2022-10-02, 12:33
Medlem
jultomtenbrannupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieSheen123
Och givetvis tips på ett bra och roligt namn!

Vår tanke är att det ska vara en ”upplevelse” att handla godis i vår lilla butik istället för att handla den på ICA.
Hallongrottan

Godisfickan

Sega råttan

Gottelivs

Lakritstrollet
Citera
2022-10-02, 12:57
Medlem
Sinraths avatar
Citat:
Och givetvis tips på ett bra och roligt namn!

Vår tanke är att det ska vara en ”upplevelse” att handla godis i vår lilla butik istället för att handla den på ICA.

Snaskerian
Sötsuget
Chock-glad
Chåcker & Råtter
Tandhålet
Bus&Godis
Kola-hålan (varning för annat klientel)
Citera
2022-10-02, 13:01
Medlem
SKAEGRs avatar
Bumlingar - kolla upp vilken fabrik som producerade bumlingar och be dem starta produktionen igen, sen kör ni en massa andra godissorter som inte finns längre och säljer dem både i butiken och på nätet, jag kommer beställa bumlingar från er då.
Citera
2022-10-02, 13:04
Medlem
Kom på något bättre. Det där är för fantasilöst.

Problemet är att folk med låg IQ tittar på vad de själva skulle tycka vara kul att jobba med och ha som business istället för att undersöka vad det faktiskt finns en efterfrågan på. Godis har dessutom inte samma prioritet när folk har svårt att ens betala elräkningen. Kvinnor i synnerhet brukar vara experter på sånt här och kan starta ett kafé trots att det redan råder stor konkurrens och de inte erbjuder någonting unikt och har sett sådana som startar ett crêperie som får läggas ner efter någon månad eller sådana som utbildar sig till genusvetare när folk i själva verket vill köpa iPhones, datorer och bilar istället för att köpa en föreläsning av någon vänsterbliven.

Och bara det att du frågar Flashback om tips tyder på att du inte heller är rätt person för det.

Var du inte dum i huvudet hade du redan dragit igång en webbsida där du sålde godis vidare från andra och levererade hemkörning med din cykel till byns invånare samtidigt som du marknadsförde den på lokala ICA-butiken. Med en cykel från Blocket, en hemsida och lite godis i lager hade du kunnat starta en business under 1500 kr. Hade du sedan gjort stora vinster på det så hade det varit rimligt att börja fundera på öppna en butik men just nu beter du dig bara som en idiot.

Du har större chans med en strippklubb i en sådan by. Då finns i alla fall den lilla chansen att någon tät person svänger förbi och blir full så till den grad att han dricksar en årslön.
Men en jävla godisbutik? Låg IQ...
Citera
2022-10-02, 13:06
Medlem
abvs avatar
Jag trodde att alla "godisbutiker" gick runt på att sälja cigg och snus. Varför vill ni inte sälja tobak?
Citera
2022-10-02, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spermaoffret
Fråga er varför folk ska/borde ta en omväg förbi er affär när det finns ett ICA där de ändå handlar annat, och godis.

Det finns 38 st hemmakväll i Sverige, och majoriteten av dessa är i gångavstånd från större matbutiker. Hemmakväll omsätter ungefär 350 miljoner per år, alltså runt 10 miljoner per butik i snitt. Vinsten har legat stabilt på 10 miljoner per år.

Jag bor 2 mil från en storstad och vi har en hemmakväll. Vårt samhälle har runt 10000 invånare, 4 matbutiker och även en hemmakvällbutik.

Min poäng är att det absolut inte behöver vara en dum ide att starta en godis-nischad butik om det inte finns en, även i en ort med 5000 invånare. Det TS behöver fokusera på är att ta in godis som inte finns på ICA, samt vara aktsam om kvaliten. De gångerna jag köper godis så är det aldrig på ICA, som har skräpkvalitet. Det är alltid hemmakväll.
Citera
2022-10-02, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HansVonFreudhaus
Kom på något bättre. Det där är för fantasilöst.

Problemet är att folk med låg IQ tittar på vad de själva skulle tycka vara kul att jobba med och ha som business istället för att undersöka vad det faktiskt finns en efterfrågan på. Godis har dessutom inte samma prioritet när folk har svårt att ens betala elräkningen. Kvinnor i synnerhet brukar vara experter på sånt här och kan starta ett kafé trots att det redan råder stor konkurrens och de inte erbjuder någonting unikt och har sett sådana som startar ett crêperie som får läggas ner efter någon månad eller sådana som utbildar sig till genusvetare när folk i själva verket vill köpa iPhones, datorer och bilar istället för att köpa en föreläsning av någon vänsterbliven.

Och bara det att du frågar Flashback om tips tyder på att du inte heller är rätt person för det.

Var du inte dum i huvudet hade du redan dragit igång en webbsida där du sålde godis vidare från andra och levererade hemkörning med din cykel till byns invånare samtidigt som du marknadsförde den på lokala ICA-butiken. Med en cykel från Blocket, en hemsida och lite godis i lager hade du kunnat starta en business under 1500 kr. Hade du sedan gjort stora vinster på det så hade det varit rimligt att börja fundera på öppna en butik men just nu beter du dig bara som en idiot.

Du har större chans med en strippklubb i en sådan by. Då finns i alla fall den lilla chansen att någon tät person svänger förbi och blir full så till den grad att han dricksar en årslön.
Men en jävla godisbutik? Låg IQ...

