2022-10-01, 23:37
Medlem
spermaoffrets avatar
Fråga er varför folk ska/borde ta en omväg förbi er affär när det finns ett ICA där de ändå handlar annat, och godis.
Citera
2022-10-01, 23:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieSheen123
Vi har cirka 30kvm och röra oss på, och vi kommer inte att använda oss utav Tobak/post/spelombud.

Är inte alls insatt men tobaksförsäljning kräver tydligen speciellt tillstånd. Har besökt många godisbutiker i våran stad i hopp om att köpa snus, men nej. Frågade en butiksägare en gång varför har du inget riktigt snus. Har inget tillstånd sa han.
Samma sak med ATG, du kan nog inte smälla upp en butik och tro att du enkelt får ATG. Tror de gör en grundlig undersökning innan. Har för mej att du kan läsa mer om detta på ATG:s sida, typ "bli ATG-ombud".
Citera
2022-10-01, 23:57
Medlem
6stringlevins avatar
Skulle räkna på lanthandel istället. Men inte medlem i typ vivo utan själv åka och köpa varorna tidigt.

Jag vet att det går raktemot trenden.
Citera
2022-10-02, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fasttrain
Är inte alls insatt men tobaksförsäljning kräver tydligen speciellt tillstånd. Har besökt många godisbutiker i våran stad i hopp om att köpa snus, men nej. Frågade en butiksägare en gång varför har du inget riktigt snus. Har inget tillstånd sa han.
Samma sak med ATG, du kan nog inte smälla upp en butik och tro att du enkelt får ATG. Tror de gör en grundlig undersökning innan. Har för mej att du kan läsa mer om detta på ATG:s sida, typ "bli ATG-ombud".
Men nu skrev ju TS "vi kommer inte att använda oss utav Tobak/post/spelombud".

Jag tycker också att byn verkar i minsta laget, om den inte är ett centrum för ett större område så folk åker dit i diverse ärenden eller ligger vid en större genomfartsled. Annars tycker jag att öppettider är viktigt för en sådan typ av affär, det behöver vara öppet på kvällar och helger gärna när andra affärer som säljer godis inte har öppet, så man inte har något val om man vill se en film och käka godis sent.
Citera
2022-10-02, 00:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Wildebeest
Men nu skrev ju TS "vi kommer inte att använda oss utav Tobak/post/spelombud".

Ok tack, läste helt fel.
Citera
2022-10-02, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieSheen123
Hej!

Jag och en vän till mig har haft planer på att skaffa en liten godisbutik.

Den kommer att ligga i en by med cirka 5000 personer.

Vi har hittat en lokal som passar väldigt bra, och detta är mest för en kul grej/starta eget och se lite vad man tycker om det.

Nu över till Flashbacks fantastiska hjälp!

Vi har cirka 30kvm och röra oss på, och vi kommer inte att använda oss utav Tobak/post/spelombud.

Är de någon som har lite tips och erfarenhet kring att ha en godisbutik? Något som man kanske själv inte tänkt på?

Tips på en bra godis-grossist?
Tips på vart man kan köpa godis-ställ/hyllor?

Tack på förhand!

Hoppas det finns genomfartstrafik, då 5000 pers är rätt så klent underlag?
Men lite sämre kundunderlag går att kompensera med utökad försäljning av profilvaror typ tobak, snus, hembryggninggrejer typ essenser och jästurbo, närproducerade artiklar typ sylt o.dyl., ta kontakt med Svenska Spel och få 1-2 spelmaskiner uppställd och kanske även bli ombud för tipsinlämning, plats för 1-2 bord och stolar ger försäljning av kaffe & hembakt (eget alt från bulltant i byn), m.m...

Butiksinredning kan bli dyrt nytt, men det finns många begagnade att köpa och då är det bara att skambjuda hälften av begärt pris och inget mer eftersom det är köparens marknad, dvs ni som styr prisbilden där.
Tänk även på att ett billigt vis att inreda en butik kan vara att göra en deal med byns arbetslösa snickare som ger butiken en robust och hemtrevlig atmosfär för liten kostnad.

Det är väl kanske någon liten hjälp åt er, ev kommer jag på mer senare?
Fundera även extra på vilken bolagsform som gynnar verksamheten bäst ekonomiskt, då kan ett samtal med en lr ett par bankers objektiva tankegångar vara värt en del, i synnerhet med tanke på att deras konsultation inte kostar er något.
Kolla med kommunen om det finns nyföretagarkurser att tillgå?
Använd er av släkt och vänner i uppstartskedet, som jobbar gratis och framförallt ärligt gentemot er, sedan kan deras belöning för utfört arbete bli smörgåstårta och öl när allt är klart, det brukar duga jäkligt långt.

Såg nu att ytan var begränsad, men jag blir så triggad av detta med att kicka igång företag.
Ni får gärna fråga mig, ifall att?
Har själv gjort både det ena och det andra, så att säga.

Lycka till
Citera
2022-10-02, 00:33
Medlem
BarbaDonkeys avatar
Se till att ni har brända mandlar. Den stora sorten med mandelmassa.

