Citat:
Ursprungligen postat av
Kerstinsrov
Jag har hittat säkert 100 lookalikes och börjar snart bli galen 🤣 tänker att om det finns mycket svampliv på ett ställe så borde det ju finnas toppisar också. Tycker att jag är på rätt ställen men det känns som att dom retas med mig hahaha. Någon som vet om säsongen drar igång senare på Gotland eller vad fan det är frågan om??
Har nästan garanterat hittat toppisar nyligen men väntar på att någon kan identifiera det åt mig före jag trippar.
Vad jag har märkt så är topplistorna oerhört bortskämda, är det inte perfekt så växer dem helt enkelt inte.
Har enbart hittat dem i hagar där djur är, är dem borta så har dem inte velat växa.
Verkar också gilla solsken, men inte för mycket, våt mark - men bara just lagom.
Var ett rent helvete att hitta dem faktiskt, fick cykla runt i varenda hage jag kunde hitta. Tror jag färdats 400km de senaste fyra veckorna lol
Man lär sig dock efter ett tag och kan skippa markerna som är för våta/skuggiga/för få stora grästuvor, för lite näring/gödning etc.
Lycka till, kan också vara så att det helt enkelt är för varmt eller torrt där du bor.