2022-10-02, 13:54
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Kan stämma att han vill avsluta - han lämnar tillbaka de 4 nyannekterade områdena mot att behålla Krim- Putin vill ju vara juste o generös
Saken är ju den att hans möjligheter att förhandla har kringskurits kraftigt i och med att han olagligt annekterat till Ryssland inte bara de delar som han ockuperat, utan ännu mer! Hur skall Putin kunna lämna ifrån sig delar av det han just påstått är Ryssland?

Men i övrigt håller jag med: om Ryssland skulle dra sig tillbaka till sin erkända gräns så tror jag Ukraina skulle släppa Krim för fred, kanske i form av en lease-avtal a la Hong Kong på 100 år eller så. Jag tror även Kiev kan acceptera utökat självstyre i Donbas, däremot inte demilitarisering av detsamma, eftersom det vore galenskap givet Rysslands track record.
Citera
2022-10-02, 13:55
Medlem
Verkar som om Ukraina befriat Zolota Balka i Kherson region. Jag skall studera detta närmare ikväll.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait
Det ÄR ett löfte om fortsatt krig. Putin HAR redan lovat att befria HELA Donbas, vilket inbegriper de områden som är kvar. Putin HAR redan lovat att avmilitärisera och avnazifiera Ukraina. Hela den ukrainska armén måste alltså förstöras och den nazistiska regimen i Ukraina måste bort. Putin fortsätter kriga tills dessa mål är uppnådda.
Lille Putin hinner dö av ålderdom innan målen är uppfyllda😁
Eller tidigare då han får ett nackskott av någon nära "vän"
Citera
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Det ÄR ett löfte om fortsatt krig. Putin HAR redan lovat att befria HELA Donbas, vilket inbegriper de områden som är kvar. Putin HAR redan lovat att avmilitärisera och avnazifiera Ukraina. Hela den ukrainska armén måste alltså förstöras och den nazistiska regimen i Ukraina måste bort. Putin fortsätter kriga tills dessa mål är uppnådda.
Ja men då så. Skönt att få höra ur hästens röv i form av en Kreml-megafon att Putin ljög alla rakt upp i ansiktet när han sade att Ryssland vill ha eld upphör och fredsförhandlingar.

Men du glömde att Ryssland har kvar att erövra ett gott stycke av det ”ryska” Zaporizhzia också, inklusive staden med samma namn med ca 700 000 invånare.

Kul att du fick med ”nazi” två gånger i ett inlägg om Rysslands olagliga annektering av Ukrainskt territorium och konsekvenserna därav. Snabb-knapp på tangentbordet kanske. Jag tror dock att ”nazi” är nedtonat i dem senaste manualen. Det är ”Nato”, ”gasledning” och ”kärnvapen”’som gäller denna veckan.
Senast redigerad av farbror_barbro 2022-10-02 kl. 14:03.
Citera
2022-10-02, 13:56
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Men vet väl inte vad planen var från början, det är oklart om Kiev ö h t skulle intas. Det skulle kunna leda till alltför stora offer i människoliv, byggnader och infrastruktur. Kanske har ryssarna redan uppnåt sitt mål, Donetsk, Luhansk och Krim.
Vi vet att målet var att ta hela Ukraina, inklusive Kiev. Putin skrev detta i det manifest de släppte av misstag två dagar efter invasionen. Ryssarnas krig har uppenbart gått åt helvete.
Citera
2022-10-02, 13:56
Medlem
Mindbusinesss avatar
Låter som när tyskarna förlorade slaget om Stalingrad.

” Russian state media Russia-24 reported that the reason for Russia’s withdrawal was because “the enemy used both Western-made artillery and intelligence from North Atlantic alliance countries.””
https://edition.cnn.com/2022/10/01/europe/ukraine-russia-lyman-donetsk-intl/index.html
Citera
2022-10-02, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Verkar som om Ukraina befriat Zolota Balka i Kherson region. Jag skall studera detta närmare ikväll.
Det stämmer, Ukrainska flaggan är i topp där😁

Enligt Liveuamap
Citera
2022-10-02, 13:58
Medlem
Antivaxxers avatar
Citat:

Tids nog kommer nog Kremlin-Dvärgen förstå man inte botar huvudvärk genom att slå sig själv i huvudet med en hammare.

