2022-09-23, 11:59
Medlem
Tips

1. Norrköping (Klart bäst trupp)
2. Jämtland (Lite sämre än förra året? Guinn äldre och har tappat Wilson)
3. Södertälje (Underskattade. Gamla och trötta men fortfarande kvalité i svenskuppställningen + några lite yngre spelare)
4. Nässjö (Barton och Drammeh in och kunnat behålla Ruffin)
5. Luleå (Extremt tunna och inte vidare bra svenskar men Griffin in. Mycket hänger på jänkarna)
6. Borås (Samma svenska grund som vanligt minus Gutenius. Samma som Luleå hänger det på Jänksen)
7. Uppsala (Gaddefors ensam tar dem till slutspel. Sticker han utomlands sen kan det bli tufft)
8. Umeå (Hanssonbröderna kommer göra det bra. Lite bättre än förra året och Balibrea har fått ytterligare lite tid på sig)
9. Köping (Bör byta ut Gehrke. En profil men har tappat lite som coach)
10. Kalmar (Kan inte vara sämre än Fryshuset)
11. Fryshuset (Vinner nog en match mot typ Kalmar i år)
Citera
2022-09-23, 19:54
Medlem
zebra121s avatar
Fryshuset ligger alltså under med 67-20 i paus i premiären mot Borås. Att förbundet inte plockat bort detta lingonlag är allt annat än bedrövligt. De skämmer ju ut ligan och sporten.
Citera
2022-09-23, 20:20
Medlem
Håller inte med dig Zebra. Jag vet att många stör sig på Fryshuset men tror inte alls det nödvändigtvis påverkar marknadsvärdet av ligan. Är bra att lag inte förköper sig när de kommer upp och ger saker och ting tid.

Tråkigt att kolla på, absolut, och ligan i år och förra året har inte varit särskilt underhållande då det var länge sedan skillnaden var så stor mellan toppen (Norrköping och Jämtland) och de som kommer därefter. På sikt tror jag det dock det är bra med tydliga skiktningar för att höja kvaliten. Redan i omgång ett ”vet” man vilka två lag som är i final i maj.

Titta dock på andra ligor runt om i Europa. Skillnaden är enorm även där. Fram till ett par år sedan spelade väl typ inte en Lietuvas Rytas och Zalgiris grundseriematcher och gick in direkt i slutspel. Barcelona och Real har kunnat ställa upp med sina juniorlag mot vissa motståndare i botten.

Ju fler lag desto bättre säger jag. Sen efter att alla mött varandra kan man dela upp i A1/A2 eller liknande.
Citera
2022-09-23, 20:21
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zebra121
Fryshuset ligger alltså under med 67-20 i paus i premiären mot Borås. Att förbundet inte plockat bort detta lingonlag är allt annat än bedrövligt. De skämmer ju ut ligan och sporten.

83-30 med nån minut kvar av 3q. Pinsamt.
Men det är inte Fryshusets fel, det är förbundet som prompt ska fylla upp ligan trots att klubbarna inte har ekonomi för det.
Senast redigerad av Beaver14 2022-09-23 kl. 20:25.
Citera
2022-09-23, 21:06
Medlem
zebra121s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
83-30 med nån minut kvar av 3q. Pinsamt.
Men det är inte Fryshusets fel, det är förbundet som prompt ska fylla upp ligan trots att klubbarna inte har ekonomi för det.