Godis och konfektyrer kommer att säljas i alla tider, även om bomber faller över Stockholm. Det finns konkreta exempel på godis-nischade butiker som går bra i Sverige. Vi äter mycket godis, både vuxna och barn. Lyckas TS hålla hög kvalitet på grejerna samt tar in grejer som inte finns på den trötta ICA-godishyllan så kan det vara en bra affärside, givet att det inte finns något liknande på orten.

År 2016 åt vi motsvarande 21 miljarder kronor godis, cirka 14 kilo per skalle i snitt. Det är säkert mer idag. Om TS lyckas omsätta riks-snittet, 5000 invånare x 14 kilo = 70 000 kg godis. Godis-nischade butiker tar runt 100kr kilot. Det är alltså runt 7 miljoner kronor i omsättning per år. Skulle TS omsätta hälften av det så skulle verksamheten ändå gå runt.

Detta är inte en så dum ide som majoriteten av alla pessimister i tråden verkar tro. Med rätt kundunderlag så kan det gå. Så TS, ignorera alla eviga pessimister som aldrig provat på något i sitt liv. Du är ung, ta lite risker.
Senast redigerad av AusnahmeMensch 2022-10-02 kl. 13:18.
Citera
2022-10-02, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Godis och konfektyrer kommer att säljas i alla tider, även om bomber faller över Stockholm. Det finns konkreta exempel på godis-nischade butiker som går bra i Sverige. Vi äter mycket godis, både vuxna och barn. Lyckas TS hålla hög kvalitet på grejerna samt tar in grejer som inte finns på den trötta ICA-godishyllan så kan det vara en bra affärside, givet att det inte finns något liknande på orten.

Frågan är inte om det kommer säljas, frågan är hur stor efterfrågan det är och huruvida det är tillräckligt för att (1) gå runt och (2) göra några intäkter som är värd mödan.

År 2016 åt vi motsvarande 21 miljarder kronor godis, cirka 14 kilo per skalle i snitt. Det är säkert mer idag. Om TS lyckas omsätta riks-snittet, 5000 invånare x 14 kilo = 70 000 kg godis. Godis-nischade butiker tar runt 100kr kilot. Det är alltså runt 7 miljoner kronor i omsättning per år. Skulle TS omsätta hälften av det så skulle verksamheten ändå gå runt.

Detta är inte en så dum ide som majoriteten av alla pessimister i tråden verkar tro. Med rätt kundunderlag så kan det gå. Så TS, ignorera alla eviga pessimister som aldrig provat på något i sitt liv. Du är ung, ta lite risker.[/quote]

Läste du vad jag skrev innan?
Finns som sagt inget som hindrar TS att dra igång en webbsida och visa att han kan sälja därifrån. Ingen investerare skulle lägga pengarna på en sådan här idé ens för skojs skull, men om TS hade någonting att visa upp att han gjort X antal försäljningar från sin webbsida som han marknadsfört i byn och gjort X kronor i vinster så hade han i alla fall haft någonting att visa upp.
Det kostar ingenting.

Den nya TikTok-generationen inser inte skillnaden mellan en wannabe som babblar "girl power! YOLO! Jag ska blä influänser och är sjelvstendig som vågar tro på mej själv! Fakk alla hejters som aldrig ska vara jante!!1" när man samtidigt gjort nada i säljväg och aldrig ens lyckats sälja en telefon på Blocket, och att skala upp en affärsidé som man i alla fall har någon slags meritlista och underlag på att det kan bli lönsamt. Folk är idioter...
Citera
2022-10-02, 14:08
Medlem
Nog svårt o få någon större vinst med denna idé i en sön liten ort men kanske värt o prova?

Finns det många andra liknande butiker?

Jag bor själv i en ort med ca 40k människor och brukar ploppa upp en godisbutik här då o då men brukar stängas ner lika snabbt finns dock en som var kvar sen jag var liten vet ej hur dom får det att gå runt för så mycket folk ser man ej handla där men det är familjeägt företag där jag ser att hela familjen hjälper att driva runt butiken.
Samt så har dom utvidgat med paketutlämning och ett litet fik (mackor med kaffe) i godisbutiken detta har dom lagt till på senare tid.
Citera
2022-10-02, 14:21
Medlem
Inte många godisbutiker överlever ett par år, vet bara i staden jag bor så har det säkert dykt upp 4-5 st som sedan stängt igen efter ett par år och nu har vi ingen.. bara att räkna på hur mycket godis ni tror kunna sälja och jämföra det med kostnaderna.. känns som att marginalen på enbart godis inte är speciellt bra..
Citera
2022-10-02, 14:24
Medlem
Namn var det ju också, ett förslag här:

Konfekt & karameller

Ett alternativ, som ovan, men med orten före.
Citera
2022-10-02, 14:34
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Hej!

Jag och en vän till mig har haft planer på att skaffa en liten godisbutik.

Den kommer att ligga i en by med cirka 5000 personer.

Vi har hittat en lokal som passar väldigt bra, och detta är mest för en kul grej/starta eget och se lite vad man tycker om det.

Nu över till Flashbacks fantastiska hjälp!

Vi har cirka 30kvm och röra oss på, och vi kommer inte att använda oss utav Tobak/post/spelombud.

Är de någon som har lite tips och erfarenhet kring att ha en godisbutik? Något som man kanske själv inte tänkt på?

Tips på en bra godis-grossist?
Tips på vart man kan köpa godis-ställ/hyllor?

Tack på förhand!

Sälj såna där kokosbolls-cylindrar med skum i! Det hade godisbutiken där jag växte upp. Hittar inte dem nånstans nu för tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in