2022-10-02, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PK-befriad
Det finns en möjlighet att få till en verklig fred nu om västmakterna kan acceptera befolkningarnas fria val att tillhöra Ryssland.

Det handlar knappast om fria val.

Många utav invånarna har flytt så valresultatet är inte representativt för befolkningen.
Ryssland har inte publicerat valinformationen.
Oberoende valobservatörer har inte varit på plats.

-Därför har heller inte valresultatet blivit godkänt i FN bland annat.

För Putin gör det inte ett dugg om omvärlden godkänner valet eller inte.
Putins syfte med valet är att kunna följa rysk lag som säger att man inte kan mobilisera utan att rysk mark är utsatt för attack.
Inte heller kan Putin ändra lagen till att mobilisering också gäller för attack på den ryska armén i utlandet, då det finns risk för internt uppror.

Nu är per Putins definition dessa områden i Ukraina de facto Ryssland så nu är mobiliseringen OK.
Citera
2022-10-02, 09:38
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Backan52
Ska det gå åt helvete så skall det gå med musik, Putin verkar gå in för en stilfull sorti.

Citat:
Ursprungligen postat av NisseD
Precis. Föreställningen från Moskva är lite som när orkestern fortsatte spela samtidigt som Titanic sjönk.
Instämmer till fullo. Det går inte se Vladimir Putins sista show på annat sätt än att det var hans sorti. Håller tummarna för att det överlevt någon i hans närhet som sätter krokben på dåren när han kastar sig efter knappen.
Citera
2022-10-02, 09:38
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Skit i Nato. Efter kriget kommer Ukraina upprustas till den milda grad att vid nästa krig kommer ryska gränsen se ut som öknen efter sexdagarskriget.

Vi kommer också se polska tillväxtsiffror i 20 år och det kommer att gå motorväg fram till gränsen där den övergår till grusväg.

Ja, i alla fall om de får ordning på korruptionen
Flyttar bara tillräckligt många ryssar därifrån, tror jag korruptionen löser sig, rent genetiskt.
Citera
2022-10-02, 09:39
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Jag hoppas man inte gör det. Ett Ryssland i kaos, uppror och inbördeskrig är en mycket farlig situation.

Det lär inträffa hur eller hur Ryssland står inför samma dilemma som Sovjet .

Ryssland står inför en tickande demografisk bomb och gjorde så redan innan kriget . Åldrande befolkning lågt barnafödande samt en kort medellivslängd utbildat folk flyr landet .

Dock lyckades inte hans försök att ena landet med en inbillad yttre fiende . Fler unga dör och de utbildade flydde landet i en snabbare takt . Så nu sitter han med Svarte Petter i dubbel bemärkelse eftersom de som kunde förändrat läget inte längre investerar i Ryssland
Citera
2022-10-02, 09:44
Avstängd
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redrik.feinfeldt
Soldatlivet som i svenska lumpen kanske. Men dessa mannar vet ganska omgående efter ankomst till fronten att de snart ska ut och slaktas, tror städning är lågprioriterat när huvet är fullt av dödsångest.
Därför är det extra viktigt att befälet håller hårt på disciplin och hygien och håller manskapet sysselsatta med städning och annan träning.

Förfallet inom den ryska krigsmakten verkar ju total även bland befälen.
Citera
2022-10-02, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Det lär inträffa hur eller hur Ryssland står inför samma dilemma som Sovjet .

Ryssland står inför en tickande demografisk bomb och gjorde så redan innan kriget . Åldrande befolkning lågt barnafödande samt en kort medellivslängd utbildat folk flyr landet .

Dock lyckades inte hans försök att ena landet med en inbillad yttre fiende . Fler unga dör och de utbildade flydde landet i en snabbare takt . Så nu sitter han med Svarte Petter i dubbel bemärkelse eftersom de som kunde förändrat läget inte längre investerar i Ryssland

Må så vara, men att beväpna tjetjenerna vore får lågt.

Vill du ha ett kalifat där också?
Citera
2022-10-02, 09:54
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Innerfittefett
Därför är det extra viktigt att befälet håller hårt på disciplin och hygien och håller manskapet sysselsatta med städning och annan träning.

Förfallet inom den ryska krigsmakten verkar ju total även bland befälen.
Man ska kanske inte tro allt för mycket på den bild av ryska armens sönderfall som vi matas med i väst. Redan i våras kunde man läsa att Ryssland bara hade resurser att fortsätta kriget ett par veckor till, men så vitt jag vet pågår det fortfarande.
Citera
2022-10-02, 09:54
Medlem
Knügens avatar
I våras skrevs det mycket i Aftonblarret och Ex-pressen om Putins hälsa. "Putin sjuk, kan dö redan på onsdag.", "Putins lillfinger i konstig vinkel, Expert: Kan vara Parkinssons." ...etc. Detta ser man inte något av längre, har Putin blivit friskare nu?
Citera
2022-10-02, 09:55
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Det saknas uppenbart viktig materiell. Om man inte har första förband att dela ut, ber dem köpa tamponger, vad gör det med moralen?

