Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-09-30, 13:11
Medlem
p.norths avatar
Ähh.. Lär aldrig få veta riktigt sanningen, man kommer inte åt om det har stämplat att det handlar om rikets säkerhet även om det handlar om kanske andra orsaker som kan vara obekväma.
Citera
2022-09-30, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
Någonstans läste jag att LP hade sagt att Olof försökte försvara mig eller skydda mig.

Ok, ja om det stämmer och om Anna Hs senaste minne är rätt var ABs minne åt skogen, och IMs vittnesmål inte helt korrekt heller. Men det är ingen stor sak, bröst eller rygg.... när alla bevis finns för gärningsmän spelar det ingen roll om han sköts framifrån eller bakifrån. Fattar inte vad det ska ha för betydelse nu heller egentligen.
Jag har funderat alldeles för mycket om de där irrelevanta detaljerna vid skottögonblicket i år, nu är det slut med det... Slut med "mysterier vid mordplatsen", även om det är ganska intressant att fundera över.
Spelar ju ingen roll om de pratade med varandra heller men man förstår inte varför en professionell GM skulle ödsla tid på ordväxling. Om han väntade vid dekorima måste han fått ordern: knip käft och skjut.
Innebär flera olika riskmoment att öppna käften - framförallt drar det uppmärksamhet. Det samlar folk.
Ett eventuellt samtal tycker jag tyder på mötesscenario som tyder på en konspiration, och tycker inte det är professionellt att öppna käften, om han väntade där. Men de samtalade om han i stället mötte dom längre norr på Sveavägen och gick tillsammans för att komma till rätt plats för attentatet. I så fall är mycket i utredningen manipulerat, (många vittnesmål, inte bara Lisbets).

De tre personerna som AD såg stå i grupp vid Dekorima ca 40 sekunder före skotten (när det slog om till rött) måste varit finska flickorna och GM. Om deras berättelse är korrekt måste dom ju stått där exakt vid den tidpunkten. Men det finns många som tror att de misstagit händelsen eller att de de hittade på allt samstämmigt under 8 förhör, för att de var knäppa i huvudet eller för att de ville ha evig ära och berömmelse. Ett misslyckat men i mitt tycke mycket skickligt bedrägeriförsök av lycksökare som ville åt förti miljoner.
Citera
2022-09-30, 15:49
Medlem
Citat:
Ähh.. Lär aldrig få veta riktigt sanningen, man kommer inte åt om det har stämplat att det handlar om rikets säkerhet även om det handlar om kanske andra orsaker som kan vara obekväma.

Ja möjligt. Kanske de där detaljerna om skotten blir svåra att reda ut, framifrån eller bakifrån.... exakta vinkeln för skotten. Men det finns nog också i gömmorna någonstans...
Bävat för här dagen, när sanningen kommer fram...
Slut på det roliga, stor tomhet.
Men det kommer nog bli så att det först bara blir fokus på inre kärnan första åren, de uppenbart inblandade. Och sen blir det hundra år med fokus på alla andra tio tusen, alla kopplingar, som vi sysslar med idag.
Kanske då det stora intresset för mordet inleds, alla kommer gräva i VGs telefonbok och andra telefonböcker. Hundra år: Vem visste vad? Vem gjorde vad? Vem lurade vem?
Citera
2022-09-30, 22:40
Medlem
p.norths avatar
Jamen precis.. Varför ljuger ambulanspersonalen om att 951 och 912 var samtidigt på mordplatsen?
Citera
2022-10-01, 13:28
Medlem
Väldigt likt vad jag själv kommit fram till. Något gnager när det gäller en man som heter Ove.

Citat:
Ursprungligen postat av thorhan
I stora drag huvudteorin vi arbetar med. Tre personer i en mobil enhet, hitteam2. Troligen blå bil, troligen Passat. Ingen annan kontakt med övriga enheter än radiokommunikation. Ove P och Robert A chaufförer och skydd åt skyddsobjektet, hitman2. Åtminstone detaljer i slutsatsen råder det bred konsensus kring här i samtalen kring dokumenten som tagits fram senaste två åren. Kanske gör ett sammanfattande inlägg med de synpunkter ni fört fram. 14thInt har kanske varit mest aktiv och lyft fram tidpunkterna och kopplingen till Ture N och Stellan, tidpunkterna vid Oves och Roberts förhör. Först kopplingen till Victor G och sen till Christer P och varandra. Viktiga detaljer att notera.

Schlesien beskriver Oves påstådda hemväg som onaturlig, ett tredjehandsalternativ och kan bara motiveras av ett ärende vid Virveln, och OPK123 har helt rätt när att skriver att berättelsen i sig är onaturlig. Tre år senare kommer han ihåg exakta gator i Stockholm och tja... kanske inte helt osannolikt när man dagen efter får höra om dådet och befunnit sig i området (då går man ju igenom själv i huvudet : Var befann jag mig? Hur åkte jag hem?) och sen tänker på sin egen position varje dag under tre års tid.

