inte har gåtts igenom med parterna. Vilket jag trodde man behövde som mäklare. Men FMI menar i detta beslut att man som mäklare inte måste gå igenom kontraktet anser jag.

jaja nu har han fått sin varning, på flera punkter, tycker dock FMI beslutade annorlunda på den punkten än i andra fall.
Hade han varit med fysiskt så hade en del frågor försvunnit. Men det verkar som han haft en genomgång enligt beslutet:

” NN har uppgett att han har stämt av innehållet i köpekontraktet med säljaren. Han har vidare angett att han inte har haft i uppdrag att närvara vid kontraktsskrivningen, men att han har gått igenom köpekontraktet med parterna över telefon. Mäklaren har angett att det inte fanns någon omständighet som fick honom att misstänka att säljaren inte var införstådd med innebörden av överlåtelsen och att han inte heller har haft anledning att ifrågasätta de uppgifter som lämnats till honom och som utgjort grund för avtalet. Han har vidare uppgett att han fått besked från köparen om att de handlingar som utgjort bilagor till köpekontraktet har överlämnats till säljaren före avtalets undertecknande.”

Jaja, nu är det historia och visst hade han kunnat sköta det bättre.
Citera
2022-09-22, 18:11
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lala.
Vadå vad jag söker? Är hon verkligen med i någon av dessa sekter nu? Varför har det isåfall inte varit några nyheter om det? Med tanke på allt annat det skrivits om i tidningarna såsom hur hon lurade stackars Esbjörn på bostaden så borde det ju även skrivas om hon är med i en sekt ifall hon är det. Eller så håller hon det väldigt hemligt.
Hon håller det jävligt hemligt. Ebba vet nämligen att medlemskap i frikyrkor och/eller sekter, klingar illa i gemenemans öron. Det skulle hon förlora väljare på.
Citera
2022-09-23, 05:09
Medlem
Lala.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Hon håller det jävligt hemligt. Ebba vet nämligen att medlemskap i frikyrkor och/eller sekter, klingar illa i gemenemans öron. Det skulle hon förlora väljare på.

Väldigt spännande. Finns det någon info om att hon är medlem idag?
Citera
2022-09-23, 05:22
Medlem
Lala.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
https://omni.se/bakgrund-har-varit-med-i-livets-ord/a/91403c22-7e1a-4fca-9464-ffe671ecdfdd

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/BjglrQ/riktig-chock-att-busch-kopplas-till-antigaykyrkan

Förutom i hennes eget fall.

Det var intressant läsning, jag har hört tidigare för många år sedan att hon haft en bakgrund inom livets ord. Men det var nytt för mig att hon hade någon koppling till hillsong, konstigt att det inte skrivits mer om det i media.

Dessutom blir jag väldigt nyfiken på vad som menas med att hon är kopplad till dem och när hon senast hade något samröre med dem. Jag undrar vad det är som gjort att hon dragit sig till dem, det lär ju knappast vara att de är emot homosexualitet med tanke på att Ebba bland annat är god vän med Mikael Bindefeldt. Eller så var hon kanske emot homosexualitet förr men lagt denna tiden med hemska sekter bakom sig.

Åh vad spännande det hade varit om man hade kunnat sitta som en fluga på väggen och kolla på vad Ebba gjorde i hillsong och livets ord, extra spännande om det hade läckt ut några klipp i media. 😁
Citera
2022-09-23, 05:43
Medlem
Citat:

Svenska kyrkan
Citera
2022-09-23, 14:44
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Hillsongs om jag har fattat rätt har inte medlemmar på samma sätt. Hillsongs verkar mera vara ett nätverk som når ut långt. Då de aktiva år medlemmar i någon annan kyrka oxå.

Jag vet inte mer än vad man får fram om man googlar Ebba Busch Hillsong. Men en sådan googling ger lite.
Citera
2022-09-23, 14:54
Medlem
Giant Squids avatar
Ebba och Runar hade varit ett ganska snyggt ariskt par.
Citera
2022-09-23, 14:56
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Det var intressant läsning, jag har hört tidigare för många år sedan att hon haft en bakgrund inom livets ord. Men det var nytt för mig att hon hade någon koppling till hillsong, konstigt att det inte skrivits mer om det i media.

Dessutom blir jag väldigt nyfiken på vad som menas med att hon är kopplad till dem och när hon senast hade något samröre med dem. Jag undrar vad det är som gjort att hon dragit sig till dem, det lär ju knappast vara att de är emot homosexualitet med tanke på att Ebba bland annat är god vän med Mikael Bindefeldt. Eller så var hon kanske emot homosexualitet förr men lagt denna tiden med hemska sekter bakom sig.

Åh vad spännande det hade varit om man hade kunnat sitta som en fluga på väggen och kolla på vad Ebba gjorde i hillsong och livets ord, extra spännande om det hade läckt ut några klipp i media. 😁
Bakgrund i livets ord är milt uttryckt. Ebba är fylld av föräldrar högt stående församlingen, skolad i Livets ords skola upp till nian. Och Genom Livets onda medlemmar, hon blev invald som kommunala politiker i Uppsala.

Jag tror hon går till Hillsong för att hon inte får det hon vill ha av religionen i Svenska kyrkan. Frikyrkor har en strängare hierarki. Framgångsrika medlemmar och ledare inom frikyrkan Blir mer särbehandlade och dyrkade än i Svenska kyrkan. Inom många frikyrkor resonerar man så att det är högt uppsatta inom församlingen står i förbund med Gud. Och att ifrågasätta de skulle vara som att ifrågasätta gud.

Angående frågor som homosexualitet och aborter. Det är hardcore frireligiösa församlingar, Är emot både aborter och homosexualitet. Vet jag inte var en står. Men helt klart är ju att om hon drev frågorna på det frireligiösa sättet skulle hennes populär popularitet minska avsevärt.
Citera
2022-09-25, 09:16
Medlem
VetVemDuArs avatar
Det är riktigt att Ebba Busch vurmar för Hillsong Church. I boken "Tankar om tro och andlighet", som handlar om ett antal kända troende svenskar, beskriver Ebba att hon har sin andliga hemvist i Hillsong Church. Det är ganska obehagligt med tanke på att på vissa punkter är Hillsong än mer fundamentalistisk än sekten Livets Ord som Ebba Busch är uppvuxen i.
Citera
2022-10-03, 06:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VetVemDuAr
Det är riktigt att Ebba Busch vurmar för Hillsong Church. I boken "Tankar om tro och andlighet", som handlar om ett antal kända troende svenskar, beskriver Ebba att hon har sin andliga hemvist i Hillsong Church. Det är ganska obehagligt med tanke på att på vissa punkter är Hillsong än mer fundamentalistisk än sekten Livets Ord som Ebba Busch är uppvuxen i.

Hon är med i svenska kyrkan.
SVT vurma för Hillsong.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in