För övrigt är godisbutik extremt svårt att leva på även i en stad med 100 000+ invånare, konkurrensen är hård från dagligvaruhandel med lösplock. Jag hade inte ens försökt i detta fall.
Citera
2022-10-02, 00:36
Avslutad
Butik njae,

Onlinebutik ja Kanske
Citera
2022-10-02, 00:38
Medlem
Låter ju inte särskilt lovande.

Har ni överhuvudtaget gjort en affärsplan?

Nästan alla trådar av denna sort som dyker upp på Flashback bara skriker impulsivitet och konkurs.
Citera
2022-10-02, 03:10
Avslutad
Sälj annat "godis" under disken Erbjud postlådor på adressen osv osv
Citera
2022-10-02, 03:10
Medlem
Bonnatorps avatar
Gör det inte, väldigt dålig idé.

Kundunderlaget på en ort med 5000 invånare är på tok för litet.
Det är för lite folk för att bära riktigt nischat godis som livsmedelsaffärerna inte har, och ni kommer inte att kunna konkurrera med dem prismässigt i en relevant omfattning.

Även om ni nu skulle sälja till exakt samma pris som livsmedelsaffärerna kommer ni få mindre kunder, och det innebär mindre omsättning på godiset.
Det innebär att godiset riskerar att bli gammalt och hårt.
Det innebär att ni får ännu mindre kunder för att ingen vill ha hårt godis.

För allt i världen, det vore en miljoner gånger bättre idé om ni startar en enkel restaurang som säljer vanlig husmanskost.
Typ korv & makaroner, pannkaka, linsgryta, potatisgratäng.
Sälja matlådor också förstås, då arbetare kan uppskatta sådant. Småorter brukar väl kunna ha sin beskärda del av åkare bland annat.
Och då menar jag inte matlådor för 70:- styck, utan matlådor som kostar högst 50:- men som en karl kan äta sig mätt på. För då måste ni konkurrera med dafgårds färdigrätter som knappt kostar 30:- sist jag kollade, men som man inte blir mätt på.

Säg att ni har en hyra på 10.000, och du som jobbar ska väl ha iallafall drygt en hundring timmen?
Jobbar du 10 timmar om dagen blir det en månadskostnad i hyra och löner på 40.000.
Måste sälja 50 lådor om dagen bara för att täcka det, förutsatt att du varken betalar el eller råvaror.
Efter dessa kostnader blir det minst 100 lådor om dagen skulle jag tro.

Med godiset skulle det ha varit ännu värre.
Om du inte ska vara superdyr har du väl en marginal på typ en tia per kilo eller nåt? Om ens det.
Du skulle behöva sälja över 5 ton godis per månad med det i åtanke, eller att exakt alla på orten köper ett kilo var per månad av dig.
Låter det rimligt?

Nä, det är väldigt mycket jobb för väldigt lite pengar, förutsatt att du ens går plus.

Ta och bli löneanställd istället, det är inget fel i att sälja sin arbetskraft till högstbjudande inom vissa etiska ramar.
Du tjänar garanterat mer på att jobba några kvällar i hemtjänsten men jobbar hälften så länge, plus att du slipper den ekonomiska risken.

En annan affärsidé, kan du inte ha utkörning av diversevaror under sena kvällar istället?
Typ kondomer, panpizzor, dasspapper och grejer.
Då kan du ha lagret hemma och slipper betala hyra för affärslokal.
Butikerna brukar ju ändå stänga 9 eller något på så små orter.

Om du annars siktar på att bli en lokal variant av dollarstore kan det gå. Allt möjligt småplock som de andra butikerna inte har, däribland fiskedrag, vinsatser, jäsrör och grejer.
Senast redigerad av Bonnatorp 2022-10-02 kl. 03:19.
Citera
2022-10-02, 04:07
Medlem
Läget på butiken är ju direkt avgörande, 5000 personer är nog ett lite för litet kundunderlag.

Ligger butiken vägg i vägg med tex Systembolaget så kanske det skulle gå, men då lär hyran vara högre.
Tänk på att många som hyr ut butikslokaler gärna vill skriva långtids avtal. Vid en eventuell konkurs så sitter ni fast med en hyra dessutom.

Ska ni sälja exakt samma godis som ICA och Coop då lär ni vara så mycket billigare att någon vinst på snasket inte går att göra.

Tänk lite Ullared här, om GeKås förhandlar priset på tex en chokladkaka och de räknar med att sälja en långtradare av dessa chokladkakor per vecka. Så får de ett pris.
Om en liten affär räknar med att sälja 100 chokladkakor per vecka så blir det ju ett betydligt högre pris i inköp.

Bättre att sticka ut, kanske sälja exklusivare praliner, egen importerad godis! Tänk dock på att ni måste sätta er in mera i regler gällande livsmedelslagen. Vissa färgämnen som är lagligt i tex Asien kan vara direkt förbjudna i Sverige/EU.

Har ni eget kapital att satsa i detta så det värsta som kan hända är att ni förlorar det, värre är om ni ska låna till allt detta då och ni gör konkurs, då lär ni få det kämpigt i framtiden.

Hur ni än gör så lycka till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in