2022-09-30, 20:14
Medlem
Precis, alla är så jävla negativa på fb, det kommer gå åt helvete osv…
Men i verkligheten där jag bor går det bara bra
Citera
2022-09-30, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnker
Är det bara sparare och tråkmånsar i den här tråden?

Lite enkla aktiviteter. Själv fokuserar jag mer på enkla plus än snålande

Siffrorna netto.

Enkla grejer:
Mindre transporter taxi/bil/flyg + 50 000/år
Köpa grejer online + 10 000/år
Sälja lite energi/ved + 10 000/år
Avveckla en båt + 10 000/år
Mindre luncher på eget konto + 10 000/år
Flyttat kontanter till fasträntekonto + 35 000/år
----------------
+ 125 000/år

Mer komplext:
Högre lön och utdelning + 70 000/år
Mer tiktok-brudar mindre dyra damer + 50 000/år

Så plus typ +250 000 år just nu. Sen tillkommer ju investeringar, handla mat smartare, spara el, pruta på skit man köper, göra affärer i vardagen etc.
Senast redigerad av HappyUW 2022-09-30 kl. 20:32.
Citera
2022-09-30, 20:29
Medlem
S.O.Stolps avatar
Det går sakta men säkert åt helvete. Har lån på 3Mkr och betalade förut runt 4K/mån. Nu är det uppe på 6,2K/mån. Och detta är bara början. Dessutom har ju mat, diesel och el ökat enormt. Jag är jävligt orolig för kommande elräkningar. Hur mycket kan elen kosta i vinter?
Citera
2022-09-30, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Det går sakta men säkert åt helvete. Har lån på 3Mkr och betalade förut runt 4K/mån. Nu är det uppe på 6,2K/mån. Och detta är bara början. Dessutom har ju mat, diesel och el ökat enormt. Jag är jävligt orolig för kommande elräkningar. Hur mycket kan elen kosta i vinter?

Har du ett lån på 3 miljoner med rörlig ränta så kommer det hamna på ca 3-3,3% om du förhandlar med din bank. Så ca 7,5/mån före skatteavdrag.

Om du skattejämkar i förskott, och har en inkomst, så ca 5 500/månad + ev amorteringar.

Elen kommer kosta säkert 5-6 sek/kWh i vinter rörligt men staten kommer med all sannolikhet sponsra så räkna med 2-3 sek/kWh.

Men samma här, räkningarna kanske måste betalas innan staten skickar tillbaka en skvätt till dig. Blir det så och du inte har cash, ring elbolaget så skjuter dom fram betalning.

Sen går allt åt helvete allmänt
Citera
2022-09-30, 20:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cern
Nix, sparar inte mycket.

Bor även i ett varmt land sedan några år:

11kr/Litern på fordonsbränsle.
300kr/månaden = Elnotan på hus med 3 stora rum.
30kr för en stor portion mat på närmsta restaurang.

25-30 grader året runt. Ligger ofta på stranden med en paraplydrink under December-April

Livet är tufft!

Thailand?

Ekonomin funkar bra nu men vem vet hur det blir nästa år.
Citera
2022-09-30, 20:54
Citat:
Ursprungligen postat av Pomfritttillkorven
Behöver väl ingen närmare trådstart då jag gissar alla vet hur det ser ut med de nya ekonomiska tiderna.

Så hur tror ni att det går för er själva?

Gå från hus och hem, eller löser det sig bra?

Rullar på bra, ska byta maskin i båten i vinter, samt ta en tripp till Maldiverna i januari. Ligger dock back på börsen så det sjunger om det, men det löser sig😀
Senast redigerad av Assault12 2022-09-30 kl. 20:57.
Citera
2022-09-30, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsman
Jag undrar, vad har hindrat bolånetorskarna från att tilläggsisolera husen, skaffa typ bergvärme och amortera ner lånen när det har varit gynnsamma tider?

Eller är svensken dummare än vi trott, att dom är som andra folkraser som lever för dagen utan att ta hänsyn för morgondagen?

Vi har gjort investeringar på 150 tusen som enbart förra vintern sparade oss 40 tusen, denna vinterhalvåret +60 tusen. Vi har ännu inte ens behövt slå på värmen i huset trots att vi bor i elområde 3 och det är nästan frostkyla på nätterna!

Sjukt klokt av er att uppdatera värme/isolering Bor själv i område 2 så jag slog på värmen för en månad sedan ;P

Tänk om alla svenskar kunde resonera lika

Gjorde själv en uppgradering av huset i form av bergvärme plus fönser/dörrar för 6 år sedan. Denna investering betalade tillbaka sig väldigt snabbt :O
Citera
2022-09-30, 21:12
Medlem
che3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
ska du inte göra en edit oxå o få med att du cyklar elcykel till jobbet o barnen månadssparar
Nej du ditt gristryne jag jobbar från mitt hem så några jobbresor är inte aktuellt för mig.
Angående månadsparandet till barnen är det helt onödigt då de kommer att få så de klarar sig med övermåtta, den dagen då det blir aktuellt.
Citera
2022-09-30, 21:16
Medlem
cerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagbajsarvarjedag
Thailand?

Ekonomin funkar bra nu men vem vet hur det blir nästa år.
Jepp,

Det är billigare att köpa årsvisum, hyra ett hus och pröjsa elen ett år än att hyra en liten etta i Sverige 1 år och då har jag inte räknat med elen i den kostnaden.

Hoppas det går bra för er ändå i Sverige. Speciellt med inflationen och elen..
Hade haft jävligt svårt att klara mig där.
Citera
2022-09-30, 21:18
Medlem
Jovars. I september lade jag 7000 på sparande, det är 1/3 av vad jag har i netto.
Citera
2022-09-30, 21:22
Medlem
Har nära till jobbet, bränslekostnaderna minimala.
Äter billigt om jag behöver, kräver inte mycket.
Men det jobbiga är att vi påbörjade ett "husprojekt" för snart 3 år sedan.
Sålde vårt hus med bra vinst, väldigt bra.
Men känns så där att vara mitt uppe i husbygge just nu.
Inga bundna räntor, elavtal eller så....
Klart runt nyår och det är inga problem för mig och frun att betala för detta.
Men den senaste tidens utveckling har definitivt tagit udden av glädjen med att äntligen få bygga vårt eget hus.
Men va fan! Om några år skiner solen igen!
Citera
2022-09-30, 21:25
Medlem
fittleifs avatar
Bundet elavtal i ca 2 år till och obelånad villa. Ena ungen köpte hus för 2 år sedan, får antagligen hjälpa till ekonomiskt där om det krisar. Det jag är mest orolig för är hur övriga samhället ska bli.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in