Stalin kunde tvinga soldaterna att slåss under vidriga förhållanden, och man slogs då för sitt eget land. man slogs mot en fiende som bokstavligt ville förslava dem.

Nu... vad slåss man för? Och även om Putin utövar ett visst lättare totalitärt förtryck så är han inte jämförbar med Stalin.

En annan skillnad är ju att om det under VK2 uppstod brist på väsentlig materiell kunde USA stötta med hjälpsändningar. Vemn skall stötta nu? Tror du fortfarande på att Kina stöttar Ryssland? Varför finns det inte då första förband?
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Du får dina uppgifter från Kievs megafoner i meda förmodar jag?
Du skriver sådant du inte själv tror på. Jag är helt övertygad om att du inte missat den svidande kritiken i rysk stats-tv mot hur illa mobiliseringen sköts. Här är ett par klipp för den som till äventyrs missat detta:
(med Margarita Simonyan och Vladimir Solovyov)
https://twitter.com/juliadavisnews/status/1574491958101393411?s=46&t=Gu9luyI6k7dCSA3aao74Kg
https://twitter.com/juliadavisnews/status/1574860347697205262?s=46&t=Gu9luyI6k7dCSA3aao74Kg

Uppgifterna om att de inkallade uppmanas ta med sig egen utrustning kommer från flera håll, och det här är det kanske mest kända (”BYOT”):
https://twitter.com/juliadavisnews/status/1574743652697620485?s=46&t=Gu9luyI6k7dCSA3aao74Kg

PERUN senaste YT-avsnitt om kriget tar också upp beskrivningen i rysk media av mobiliseringen. Sevärt:
https://youtu.be/6hXnQNU8ANo
Senast redigerad av farbror_barbro 2022-10-02 kl. 10:02.
Citera
2022-10-02, 09:55
Medlem
okok1s avatar
Ukraina har tagit tillbaka 0.00001% av vad Ryssland har tagit och man kallar det "humiliating military defeat". Jag har för mig att jag kollade för flera månader sedan att Ryssland hade 15% av landet. Alltså har det tagit en månad plus - för att erövra en liten by på 20 000.

Vilken åsna som helst fattar ju att om man kontrollerar 15% av ett land - så kan ju motståndaren mobilisera lite fler till x plats och vinna genom överläge. Detta har man lyckats gjort.

🙊
Citera
2022-10-02, 09:56
Medlem
jhww82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zahle
Det var ju det som hände inför förhandlingarna i Istanbul så gjorde Ryssland taktiska reträtter från Kiev området även om man hade kapaciteten att belägra staden. Men man vill ha fred så efter förhandlingarna Istanbul där man ändå hade fredsfördrag på plats och så bestämde lyssnade även att göra samma är trött från sumy och Tjernigov som välvilja.

Nu vad som har hänt är att Ukraina har eskalerat och det är nu ett krig Ukraina har börjat invadera ryskt territorium i kherson, zaporozhye och donbas oblast.

Att ett så kallat demokratiskt land år 20:22 börjar invadera utländsk territorium är brott mot all folkrätt det är det är farligt. Ukraina är ett hot mot Europas säkerhet eftersom Ukraina är det enda land som efter Sovjetunionens fall aktivt har börjat invadera andra länders territorium.

Min ukrainska vänner har på nytt sagt att man vill inte ha dessa områden dessa områden har redan röstat om att bli del av Ryssland med överväldigande majoritet. Om de ville vara en del av Ryssland så har de all rätt till det. Kayna behöver bara kapitulera avveckla hela sin militär och då leva i fred. Ryssland älskar Ukraina Ryssland har alltid värnat om Ukrainas territoriella integritet är brödrafolk. Jag kan lova dig att den genomsnittliga norrmannen hatar Sverige mer än den genomsnittliga ukrainaren hatar Ryssland.

Om Ukraina bara kapitulera kommer de att kunna rädda människoliv då blir det ju fred Ukraina måste göra vad som är bäst för dem själva och fullständig kapitulation är bäst min ukrainska vänner är trött på eländet där och det är dags för väst att både betala skadestånd till Ukraina och Ryssland för allt lidande vi har orsakat

Du är en patetisk landsförrädare. Du borde ta värvning imorgon så du kan ansluta till dina kamrater vid fronten om 1 vecka. Det finns endast ett land här som kan beskyllas och det är Ryzzland. Deras nationalfascism är ett hot mot hela världen. Att du inte inser det är beklämmande. Om Ryssland anfaller Sverige så antar jag att du står på Rysslands sida?
Citera
2022-10-02, 09:59
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Ukraina har tagit tillbaka 0.00001% av vad Ryssland har tagit och man kallar det "humiliating military defeat". Jag har för mig att jag kollade för flera månader sedan att Ryssland hade 15% av landet. Alltså har det tagit en månad plus - för att erövra en liten by på 20 000.

Vilken åsna som helst fattar ju att om man kontrollerar 15% av ett land - så kan ju motståndaren mobilisera lite fler till x plats och vinna genom överläge. Detta har man lyckats gjort.

🙊
Peps gjorde en låt som är som klippt och skuren för dig:
https://www.youtube.com/watch?v=PmEKuS42fFo
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in