H24s tankar om vittnen och Ove Ps rörelser och exakta position 23.15 - 23.30 försvåras ju det av likheterna i signalement med övriga huvudpersoner i området. Inte minst Victor G. (Oves "överdrivet stora mustasch" gör ju att man istället skulle kunna tro att det är han vittnet se stå vid posten Tunnelgatan några minuter före). Men det är framförallt bilkopplingen som bär. Kopplingen mellan Oves och "Hongelins flyktbil".

Valet av trio i hitteam 2 ter sig naturligt att geografiska skäl. Lokalkännedom är första kriteriet. Viktigt att kunna varje meter av området för en chaufför, Ove P hade "vandrat här" mer eller mindre dagligen sedan 1981. Även bostad har betydelse vid hemfärden, att de tre bor i samma riktning.

Sammanfattning av teorin; mest sannolikt att den så kallade städpatrullen användes som infiltration i den övriga aktionen den här kvällen, ett gömställe i narkotikaspaningen. Troligen kände den"inhyrde från sjöpolisen" (tredje deltagaren i stödpatrullen) till detta men inga andra som deltog i knarkspaningen. Men det är väl sannolikt att hela den operationen var styrd, planerad cover? (ungefär som Cosi fan tutte?)
Citera
2022-10-01, 15:43
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Jamen precis.. Varför ljuger ambulanspersonalen om att 951 och 912 var samtidigt på mordplatsen?

Kenneth Lavrell som körde 912 hoppade över i ambulans 951 och körde den medan Degerman fick köra 912 tillbaka till Sabb.

Varför vill du mena om att dom ljuger?
Och varför ljuga om något så perifert, tänker jag.
Citera
2022-10-01, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 10juni
Det kan möjligen ha berott på att polisen inte hade någon indikation på att Svarten skulle ha varit på ett hastigt besök i Stockholm, utan att han sannolikt befann sig där han skulle, det vill säga i Dalarna. Den som hävdar något annat har en hel del att bevisa.

Och när det gäller eventuella brev till utredningen, så måste man också leda i bevis att innehållet är av sådan art att det endast kan vara skrivet av gärningsmannen och ingen annan. Några sådana brev har väl inte synts till hittills. Det spelar därför ingen roll att du i vissa fall tror dig ha identifierat brevskrivaren. En bedömning som för övrigt inte alls tycks delas av PU.

Jo, PU visste att mördaren skrivit breven för de visste att Svartenbrandt var mördaren. Men man var tvungen att ha teknisk bevisning då. Sedan med Engström gick det att göra lite hursom o det bådar kanske gott inför framtiden när utredningen öppnas igen.
Citera
2022-10-01, 17:14
Medlem
HAARPs avatar
Mycket associationer till djurvärlden när GM skall beskrivas.

Hans Johansson .... en ovan löpare, sprang som en elefant

Inge Morelius …… en lunkande gång..en stor björn som rör sig

Leif Ljungqvist …. mannen jag såg älgade in i gränden

Anna Hage …… Det var inte någon giraffhals om man får uttrycka sig så
Citera
2022-10-02, 09:16
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP

Jo det är intressant. De som beskriver "löpstilen" kan förmodas sett och registrerat just det dom säger. Till skillnad från de som bara säger gm försvann snabbt. I förlängningen gör det att den utförligare beskrivningen om djur om löpstilen tar bort den senaste utpekade, Engström, som skyldig. Han har vi alla sett springa. Snabba korta rappa steg. Finns ingenting där som för tankarna till lunkande, älgande stor björn eller elefant lik rörelse.

Ingen nyhet direkt men det verkar som att på alla områden där det finns lite substans så är Engström den förste som faller bort som skyldig.
Citera
2022-10-02, 10:54
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP

Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
Jo det är intressant. De som beskriver "löpstilen" kan förmodas sett och registrerat just det dom säger. Till skillnad från de som bara säger gm försvann snabbt. I förlängningen gör det att den utförligare beskrivningen om djur om löpstilen tar bort den senaste utpekade, Engström, som skyldig. Han har vi alla sett springa. Snabba korta rappa steg. Finns ingenting där som för tankarna till lunkande, älgande stor björn eller elefant lik rörelse.

Ingen nyhet direkt men det verkar som att på alla områden där det finns lite substans så är Engström den förste som faller bort som skyldig.

Det är alltså på Kolmården som vi ska leta efter en GM?

Utredarna här i tråden har förstås inte tänkt återge vad övriga vittnen säger om springstilen?

Eller ta i beaktande hur underlaget var?
Citera
2022-10-02, 11:24
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven

Utredarna här i tråden har förstås inte tänkt återge vad övriga vittnen säger om springstilen?

De flesta vuxna människor vet hur det ser ut om någon försöker springa på ett halt underlag. Det är inte det som de beskriver.

Vi kan lägga till Lisbeth Palme även om hon inte gjorde någon djurassociation till löpstilen

...Jag vill markera att det var ett påfallande sätt att springa på – något slags studs eller rullning, som om tyngdpunkten inte riktigt låg jämnt...

Stig Engström sprang mer som gasell. Snabbt och smidigt
Citera
2022-10-02, 12:47
Medlem
6stringlevins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven

Man undrar om någon i utredningen någonsin sprungit efter bussen fullt påklädd i vardagskläder. Ingen springer på samma sätt som man gör i motionspåret i joggingkläder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in