2022-10-02, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jhww82
Du är en patetisk landsförrädare. Du borde ta värvning imorgon så du kan ansluta till dina kamrater vid fronten om 1 vecka. Det finns endast ett land här som kan beskyllas och det är Ryzzland. Deras nationalfascism är ett hot mot hela världen. Att du inte inser det är beklämmande. Om Ryssland anfaller Sverige så antar jag att du står på Rysslands sida?

För det första är inte Ryssland intresserat av Sverige med högst gängrelaterade mord i Europa. För det andra finns det ingen chans i helvete att jag dör för att hålla Magdalena Anderssons feministiska regering och Saudia/Turkiet-vapenförsäljande politik vid liv. Du får mycket gärna kriga, men det kommer inte jag göra.
Citera
2022-10-02, 10:07
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Ukraina har tagit tillbaka 0.00001% av vad Ryssland har tagit och man kallar det "humiliating military defeat". Jag har för mig att jag kollade för flera månader sedan att Ryssland hade 15% av landet. Alltså har det tagit en månad plus - för att erövra en liten by på 20 000.

Vilken åsna som helst fattar ju att om man kontrollerar 15% av ett land - så kan ju motståndaren mobilisera lite fler till x plats och vinna genom överläge. Detta har man lyckats gjort.

🙊
Du missade den lilla detaljen att Ukraina just befriade staden Lyman i Donetsk, dagen efter att Putin olaglogt annekterat den och förklarat den som en del av Ryssland. Klart att det är något förödmjukande.

Det är också uppenbart att alla inte delar din bild av att det är normalt att förlora lite terräng här och där. Putins gapo Kadyrov gick loss i media och krävde att befälhavaren skulle skickas till fronten och förespråkade användning av taktiska kärnvapen (!).

Edit:
Några på rysk stats-tv samt Andrey Gurulyov, tidigare vice befälhavare i södra distriktet, har också missat memot om att allt är under kontroll:
https://twitter.com/juliadavisnews/status/1576410989104627712?s=46&t=ZU-boRdNlO7taQyvQjzEBQ
Senast redigerad av farbror_barbro 2022-10-02 kl. 10:22.
Citera
2022-10-02, 10:09
Medlem
jhww82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Ukraina har tagit tillbaka 0.00001% av vad Ryssland har tagit och man kallar det "humiliating military defeat". Jag har för mig att jag kollade för flera månader sedan att Ryssland hade 15% av landet. Alltså har det tagit en månad plus - för att erövra en liten by på 20 000.

Vilken åsna som helst fattar ju att om man kontrollerar 15% av ett land - så kan ju motståndaren mobilisera lite fler till x plats och vinna genom överläge. Detta har man lyckats gjort.

🙊

Lyckades du ta dig igenom Matte A? Eller har du inte kommit dit ännu? Dina uträkningar som du baserar din fakta på liknar en 3-årings försök till raka streck. Det enda Ryssarna har vid fronten är kroppar de är villiga att offra och skrot. Hela deras vapenindustri har upphört pga deras invasion och de sanktioner som följt. Är bara en fråga om "när" Indien röstar emot dem i SC och då lär endast kineserna halvt stå på Rysslands sida.
Citera
2022-10-02, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Du missade den lilla detaljen att Ukraina just befriade staden Lyman i Donetsk, dagen efter att Putin olaglogt annekterat den och förklarat den som en del av Ryssland. Klart att det är något förödmjukande.

Det är också uppenbart att alla inte delar din bild av att det är normalt att förlora lite terräng här och där. Putins gapo Kadyrov gick loss i media och krävde att befälhavaren skulle skickas till fronten och förespråkade användning av taktiska kärnvapen (!).

Fattar du inte att inget spelar roll? Ryssland kommer ta tillbaka det området igen. Ukraina har inte möjlighet att bibehålla de områdena, oavsett hur mycket vapen du skickar dit på bekostnad av svenskarnas välbefinnande. De har mycket begränsad manskap som dör och slits ut för varje dag. Du får spendera din tid på att sälja vapen till Turkiet och slicka Erdogans röv som Magdalena gör för att komma in i NATO istället.
Citera
2022-10-02, 10:11
Medlem
Ännu ett bevis på hur sjuka dom är i Ryssland:

Aleksandr ble innkalt som soldat – døde for to år siden

Natalja Semjonova visste ikke om hun skulle le eller gråte da hun fikk innkalling til mobilisering i navnet til sin bror Aleksandr. Han døde nemlig for to år siden.

