2022-09-30, 01:20
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Vet att du ogärna lämnar (var i förra frågan inne på grekiska "Ny demokrati" och Mike Wallace´s son som tydligen dog i Korinth... tur att jag inte hann gissa! ) Sverige/Finland oh med tanke på skoindustrins (när vi hade en sådan) centra och att humlan är en stekel, så ...Kumla..?

Snyggt taget, du vinner ett par skor av märket Kavat samt en sightseeing i Kumla med studiebesök på Kumlaanstalten och Sakab.
Citera
2022-09-30, 02:25
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Snyggt taget, du vinner ett par skor av märket Kavat samt en sightseeing i Kumla med studiebesök på Kumlaanstalten och Sakab.

Ha ha - thanx! Varken suttit på Kumla, varit i, eller burit ett par Kavat... finns någon skoindustri kvar där, troligen inte va? Aristokrat finns ju i Jönköping. Obs! Är ingen protektionist som beklagar mig! Tvärtom, vi SKA befinna oss högre upp i näringskedjan och göra mobilsystem, medicinteknik etc... prylen är att med en miljon grobianer och etniskt svenska idioter blir det tufft... ...minns ett studiebesök på SU från en sydkoreansk elitskola, alla 12-åringar med baseballkepsar... ...en lirare frågade mig på klockren engelska (han var inte "planterad" av lärarna) "...is there any Arrhenius-museum here, it should be..." Då om inte förr insåg jag att vi är industriellt körda... Gruvor??? Kan bli vår räddning. Ungefär som man resonerar i DRC... ...sorry för OT!!!

Ny stad!

1) I denna lilla håla föddes en "hertig" - fast inte adlig på riktigt, satt inte ens i House of Lords. Hade han inte kunnat, även om landet i sig har en parlamentarisk "första kammare", demokratiskt vald f ö.

2) Här bodde också något så ovanligt som en framstående svart forskare! Enligt wiki den kanske mest framstående i den kategorin. Agronom som enligt undertecknad borde förtjänat ett Nobelpris, finns iofs inget i "biologi" in a broad sense. Nästan namne med en av de kanoniska landsfäderna.

3) Lätt som en plätt att ta denna stad: Årstid och del av match i bollsport and the trick is done!

OT; Låter som om jag har en pejorativ ton vs icke-kaukasiska intellektuella - icke! En av mina idoler är Thomas Sowell, naturligtvis av vänsterliberala sedd som en "Onkel Tom", fattas bara, se t ex denna, klockrent om "intellektuella" i offentligheten;
https://www.youtube.com/watch?v=ERj3QeGw9Ok&t=880s Stort OT-sorry! Men läs Sowell!
Senast redigerad av GoggeGogelius 2022-09-30 kl. 02:30.
Citera
2022-09-30, 02:43
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ha ha - thanx! Varken suttit på Kumla, varit i, eller burit ett par Kavat... finns någon skoindustri kvar där, troligen inte va? Aristokrat finns ju i Jönköping. Obs! Är ingen protektionist som beklagar mig! Tvärtom, vi SKA befinna oss högre upp i näringskedjan och göra mobilsystem, medicinteknik etc... prylen är att med en miljon grobianer och etniskt svenska idioter blir det tufft... ...minns ett studiebesök på SU från en sydkoreansk elitskola, alla 12-åringar med baseballkepsar... ...en lirare frågade mig på klockren engelska (han var inte "planterad" av lärarna) "...is there any Arrhenius-museum here, it should be..." Då om inte förr insåg jag att vi är industriellt körda... Gruvor??? Kan bli vår räddning. Ungefär som man resonerar i DRC... ...sorry för OT!!!

Ny stad!

1) I denna lilla håla föddes en "hertig" - fast inte adlig på riktigt, satt inte ens i House of Lords. Hade han inte kunnat, även om landet i sig har en parlamentarisk "första kammare", demokratiskt vald f ö.

2) Här bodde också något så ovanligt som en framstående svart forskare! Enligt wiki den kanske mest framstående i den kategorin. Agronom som enligt undertecknad borde förtjänat ett Nobelpris, finns iofs inget i "biologi" in a broad sense. Nästan namne med en av de kanoniska landsfäderna.

3) Lätt som en plätt att ta denna stad: Årstid och del av match i bollsport and the trick is done!

OT; Låter som om jag har en pejorativ ton vs icke-kaukasiska intellektuella - icke! En av mina idoler är Thomas Sowell, naturligtvis av vänsterliberala sedd som en "Onkel Tom", fattas bara, se t ex denna, klockrent om "intellektuella" i offentligheten;
https://www.youtube.com/watch?v=ERj3QeGw9Ok&t=880s Stort OT-sorry! Men läs Sowell!

