2022-10-02, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Puss.in.boots
Vet ni inte om att det skjuts nästan 12 000 älgar under älgjakten i år? Älgar är inget utredningshotat djur, tvärtom.

Det är inte alls "bara" att skjuta bedövningsskott. Det är bara några få personer i Sverige som får använda bedövningsvapen. Det måste också vara med en veterinär och en hundförare med spårningshund.

Sen är det också jätte svårt att dosera bedövningsmedel till ett stressat vilt utan att veta djurets vikt och ålder, det är inte alls samma grej som att bedöva djurparkadjur. De få personer som har behörighet för bedövningsvapen skulle antagligen inte göra det det här läget utan istället rekommendera avlivning.

Man skulle dessutom behöva hitta en djurtransport som är tillräckligt stor. Och man måste få upp djuret på transporten utan att skada det (älgar väger runt 500 kg). Varken enkelt eller billigt.

Jämför det med att det finns kommunjägare på standby som kan skjuta älgen snabbt, innan det hinner hända nån olycka. Och sen enkelt lasta och köra iväg.

En älg extra av alla de 12 000 som skjuts varje år är ingenting. Det är överhuvudtaget inte värt besväret att bedöva och transportera just den här älgen, bara för att stadsbor råkar vara extremt blödiga när det gäller just vilt.

Gissar att flera som lipar över en fälld älg gladeligen äter flera kilo kött per år utan att ha några problem med att korna/grisarna dödas på slakteriet. Man är bara blödig när det passar.

Det där ska nog vara 80 000 älgar. Slöseri med skattepengar att bedöva och flytta en älg, det finns fler i skogen!
Citera
2022-10-02, 21:58
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Har älgar urbaniserats så till den grad att de lever inne i t.ex. Göteborg?

Haft massor av vilt på min tomt under alla år. Bor i Örgryte. Tulpanerna får inte vara ifred, så lagt ner tulpaner totalt. Äpplena snor älgarna. Speciellt fallfrukten. Klövmärken i gräsmattan. Dock inga bökande vildsvin här än, peppar peppar..

Skulle jag få jaga på min tomt, skulle jag lätt kunna sätta upp en vilt-firma. "Wild City Meats AB" fantiserar jag om. Lätta pengar, nu när allt ska vara "närodlat" och sånt. Men tyvärr får man inte jaga här, trots att man äger marken.
Citera
2022-10-02, 22:03
Medlem
Puss.in.bootss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cortezthekiller
Det där ska nog vara 80 000 älgar. Slöseri med skattepengar att bedöva och flytta en älg, det finns fler i skogen!

Tackar för rättelse. 12 000 är nog bara ett län.

Otroligt många här som verkar tycka att bedövning eller "locka bort" är rimliga lösningar...
Senast redigerad av Puss.in.boots 2022-10-02 kl. 22:05.
Citera
2022-10-02, 22:04
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:

Siffran "12000" rör sig enbart om innerstan. Slottskogen tillkommer!
-Kan man nästan tro. Ser älg här i mitt kvarter varje år, och om inte på "bar gärning", så ser jag spår på tomten. Funderar på att köpa en åtelkamera och sätta upp i trädgården. Kunde vara kul!
Lägga ut på YT eller skicka in till TV.
Citera
2022-10-02, 22:55
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Haft massor av vilt på min tomt under alla år. Bor i Örgryte. Tulpanerna får inte vara ifred, så lagt ner tulpaner totalt.
Jo, finns det lite större skog i närheten kommer ju älgar fram till villatomter. Det jag undrade var om älgar har urbaniserats och rör sig inne i t.ex. Göteborg. Det finns ju en del stora grönområden inne i staden.
Citera
2022-10-02, 23:00
Medlem
ankademikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lepeka
Den hade inte behövts skjutas. Stackaren var säkert rädd 😟

Rädda älgar är antagligen farligare, så är det väl med djur.

(Röjde sly en gång för länge sen och fick syn på en älg med kalv rätt nära bakom ett röse. De tycktes obrydda över dånet från sågen men när jag tog skydd och slog av sågen blev de oroliga och travade iväg åt lyckligtvis ett annat håll.)

Tror man ser ökad risk att en älg som tagit sig in bland människor i städer ska göra det igen och därför väljer att skjuta dem som 98 000 andra älgar varje år.
Senast redigerad av ankademiker 2022-10-02 kl. 23:03.
Citera
2022-10-02, 23:24
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Puss.in.boots
Tackar för rättelse. 12 000 är nog bara ett län.

Otroligt många här som verkar tycka att bedövning eller "locka bort" är rimliga lösningar...

Jag vet inte vilket län det skulle vara, låter mycket....
Citera
2022-10-02, 23:26
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Jo, finns det lite större skog i närheten kommer ju älgar fram till villatomter. Det jag undrade var om älgar har urbaniserats och rör sig inne i t.ex. Göteborg. Det finns ju en del stora grönområden inne i staden.