Hun forteller at broren Aleksandr døde for to år siden og at han aldri avtjente militærtjeneste – av helsemessige årsaker.

Hvordan skal en tro på at det er en «delvis» mobilisering? Hvis de kommer for å hente døde? spør hun.

Simjonova er langt fra alene. Bare i republikken Burjatia har det kommet 10.000 telefonsamtaler fra folk som vil klage på mobiliseringen.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/P4or9b/aleksandr-ble-innkalt-som-soldat-doede-for-to-aar-siden

Här har vi beviset att dom kallar in dom som redan är döda!

Stoppa Putin nu, isolera landet totalt, helst skulle Ryssland helt utplånas!
Citera
2022-10-02, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Man ska kanske inte tro allt för mycket på den bild av ryska armens sönderfall som vi matas med i väst. Redan i våras kunde man läsa att Ryssland bara hade resurser att fortsätta kriget ett par veckor till, men så vitt jag vet pågår det fortfarande.

Jag tyckte mest man läste om att det skulle bli ett långvarigt krig, men att ryssarna hade små chanser att vinna det.

Verkar stämma rätt bra.
Citera
2022-10-02, 10:13
Medlem
donald12s avatar
Ryzzka nazister i Ukraina...

A neo-Nazi pro-Kremlin group active in Ukraine is inciting atrocities against prisoners of war and explicitly advocates the torture of captives including “removing body parts”. The self-styled “Task Force Rusich” is fighting in Ukraine on behalf of the Kremlin and is linked to the notorious Wagner Group mercenaries.

https://www.theguardian.com/world/2022/oct/02/pro-kremlin-neo-nazi-militia-inciting-torture-murder-ukrainian-prisoners
Citera
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rolandiz
Fattar du inte att inget spelar roll? Ryssland kommer ta tillbaka det området igen. Ukraina har inte möjlighet att bibehålla de områdena, oavsett hur mycket vapen du skickar dit på bekostnad av svenskarnas välbefinnande. De har mycket begränsad manskap som dör och slits ut för varje dag. Du får spendera din tid på att sälja vapen till Turkiet och slicka Erdogans röv som Magdalena gör för att komma in i NATO istället.
Du skriver att Ukraina har begränsat manskap, men det förstår jag inte. För det första mobiliserade Ukraina (med en befolkning på 35-40 miljoner) redan i våras, och har dessutom ingen brist på frivilliga, och för det andra har jag läst i månader från Kremls megafoner att Ryssland klarar sig jättebra trots att Ukraina har ett övertag på 4-5 ggr i manskap. Vilket är det?
Citera
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Må så vara, men att beväpna tjetjenerna vore får lågt.

Vill du ha ett kalifat där också?

Nä kalifat vill ingen ha men å andra sidan vill ingen ha Ryssland springa runt och hota sig fram med kärnvapen heller . Då det sätter farligare prejudikat inför framtiden
Citera
2022-10-02, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Nä kalifat vill ingen ha men å andra sidan vill ingen ha Ryssland springa runt och hota sig fram med kärnvapen heller . Då det sätter farligare prejudikat inför framtiden

Nej, men den bluffen skall vi ju inte gå på. Just för att undvika det prejudikatet.

De skall besegras, men måste få vettiga villkor för sin vidare existens.
Citera
2022-10-02, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Du skriver att Ukraina har begränsat manskap, men det förstår jag inte. För det första mobiliserade Ukraina (med en befolkning på 35-40 miljoner) redan i våras, och har dessutom ingen brist på frivilliga, och för det andra har jag läst i månader från Kremls megafoner att Ryssland klarar sig jättebra trots att Ukraina har ett övertag på 4-5 ggr i manskap. Vilket är det?

Det verkar vara lite oklarheter i deras manus. Vissa säger att Ukraina är överlägsna och borde vunnit för länge sen, andra att de knappt har några soldater alls.

Det är ganska kul att se hur deras inlägg blir alltmer förvirrade och längre och längre ifrån någon form av verklighetsförankring.
Citera
2022-10-02, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rolandiz

Ukraina kan mobilisera hela sin befolkning och har gjort det. Det är en fullskalig mobilisering av 44 miljoner.

Ryssland genomför idag en partiell mobilisering av 141.. men några måste ju stanna hemma också för att försvara Ryssland. Och några måste hålla ockuperat område för att förhindra partisankrig.

Ukraina kan däremot skicka rubbet till fronten och har full försörjning av civila bakom fronten.

Det är lättare att försvara sig än att anfalla, lättare att kriga hemma än i främmande land
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in