Winterset?
(John Waynes födelsestad. Kallad för "the Duke". John alltså).

Edit: Länk; https://en.wikipedia.org/wiki/Winterset,_Iowa#Notable_people
Senast redigerad av kraftfoder 2022-09-30 kl. 02:47.
Citera
2022-09-30, 04:14
Medlem
distanss avatar
Citat:
Ha ha - thanx! Varken suttit på Kumla, varit i, eller burit ett par Kavat... finns någon skoindustri kvar där, troligen inte va?

Say whaaat? Var helt övertygad om att du spenderat några år i bunkern! Men det tillverkas fortfarande skor i Kumla: https://arbesko.com/

Sorry för OT..
Citera
2022-09-30, 07:43
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ha ha - thanx! Varken suttit på Kumla, varit i, eller burit ett par Kavat... finns någon skoindustri kvar där, troligen inte va?

Kavat har ingen produktion kvar, flyttade för något år sedan, men huvudkontor och utveckling/design finns säkert fortfarande kvar i Kumla. Själva produktionen har flyttats ned till Bosnien-Hercegovina, och fabriken där blev tidigare uppmärksammad i år i programmet "Uppdrag Granskning" för att de arbetarna där hade i det närmaste slavlöner som inte går att leva på. Kavat var/är förövrigt bra skor, lätta att få på och av, lätta att göra rena och hållbara.
Citera
2022-09-30, 16:52
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Winterset?
(John Waynes födelsestad. Kallad för "the Duke". John alltså).

Edit: Länk; https://en.wikipedia.org/wiki/Winterset,_Iowa#Notable_people

Jepp! Snyggt - visst är det "Duke" Wayne som avses (inte så jäkla spritt smeknamn så elegant plockat! ). Samt George Washington Carver. "Winter" och "set" bör vara allom begripligt...

En John Wayne "best of" DVD-box samt frågan till kraftfoder!
Citera
2022-09-30, 16:56
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av distans
- - - Var helt övertygad om att du spenderat några år i bunkern! - - -
Sorry för OT..

Näääe... ett otal strafförelägganden, någon villkorlig samt halvåret m fotboja det enda - i övrigt en god medborgare, överväger iofs att bli "motborgare"! (det var fan inte jag som bröt "samhällskontraktet"!)

Stort OT-sorry!
Citera
2022-09-30, 17:06
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Jepp! Snyggt - visst är det "Duke" Wayne som avses (inte så jäkla spritt smeknamn så elegant plockat! ). Samt George Washington Carver. "Winter" och "set" bör vara allom begripligt...

En John Wayne "best of" DVD-box samt frågan till kraftfoder!

Tackar som bockar!
Lite som att "knäcka Enigma-koden".
Britterna, förutom Turing med sin matematikmaskin "visste" att tysken avslutade med "HH!".
Enkelt att knäcka koden då.. "Duke" var det som ledde mig åt rätt håll. (Eller "hertig" som du skrev).

Återkommer inom kort med ny stad!
(Nej, det är inte "Nystad". Eller kanske. Vi får se..)
Citera
2022-09-30, 21:31
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Får hoppas kraftfoder(eller craft fooder som farfars granne kallade det när han skulle beskriva det för några australiska turister som hyrde ett torp, de såg ut som frågetecken ) snart är hemma efter afterworken!
Citera
2022-09-30, 22:36
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Får hoppas kraftfoder(eller craft fooder som farfars granne kallade det när han skulle beskriva det för några australiska turister som hyrde ett torp, de såg ut som frågetecken ) snart är hemma efter afterworken!

"Craft fooder"... Aussie or not så låter det som något "klassat"... (OBS! Alla mediciner inom psyk-sektorn som är EFFEKTIVA blir förr eller senare, "narkotikaklassade"... ergo: Atarax (för er som inte vet; värdelöst antihistamin) kommer ALDRIG bli "klassat"... Sorry för OT!)
Citera
2022-10-01, 00:24
Medlem
Free12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Borde det inte finnas en tidsgräns? Efter ett tag får någon annan ta frågan?
Citera
2022-10-01, 00:28
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Free12
Borde det inte finnas en tidsgräns? Efter ett tag får någon annan ta frågan?

Något de Tråd-Äldstes råd kanske ska ta upp Men ibland får man vänta lite, man kan ju ha annat att göra med. Gogge kanske har en idé?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in