Alla ser vart kriget är på väg, förutom Putler som lever med kraftiga vanföreställningar, acceptans är inte riktigt his thing om man säger så.

Ryssen är totalt förnedrad och det mesta av deras yrkesmilitärer är döda eller utslagna på andra sätt.

Det kommer bli ett massivt blodbad på ryssarnas nya rekryter inom kort. Kreml är så desperata att de skickas utan utbildning eller materiel, som kanonmat.

Blir det mer desperat än så?

F.ö så är ryssar ett jävligt svagt folk som låter sig rövknullas så gång på gång av sin diktator. Hah!
Citera
2022-10-02, 13:59
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Verkar korrekt,
https://twitter.com/sgorlovki/status/1576497802007678976
Citera
2022-10-02, 14:01
Medlem
Drozds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Så de marscherade mot Kiev för att få till förhandlingar? Och sedan offrade de elitförband och marscherade åt andra hållet igen också för att få till förhandlingar?

Hmmm.
Så här skrev du i 25/2:

Vet inte riktigt om jag litar på din analysförmåga faktiskt...

Jag gick (liksom Kievs militärledning) på avledningsmanövern. Men till skillnad från de flesta här kan jag, med facit i hand, inse hur grundlurad jag blev. Att Ukraina skulle ha "slagit" ryssen runt Kiev är naturligtvis bara propaganda.
Citera
2022-10-02, 14:03
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Förstår inte varför folk lyssnar på all goja i medier. Folk har tydligen ännu inte lärt sig efter de senaste åren att mainstreammedierna enbart sysslar med propaganda. Men folk är lata, de gillar inte att leta djupare eller att försöka tänka själva.

För att sammanfatta medierna:
- Putin vaknade helt enkelt upp en morgon och ville ta över världen.
- Ukraina är en väl fungerande demokrati som Putin vill krossa enbart på grund av att han är galen.
- Putin ljuger om nazistiska krafter i Ukraina och hela ryska befolkningen är så underkuvade och kan inte tänka så de tror på allt Putin säger.
- De goda makterna NATO och USA som aldrig har gjort något dumt i världen skyddar Europa och slåss för demokratin.
- Det är BARA Putins fel att ekonomin i Europa går dåligt. INGENTING handlar om att Europa har sanktionerat Ryssland eller om att de sagt nej till Rysslands gas och olja. Det är Putins fel och ingen annans.
- Putin är världens ondaste människa just nu, oavsett vad som händer i andra delar av världen, som i Israel/Palestina, Yemen eller i Afrika just nu. Det Putin gör är mycket värre.
Försöker du slå något världsrekord i halmgubbar?
Vilka medier läser du egentligen?
Citera
2022-10-02, 14:04
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Saken är ju den att hans möjligheter att förhandla har kringskurits kraftigt i och med att han olagligt annekterat till Ryssland inte bara de delar som han ockuperat, utan ännu mer! Hur skall Putin kunna lämna ifrån sig delar av det han just påstått är Ryssland?

Men i övrigt håller jag med: om Ryssland skulle dra sig tillbaka till sin erkända gräns så tror jag Ukraina skulle släppa Krim för fred, kanske i form av en lease-avtal a la Hong Kong på 100 år eller så. Jag tror även Kiev kan acceptera utökat självstyre i Donbas, däremot inte demilitarisering av detsamma, eftersom det vore galenskap givet Rysslands track record.
I dagsläget verkar det som att Putin är körd när det gäller fredsförhandlingar oavsett vad han gör.
Fred innebär bara andrum för Ryssland och en chans att omgruppera.
Det är som att att diskutera fred med Hitler, det är meningslöst då ingen kan lita på Putler heller. Han måste bort.
Han har pissat på ett getingbo och ingen vet nu vad man ska göra.
Senast redigerad av StigEngstrom 2022-10-02 kl. 14:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in