2022-10-02, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Jag gick (liksom Kievs militärledning) på avledningsmanövern. Men till skillnad från de flesta här kan jag, med facit i hand, inse hur grundlurad jag blev. Att Ukraina skulle ha "slagit" ryssen runt Kiev är naturligtvis bara propaganda.

Världens längsta skenmanöver i så fall. När tänker du att det vänder?
Citera
2022-10-02, 14:06
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Jag gick (liksom Kievs militärledning) på avledningsmanövern. Men till skillnad från de flesta här kan jag, med facit i hand, inse hur grundlurad jag blev.
Du är inte den ende som blivit grundlurad av Kreml. Den ryska ledningen lurar sin befolkning hela tiden, med infantila påståenden om att ”Ukrainas ledning består av nazister”, ”det pågår ett folkmord på ryssar i Donbas” etc.
I realiteten är det Ryssland som genomför ett folkmord i Donbas, men det berättar man inte heller för den ryska befolkningen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emtor
Sovjet använde allt dom hade av pengar och resurser på sitt rymdprogram medan ryssen åt rovor, stod i kö för att köpa livsmedel,-om det fanns någonting att köpa, och gick sedan och sket på sina utedassar.
USA använde mera pengar och resurser på sitt rymdprogram medan amerikanerna samtidigt hade toaletter, åkte runt i stora flak av bilar med V8 motorer och air conditioning, hade kylskåp och TV apparater.
Nej rymdprogrammet var inte så speciellt omfattande som folk tror, speciellt inte i sovjet.
Det mesta plöjdes ner i militären.
Citera
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Jag gick (liksom Kievs militärledning) på avledningsmanövern. Men till skillnad från de flesta här kan jag, med facit i hand, inse hur grundlurad jag blev. Att Ukraina skulle ha "slagit" ryssen runt Kiev är naturligtvis bara propaganda.
Om du gick på det, hur vet du att ryssarna inte lurar dig hela tiden. då du själv menar att du är lättlurad.
Själva lögnen blir då tveksam. För tänk om det var att det bara var en skenmanöver, som var lögnen. Hur kan du nu tro på något, om du själv inte kan avslöja lögner.
Citera
2022-10-02, 14:07
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medvetenommycketxx
Lille Putin hinner dö av ålderdom innan målen är uppfyllda😁
Eller tidigare då han får ett nackskott av någon nära "vän"

Putin behöver du väl dig inte bry dig om? Enligt medierna har han ju haft tre hjärtattacker, är döende i långt gående cancer, har allvarlig alzheimer och varenda general står i kö för att sticka kniven i ryggen på honom.

Han är ju död flera gånger om redan i morgon och då kapitulerar Ryssland och låter sig styckas upp av Väst.
Citera
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Right. Vi säger väl så...
Så du anser att de bara offrade massa elitstyrkor på Homstels flygplats för att finta alla?!
Det var inte alls så att de körde fast överallt och var tvungna att omgruppera...

Vad säger du om Kharkiv, Izium och Lyman?
Slog Ukraina ryssen där, eller var det bara finter att ockupera dessa områden också?
Citera
Medlem
ForzaLeons avatar
När tror ni Krimhalvön kan vara befriat?

Kommer Ukraina gå vidare för att annektera t ex Rostov och Krasnodar regionerna?

Jag antar att Putin regimen nu går genom den samlade kärnvapenarsenalen.

Tomma silos, raketer utan bränsle och taktiska kärnvapen utan stridsspetsar.
Citera
2022-10-02, 14:10
Medlem
Mindbusinesss avatar
Norge, Tyskland og Danmark planlegger å kjøpe 16 skyts av typen Zuzana-2, direkte fra forsvarsindustrien i Slovakia og donere det til Ukraina.
https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/kjoper-artillerivapen-for-en-milliard-kroner-til-ukraina/15153877/
Citera
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForzaLeon
När tror ni Krimhalvön kan vara befriat?

Kommer Ukraina gå vidare för att annektera t ex Rostov och Krasnodar regionerna?

Jag antar att Putin regimen nu går genom den samlade kärnvapenarsenalen.

Tomma silos, raketer utan bränsle och taktiska kärnvapen utan stridsspetsar.
Ukraina är nog inte så korkade så dom förväntar sig stöd från väst om dom invaderar och annekterar själva Ryssland.
Ockuperade områden inklusive Krim är målet och faktiskt något som dom kan lyckas med om utvecklingen går som i dagsläget.
Citera
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Verkar som om Ukraina befriat Zolota Balka i Kherson region. Jag skall studera detta närmare ikväll.
Citat:
Ursprungligen postat av Medvetenommycketxx
Det stämmer, Ukrainska flaggan är i topp där😁

Enligt Liveuamap
Intressant. Jag såg att man befriade ’Vattenmelonen’ strax NV igår:
Pam'yatnyk Kavunu, Novovorontsovs'kyi District
https://maps.app.goo.gl/tueKufP7cqjPuxsPA?g_st=ic

Kanske det börjar lossna på den sega Kherson-fronten. En möjlighet är att ryssarna kortar fronten med ny start närmare damnen vid Nova Kavovka. Den NÖ delen av Kherson norr om Dnepr är rimligen svårast att underhålla, så det vore nog en god idé.
Senast redigerad av farbror_barbro 2022-10-02 kl. 14:15.
Citera
2022-10-02, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rolandiz
Men du är inte rädd för det topp-korrupta landet i Europa i 10 år irad aka Ukraina vars regim stödjer nazistiska militära grupperingar som Azov och beskjuter sig egen civilbefolkning (över 1200 bombningar i Donbass innan februari)?

Skojar du? jag kör 12 dagars ledig 2 och ger allt överskott till Ukraina. När detta är över ska jag ner dit och bygga upp landet. Rädd nä inte det minsta. Och nu när det finns färre orcer som kan förstöra semestern så kan man nog åka till andra länder med.
Citera
2022-10-02, 14:14
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Ja men då så. Skönt att få höra ur hästens röv i form av en Kreml-megafon att Putin ljög alla rakt upp i ansiktet när han sade att Ryssland vill ha eld upphör och fredsförhandlingar.

Ryssland HAR erbjudit fredsförhandlingar, men villkoren är desamma.

Citat:
Men du glömde att Ryssland har kvar att erövra ett gott stycke av det ”ryska” Zaporizhzia också, inklusive staden med samma namn med ca 700 000 invånare.

Ryssland vill nog ta över hela landsträckan inklusive Odessa. Enligt västmedier har ju Ryssland redan förlorat så...

Citat:
Kul att du fick med ”nazi” två gånger i ett inlägg om Rysslands olagliga annektering av Ukrainskt territorium och konsekvenserna därav.

Ukraina är nazi-infekterat enligt vad de flesta mainstreammedier skrev före 2022 och har bombat civila områden i Donbas under å år.

Ryssland använder sig av exakt samma internationella lagar och samma retorik som USA och NATO-länderna använde sig av för att invadera Serbien och göra Kosovo självständigt. Det är alltså inte Ryssland som hittade på regelboken.

Citat:
Jag tror dock att ”nazi” är nedtonat i dem senaste manualen. Det är ”Nato”, ”gasledning” och ”kärnvapen”’som gäller denna veckan.

"nazi" blir aldrig gammalt i de här sammanhangen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in