2022-10-01, 16:42
Medlem
Kernelpanics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det intressanta är att skriften som inte uppdateras, har bättre förståelse om vår verklighet än uppblåsta förståsigpåare.

De uppblåsta förståsigpåare jag har mött, har använt religösa skrifter som verktyg för att övertyga folk.
Som ateist kan man då ödmjukt ställa skarpa frågor om de ologiska resonemangen i t.ex bibeln.
Det brukar bli roligt när de ska försöka få in nutidens forskning i bibelns forntidsvärld
Citera
2022-10-01, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kernelpanic
De uppblåsta förståsigpåare jag har mött, har använt religösa skrifter som verktyg för att övertyga folk.
Som ateist kan man då ödmjukt ställa skarpa frågor om de ologiska resonemangen i t.ex bibeln.
Det brukar bli roligt när de ska försöka få in nutidens forskning i bibelns forntidsvärld

Ok, ge mig ett exempel, ditt bästa exempel.
Citera
2022-10-01, 16:54
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Och jag har flera gånger frågat dig om dagens tamfår eller bananflugor omöjligtvis kan få avkomma med tidigare generationer, och du har smitit undan som en orm för att svara på frågan.
Detta är faktiskt första gången i denna tråden som du ens har svarat på ett inlägg jag har gjort. Du har hela tiden ignorerat alla mina inlägg som bevisar att du har fel. Varför ljuger du? Tycker din gud att ännu mer lögner är ännu bättre?

Hade du faktiskt frågat mig så hade jag svarat att det är självklart eftersom det är själva definitionen man använder. Mufflonfår kan inte få fertil avkomma med dagens tamfår. Bananflugorna är en ny art just eftersom dom inte kan få fertil avkomma.

Denna gången har du bevisligen läst mitt inlägg, så jag ser fram emot att avslöja dig som den lögnare du är i framtiden när du åter igen ignorerar detta och påstår att man aldrig har sett några artbildningar.

Tycker din gud att lögner är bra?
Citera
2022-10-01, 16:58
Medlem
Kernelpanics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Hellraiser.
Men bibeln i all ära, nu är jag inte kristen, men vad är det som gör att heltokiga vetenskapliga teorier kan stämma, men inte att en gud har skapat universum?

De heltokiga vetenskapliga teorier kan ibland gå att bevisa med praktiska experiment och ekvationer.
Sen kan man ju få vänta på att det händer, om det ens händer :-)

Många blir upprörda när man frågar om hur långt forskningen om gud har kommit.
Det är då alla roliga och ologiska förklaringar kommer.
T.ex "Jorden finns, då måste gud finnas" eller "Universum är ofattbart, då måste gud finnas"
Citera
2022-10-01, 17:05
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Och jag har flera gånger frågat dig om dagens tamfår eller bananflugor omöjligtvis kan få avkomma med tidigare generationer, och du har smitit undan som en orm för att svara på frågan.

Och jag hänvisade dig till ett vetenskapligt försök som faktiskt visade att avkomma med tidigare generationer inte var möjlig. Har du redan glömt det?
Citera
2022-10-01, 17:08
Medlem
Kernelpanics avatar
Citat:
Ok, ge mig ett exempel, ditt bästa exempel.

Vi är ju överens om att universum är ofattbart stort och ogreppbart för oss.
I detta enorma universum finns jorden som en liten atom och vi människor är som små obetydliga sandkorn på jorden.

En del kristna menar då att utanför detta närmast oändliga universum finns en gud som har synpunkter på om du har onanerat, om du har jobbat på en söndag eller har tänkt på sex.

Kan du förstå att det finns människor som tycker detta är orimligt?
Senast redigerad av Kernelpanic 2022-10-01 kl. 17:36.
Citera
2022-10-01, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Detta är faktiskt första gången i denna tråden som du ens har svarat på ett inlägg jag har gjort. Du har hela tiden ignorerat alla mina inlägg som bevisar att du har fel. Varför ljuger du? Tycker din gud att ännu mer lögner är ännu bättre?

Hade du faktiskt frågat mig så hade jag svarat att det är självklart eftersom det är själva definitionen man använder. Mufflonfår kan inte få fertil avkomma med dagens tamfår. Bananflugorna är en ny art just eftersom dom inte kan få fertil avkomma.

Denna gången har du bevisligen läst mitt inlägg, så jag ser fram emot att avslöja dig som den lögnare du är i framtiden när du åter igen ignorerar detta och påstår att man aldrig har sett några artbildningar.

Tycker din gud att lögner är bra?

Varför är du så konfrontativ och anklagar mig för lögner, är det för att du inte har så mycket att komma med?

Visa mig bevis på det bästa exemplet på en art som förvandlas till en annan art.
Citera
2022-10-01, 17:37
Medlem
Citat:
I detta enorma universom finns jorden som en liten atom och vi människor är som små obetydliga sandkorn på jorden.

En del kristna menar då att utanför detta närmast oändliga universum finns en gud som har synpunkter på om du har onanerat, om du har jobbat på en söndag eller har tänkt på sex.

Nej, jag kan inte förstå eftersom du har en förvriden syn på vad Gud kräver av människor.
Citera
2022-10-01, 17:50
Medlem
Kernelpanics avatar
Citat:
Nej, jag kan inte förstå eftersom du har en förvriden syn på vad Gud kräver av människor.
Det jag beskriver är vad kristna har sagt till mig när vi har diskuterat begreppet "synd"

Kraven från gud kommer förstås från den troende och andra människor.
När man förstår det kan man frigöra sig från det religiösa förtrycket, kraven på böner, rädslan för att ha syndat, tvånget att läsa vissa skrifter, den ständiga tankeövervakningen från himlen osv
Citera
2022-10-01, 18:07
Medlem
Citat:
Det jag beskriver är vad kristna har sagt till mig när vi har diskuterat begreppet "synd"

Kraven från gud kommer förstås från den troende och andra människor.
När man förstår det kan man frigöra sig från det religiösa förtrycket, kraven på böner, rädslan för att ha syndat, tvånget att läsa vissa skrifter, den ständiga tankeövervakningen från himlen osv

Det är skillnad på vad "kristna" säger och vad bibeln säger.
Citera
2022-10-01, 18:18
Medlem
Kernelpanics avatar
Citat:
Det är skillnad på vad "kristna" säger och vad bibeln säger.

Jo, jag har märkt det på senare år.
"Kristna" verkar tolka bibeln lite som de själva vill. Det är ju lätt gjort med tanke på hur abstrakt den är skriven.
Det är ju inte konstigt att det har bildats så många frikyrkor och små kyrkor i världen, där alla förstås har den rätta tron
Citera
2022-10-01, 18:23
Medlem
Citat:
I detta enorma universum finns jorden som en liten atom och vi människor är som små obetydliga sandkorn på jorden.

Så det är orimligt att Gud är helig och vill att vi ska vara heliga och lyda hans bud bara för att universum är stort?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in