2022-09-29, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Har svårt att se ett scenario där det blir verklighet. Isf måste det till en reset av mänskligheten av något slag, för dagens centralbanker kommer inte kunna genomföra det även om dom så ville.
Då är det betydligt lättare och naturligare att gå till en Bitcoin standard (eller annan krypto of choice).

Mycket talar för en kommande bitcoinstandard, absolut. Någon annan kryptostandard ser jag som i stort sett utesluten. Endast bitcoin har tillräcklig trovärdighet som neutral mark, så att säga.

En återgång till en guldstandard är väl inte så långsökt, dock? Men det skulle bli pyttelite guld per monetär enhet, om man inte skapar en helt ny valuta från grunden. Sedan finns en mängd andra problem också.

Något som talar starkt för en bitcoinstandard är sammanbrottet av förtroendet i internationella affärsrelationer.
2022-09-29, 23:21
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Vad pratar du om? Jag ville ha Bitcoin på min Kraken konto, så jag skickade dom dit, blixtsnabbt och gratis. Vad jag skall göra med dem sen har väl inget med någonting att göra?

Du skickade dem inte ”dit” en transaktion i Bitcoin (Lightning eller inte) har inte en geografisk tillhörighet. Vilken valuta är kontot hos Kraken i?
2022-09-29, 23:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Du kan väl svara på frågeställningarna ovan som är av helt avgörande karaktär för lightning? Dina anekdotiska berättelser är inte av intresse för någon förutom kanske Papper1512.

Lightning fungerar klockrent för alla som prövar. Ge det ett försök när kebaben är uppäten så får du väl se själv.
2022-09-29, 23:23
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Mycket talar för en kommande bitcoinstandard, absolut. Någon annan kryptostandard ser jag som i stort sett utesluten. Endast bitcoin har tillräcklig trovärdighet som neutral mark, så att säga.

En återgång till en guldstandard är väl inte så långsökt, dock? Men det skulle bli pyttelite guld per monetär enhet, om man inte skapar en helt ny valuta från grunden. Sedan finns en mängd andra problem också.

Något som talar starkt för en bitcoinstandard är sammanbrottet av förtroendet i internationella affärsrelationer.

Vem tänker du skulle implementera en sådan ”standard” och hur? Var börjar det liksom?
2022-09-29, 23:24
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Jag bara hörde något podd för länge sedan kring Austrian Economics där detta hypotetiska exempel diskuterades och det lät som totalt omöjligt att göra i praktiken. Kommer inte ihåg resonemanget bakom, bara kontentan.
2022-09-29, 23:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av fffffuuuuuu
Har du läst Strikes villkor? Har du sett att de där hänvisar till sina leverantörer av konto och betaltjänster? Samt att de ger ut ett visa-kort?

De köper Bitcoin med lightning. Det är allt.

Vad är problemet? Hade jag haft tillgång till strike hade jag köpt bitcoin och skickat till folk på en sekund. Vill jag hålla dom och spara hade jag köpt någon annanstans.
2022-09-29, 23:27
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Du skickade dem inte ”dit” en transaktion i Bitcoin (Lightning eller inte) har inte en geografisk tillhörighet. Vilken valuta är kontot hos Kraken i?
Det är som att säga att man inte kan skicka email, för SMTP har ingen geografisk tillhörighet.

Jo. NYDIG/Strike (email servrarna i analogin ovanför) måste operera i båda regionerna.
2022-09-29, 23:27
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekrabab
Du har som vanligt hel fel.

Ekonom exempel 1:
"Torbjørn Bull Jenssen er CEO i Arcane Crypto. Han har tidligere bl.a. vært rådgiver i Pure Digital Markets i London og seniorøkonom i Menon Economics Han er ekspert på bitcoin og blockchainteknologi og har jobbet mye med analyser knyttet til finans, innovasjon og digitalisering. Han har en master i samfunnsøkonomi fra Universitetet i Oslo og SOAS (University of London)."

Datavetare exempel 1 (Massachusetts Institute of Technology):

https://bitcoin.mit.edu/

Kan rada upp mängder av ekonomer och datavetare som motbevisar ditt påstående.

Kan du sluta komma med osanning i tråden?

En VD på ett kryptoföretag räknas inte.
2022-09-29, 23:28
Avslutad
Citat:
Du ”skickade Bitcoin” via lightning? Bra. Kraken har nu kontroll över Bitcoin som du tidigare hade kontroll över. Här är vi helt (eller i alla fall tillräckligt) överens.

Vad hände sen? Ska en butik skicka en sak du har köpt eller har du ett konto hos kraken som de har krediterar med något belopp? I vilken valuta i så fall!

Detta är väl det dummaste jag läst på en god stund i den här tråden.
2022-09-29, 23:29
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekrabab
Vad är problemet? Hade jag haft tillgång till strike hade jag köpt bitcoin och skickat till folk på en sekund. Vill jag hålla dom och spara hade jag köpt någon annanstans.

Det är inget ”problem” förutom att precis allt som Strike påstår i sin marknadsföring om hur tjänsten fungerar är ren lögn.

Förutom att de köper Bitcoin.
2022-09-29, 23:30
Avslutad
Citat:
Vad pratar du om? Jag ville ha Bitcoin på min Kraken konto, så jag skickade dom dit, blixtsnabbt och gratis. Vad jag skall göra med dem sen har väl inget med någonting att göra?

🤣🤣🤣 Han tror man måste ringa flyttfirma och hyra ett rum för att överföra lite btc
2022-09-29, 23:30
Avslutad
Citat:
En VD på ett kryptoföretag räknas inte.

Ekonom? Ska jag lista flera? Ja eller nej?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in