Det är tio minuters promenad (i lugn takt) mellan Örgryte och innerstaden. (För en människa).
Vi har ju en del parker, mitt inne i stan är det väl mest bara Trädgårdsföreningen som finns. Den är ju stängslad, men älgarna kan ju alltid simma över vallgraven förmodar jag.

Men det händer:
Exempel från i somras juni-2022:
Älgen i Botaniska är skjuten

En älg förirrade sig in i centrala Göteborg under natten till tisdag. Polisen försökte först försiktigt jaga bort den från stan, men efter att den varit instängd i Botaniska i flera timmar sköts den till slut ihjäl av jägare.

https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teb...ten-1.75302338

2021, "Dagis-älgen":
En älg tog sig in på en gård till en förskola i Göteborg på torsdagseftermiddagen.

Älgen kunde inte ta sig ut från platsen och barnen fick hållas inlåsta för att djuret inte skulle skada dem.

– Till slut valde polisen att fatta beslut om att avliva den. Tyvärr. Ibland funkar inte den moderna världen för skogens konung, säger Johan Ljung, vakthavande befäl vid polisen i region väst.

https://www.expressen.se/gt/alg-rusa...-fick-avlivas/

Exempel från 2019, när "Indian-älgen" sköts:
Firande Frölundafans fick sällskap av en älg på Avenyn under natten. Från klockan 01:00 fick polisen mängder med samtal om en älg i centrala delarna av Göteborg. Den har rört sig runt Avenyn, Parkgatan och Nya allén och drog sedan vidare mot Ullevi.
https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teb...evi-1.14896416

2017: Älgen vid Bokmässan: (oktober)
En älg gick lös i centrala Göteborg under torsdagsmorgonen – larmen om den förvillade älgen började komma in under morgonen.

En jägare kallades in för att spåra djuret och strax innan klockan 11 sköts den av jägare i närheten av Bokmässan. – Den såg ganska lugn ut, stod och käkade äpplen, säger Markus Rangmar som var en av dem som såg älgen.

https://www.expressen.se/gt/alg-gar-...rala-goteborg/

2017: Älgen i kanalen: (sept)
Plötsligt gjorde förbipasserande en märklig upptäckt i kanalen i centrala Göteborg. En älg simmade runt i vattnet.

Det här är knappast en vanlig syn för göteborgare som promenerar runt mitt i stan. Men på torsdagsförmiddagen irrade en älg runt i Göteborg, och den sågs bland annat simmandes i kanalen.

Polis fick tillkallas och med hjälp av eftersöksjägare kunde den förvirrade älgen till slut avlivas.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...unt--i-centrum

Bara några exempel. Det sköts en älg i Slottskogen i år också. Den skrämde barn, sas det.
Hela stan är full av älgar. Kanske är en ny underart? "Alces Urbanis Gothoburgensis"?
Mer älgar inne i stan än i skogen, verkar det..
Citera
2022-10-03, 00:02
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Hur fan kom den in? Är det inte ett högt jävla staket runt hela området?

Sen hoppas jag att såna här stadsskjutna älgar käkas upp. Synd att kasta 100kg kött när vi befinner oss i en lågkonjunktur.

Den har nog kommit via kulvertern under motorvägen och hoppat över staketet bakom balder. Det är bara 3 meter högt och det hoppar en älg över utan problem. Den kan också ha gått in någon grind på baksidan av liseberg som ofta står öppen när det är stängt i parken men att transporter etc pågår. Just nu pågår det reparationsarbeten vid Balder så det är nog ofta öppet där.

Men med tanke på tiden så har den nog hoppat över staketet men inte kommit vidare och inte klarat att hoppa ut igen pga för mycket skit på insidan.
Citera
2022-10-03, 00:05
Medlem
Megaforces avatar
Citat:

Det är bara 1 kilometer mellan Liseberg och skogen som i princip täcker resten av södra Sverige. Det är alltså inga problem för älgar att promenera dit genom ett villaområde.
Citera
2022-10-03, 04:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Den har nog kommit via kulvertern under motorvägen och hoppat över staketet bakom balder. Det är bara 3 meter högt och det hoppar en älg över utan problem.

Menar du på fullt allvar att en älg klarar att hoppa över ett tre meter högt staket...? Har du någon lite tyngre vetenskaplig källa att erbjuda som uppbackning på det påståendet? Rekordet för hästhoppning (som någorlunda adekvat jämförelse då...) är tydligen 2,47 m. https://www.tidningenridsport.se/247-meter-hojden-ingen-kan-sla/ Normal maxhöjd på hopphindren brukar tydligen vara 1.60 m... https://hastsverige.se/hast-manniska/anvandningsomraden/ridsport/hoppning/
Men en vild älg tar alltså minst tre meter lekande lätt?
Citera
2022-10-03, 07:07
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lepeka
Den hade inte behövts skjutas. Stackaren var säkert rädd 😟

Ja så köttet kommer säkert smaka stressat....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in