2022-10-02, 17:13
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cocavanilla
Nej de brukar inte ha koll på vilka de ska skjuta, på samma sätt som du inte brukar ha koll. De som utför själva dåden är ofta inte ens relaterade till den som skjuts. Det är därför det ofta finns informatörer eller "goare" som mer eller mindre pekar ut sen som ska mördas, offret. Oftast är det folk som står nära offret eller ingår i kretsen. Och om förövarna åker runt på mopeder samtidigt som det mörkt, så vet man att de inte använt sig av goare. De har gissat sig till offret och kanske också varit stressade över den höga polisnärvaron.
Om de inte har någon koll på målet så skulle det skjutits många många fler oskyldiga ...
Det är klart att de har koll och inte bara blundar och trycker av på måfå.
Citera
2022-10-02, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bangladesh
Skulle känna mig bra jävla dum om jag var gangster och råkade döda ”fel” snubbe… Vilka jävla klantarslen.

Minns snubben som hette Limerius som blev mördad för några år sedan (tror det var i Malmö). Det var en jävla klantig gärningsman som faktiskt råkade skjuta fel snubbe. Så antar att det förekommer.

Det är nog bara att inse att vår importerade arbetskraft inte varit helt uppriktiga med sina CV’n med doktors- och ingenjörsexamen när de ankom till sitt nya land. För inte är man någon raketforskare om man är inblandad i dessa klavertramp.

De använder sig ofta av goare numera. Exempelvis i Einar fallet, fallet i Emporia osv. Anledningen är att de som ska döda någon sällan är relaterade till den de ska döda. Oftast är den som är relaterad bara beställaren eller anstiftaren. Den som skjuter är oftast en pröjsad yngre man. Och oftast används goare.

I det här fallet får man väga in flera parametrar. Den ena är att det är mörkt ute, det försvårar det hela avsevärt. Den andra är att andelen attentatsmän antagligen är fler än 1, den tredje är att det är hög polisnärvaro i området. De har även vistats på mopeder samtidigt.
Citera
2022-10-02, 17:18
Medlem
Citat:
De använder sig ofta av goare numera. Exempelvis i Einar fallet, fallet i Emporia osv. Anledningen är att de som ska döda någon sällan är relaterade till den de ska döda. Oftast är den som är relaterad bara beställaren eller anstiftaren. Den som skjuter är oftast en pröjsad yngre man. Och oftast används goare.

I det här fallet får man väga in flera parametrar. Den ena är att det är mörkt ute, det försvårar det hela avsevärt. Den andra är att andelen attentatsmän antagligen är fler än 1, den tredje är att det är hög polisnärvaro i området. De har även vistats på mopeder samtidigt.

Otäckt samhälle det blivit. Goare och skjutningar på skolgårdar och lekplatser.

Vad hände med folkparker, hänga röv genom bilrutan och slå någon på käften?
Citera
2022-10-02, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Om de inte har någon koll på målet så skulle det skjutits många många fler oskyldiga ...
Det är klart att de har koll och inte bara blundar och trycker av på måfå.

Nej. Oftast används utpekare/goare, när det ska bli riktigt gjort. När de inte har en goare så är sannolikheten betydligt mycket högre att de tar fel person. Det har skett så många gånger att jag tappat räkningen. Det är vanligt att de klipper fel person när goare saknas.

När de sköt honom så trodde de kanske att det var rätt person, men det var sannolikt inte det. Utan det var flera olika stressfaktorer och missunnsamma förhållanden som gjorde att det blev dåligt utfört. Förmodligen är det påtända tonåringar som ligger bakom skjutningen.
Citera
2022-10-02, 17:20
Medlem
Gaupes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dedu2018
I know the name of the one who got killed

Jaha? Säg då.
Citera
2022-10-02, 17:21
Medlem
GM använde automatvapen och inga pistoler. Då är det lättare att andra träffas
Citera
2022-10-02, 17:21
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Nej. Oftast används utpekare/goare, när det ska bli riktigt gjort. När de inte har en goare så är sannolikheten betydligt mycket högre att de tar fel person. Det har skett så många gånger att jag tappat räkningen. Det är vanligt att de klipper fel person när goare saknas.

När de sköt honom så trodde de kanske att det var rätt person, men det var sannolikt inte det. Utan det var flera olika stressfaktorer och missunnsamma förhållanden som gjorde att det blev dåligt utfört. Förmodligen är det påtända tonåringar som ligger bakom skjutningen.
Jag är bättre på att räkna än dig då - för så särskilt många oskyldiga har inte hamnat i skottlinjen.

Självklart vet de vilket mål de har. Försöker du dumförklara hela bunten...
Citera
2022-10-02, 17:24
Medlem
Att det skulle ske ännu en skjutning ikväll i detta område år ganska osannolikt, eftersom det nu tydligen
finns både en förstärkt polisstyrka och civilsamhällets beväpnade mopedstyrka.
Men visst är det en dramatisk utveckling, när det på en dryg vecka sker fyra skjutningar varav två dödliga.
Citera
2022-10-02, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Nej, knappast troligt att åka från centrala Sötälje till Ronna för att tanka.
Nej, EÖ var i Ronna av någon annan anledning, men passade möjligen på att tanka.
HUR ÄR DET RELEVANT. Hans barndomshem är ca 900m därifrån.
Är man uppväxt där har man förmodligen vänner och familj i området.

Varför hakar folk upp sig på vad en person gjorde där???
Citera
2022-10-02, 17:32
Medlem
Citat:
Jag är bättre på att räkna än dig då - för så särskilt många oskyldiga har inte hamnat i skottlinjen.

Självklart vet de vilket mål de har. Försöker du dumförklara hela bunten...

Om jag försöker dumförklara hela bundet?
Det är ju inte några CIA agenter eller special forces här utan oftast tramadolberoende tonåringar och yngre män, med låg impulskontroll.

Så här går det till, jag ska lära dig.

När någon vill ha död på en viss person, som i fallet med Einar. Då betalar antingen en person eller flera personer någon/några att avrätta personen. Oftast kan det vara flera aktörer som lägger en summa var, för att ingen ska behöva betala för mycket själv. I de här fallen så är den som skjuter offret oftast inte relaterad alls med offret, de har aldrig ens tittat på varandra. Utan istället används en goare som har någon form av relation med offret. Goaren får betalt. Mördaren får betalt. I de här fallen blir det aldrig fel eftersom de vet vem som ska dödas.

Men sedan finns det en annan kategori. Det är när det inte har lagts något pris på ett huvud. Det är oftast mer random skjutningar. Ett bra exempel på en sådan var den på Vår krog och bar i Göteborg där 2 pers dog, varav en var där för att titta på Champions League med sina vänner.
I sådana skjutningar minskar risken avsevärt att de ska skjuta rätt person. Här är mördarna oftast fler än 1, är är de oftast påtända samtidigt. Finns massvis med sådana fall. Jag kan nämna hur många som helst på rak arm.
Citera
2022-10-02, 17:34
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thaii
HUR ÄR DET RELEVANT. Hans barndomshem är ca 900m därifrån.
Är man uppväxt där har man förmodligen vänner och familj i området.

Varför hakar folk upp sig på vad en person gjorde där???
Därför att hans kontakter i/vad han gjorde i området kan vara en förklaring till varför han sköts.
Citera
2022-10-02, 17:37
Medlem
TilleyHats avatar
Citat:
Troligen att han är ostraffad.

Ja, men att han kanske ändå perifert på något sätt umgicks eller kände någon i vissa kretsar. Jag noterade polisens formulering. Annars borde de ha sagt att han inte var "känd av polisen..."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in