Ja visst, men känner inte Fryshuset Själva av att de är till åtlöje varje säsong? Att de oxå höjer sin egen röst för att dra sig ur.
10 lag hade varit mycket bättre för jag kan aldrig tro att Kalmar är så här uselt.
Citera
2022-09-27, 22:41
Medlem
zebra121s avatar
Någon som vet varför det var packat med folk och 1300 åskådare på Fryshuset-Luleå ikväll? Gratis inträde elr vad?
Citera
2022-09-29, 02:33
Medlem
Man borde väl inte klaga på domarna, men efter matchen mellan Köping och Umeå i Tisdags så vette fan om man ska skratta eller gråta. Nu vann Köping så det är inget gnäll över förlorade poäng, men fördelningen av foul var så påtagligt ojämnt fördelat så till och med domarna måste inse att det var åt helvete. Nu fungerade inte statistikdatorn men Köping fick ca trettio foul och Umeå hälften så många och många av dessa foul renderade straffkast till Umeå som gjorde att dom kunde hänga med resultatmässigt. När Gustav Hansson gjorde fyrtiosex poäng i matchen mot Södertälje så var tjugo av dessa på straffkast, så Umeå fick en hel del foul till sin fördel även i den matchen men den var inte lika jämn. Hur som helst så var domarnas agerande inte alls bra. En av Köpings spelare fick en teknisk foul efter en lång domarkonferens där dom pratade i gott och väl 90 sekunder innan dom bestämde sig. Ingen hade reagerat om det inte hade blivit någon foul överhuvudtaget i den situationen. När jag ändå håller på måste jag kommentera Umeås coach Boris Balibrea. Han har ett kroppsspråk som är väldigt tydligt. Nu påstod någon som stog bredvid mig att han skäller ju på sitt eget lag, men även när han har åsikter på domarna använder han samma kroppsspråk och han borde fått minst en teknisk foul, men domarna vågar inte och det är så förbannat fegt. Men även de tre andra landslagscoacherna får agera väldigt frispråkigt innan domarna gör något. Vi har inte så många FIBA-domare men dom vi har är en klass bättre än sina kollegor, övriga är dock väldigt ojämna och då är jag diplomatiskt.
Citera
2022-09-29, 07:06
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kirespappapa
Man borde väl inte klaga på domarna, men efter matchen mellan Köping och Umeå i Tisdags så vette fan om man ska skratta eller gråta. Nu vann Köping så det är inget gnäll över förlorade poäng, men fördelningen av foul var så påtagligt ojämnt fördelat så till och med domarna måste inse att det var åt helvete. Nu fungerade inte statistikdatorn men Köping fick ca trettio foul och Umeå hälften så många och många av dessa foul renderade straffkast till Umeå som gjorde att dom kunde hänga med resultatmässigt. När Gustav Hansson gjorde fyrtiosex poäng i matchen mot Södertälje så var tjugo av dessa på straffkast, så Umeå fick en hel del foul till sin fördel även i den matchen men den var inte lika jämn. Hur som helst så var domarnas agerande inte alls bra. En av Köpings spelare fick en teknisk foul efter en lång domarkonferens där dom pratade i gott och väl 90 sekunder innan dom bestämde sig. Ingen hade reagerat om det inte hade blivit någon foul överhuvudtaget i den situationen. När jag ändå håller på måste jag kommentera Umeås coach Boris Balibrea. Han har ett kroppsspråk som är väldigt tydligt. Nu påstod någon som stog bredvid mig att han skäller ju på sitt eget lag, men även när han har åsikter på domarna använder han samma kroppsspråk och han borde fått minst en teknisk foul, men domarna vågar inte och det är så förbannat fegt. Men även de tre andra landslagscoacherna får agera väldigt frispråkigt innan domarna gör något. Vi har inte så många FIBA-domare men dom vi har är en klass bättre än sina kollegor, övriga är dock väldigt ojämna och då är jag diplomatiskt.

Aah, den klassiska myten att domarna måste blåsa lika många foul för båda lagen.
Citera
2022-09-29, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Aah, den klassiska myten att domarna måste blåsa lika många foul för båda lagen.

Nej knappast, som fd fotboll och bandydomare i trettio år, så vet jag att så är det inte, löjlig kommentar faktiskt. Jag har bra koll på hur domare tänker, det är ingen större skillnad även om det handlar om olika sporter. Som domare ska man inte "leta" fel, då gör man det jävligt svårt för sig. När man varit domare själv så länge så lär man sig att se när en domare är osäker. Problemet med SBL-domarna är att dom är så otroligt ojämna, ena matchen dömmer dom helt ok och nästa match gör dom misstag som bara nybörjare gör. Dom kanske skulle döma i enhetliga team, så var det i bandyn under en lång tid och det var faktiskt bra.
Citera
2022-09-29, 17:36
Medlem
cognacs avatar
Gustav Hansson med 46 poäng och blev därmed den svensk som gjort flest poäng i
basketligan under modern tid.
https://www.eurobasket.com/boxScores/Sweden/2022/0923_2564_843.asp
Citera
2022-09-29, 20:25
Medlem
zebra121s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kirespappapa

Kan du då berätta/skriva vilka domare det rör sig om och inte bara sväva med att "domarna är usla".

Rickard Eriksson, Apostolos Kalpakas, Fedja Serhatlic, Shaker Nasrolla är väl de mest framträdande och "bästa" i SBL sägs det. De fick i alla fall högst betyg det senaste året.
Citera
2022-09-29, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zebra121
Kan du då berätta/skriva vilka domare det rör sig om och inte bara sväva med att "domarna är usla".

Rickard Eriksson, Apostolos Kalpakas, Fedja Serhatlic, Shaker Nasrolla är väl de mest framträdande och "bästa" i SBL sägs det. De fick i alla fall högst betyg det senaste året.

Det var Fedja, Bilal och Hamadi som dömde matchen. Eriksson och Kalpakas är oftast helt ok, men tyvärr är många av domarna i SBL alldeles för ojämna och när en i teamet gör misstag så får hela teamet kritik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in