Citat:
Ursprungligen postat av
impasto
En sak jag tänkt på när jag ätit röda Ferraribilar då och då är att jag kan skönja en svag bismak som påminner en aning om bärfis. Det är inte så att det smakar direkt bärfis, men lite åt det hållet. Karmin är som bekant gjort av krossade löss. Utöver att haft otur med hallon några gånger så har jag dock ingen större erfarenhet av hur insekter smakar. Nästa gång jag handlar lösgodis skall jag köpa ett gäng av olika sorter så jag kan jämföra smaker. Vad tror ni, kan det ligga något i min hypotes?
Äter sällan godis nu i vuxen ålder, men du kan nog ha rätt!
Något som jag "äter" dagligen är Omeprazol. "Losec".
Förr "smakade" inte kapslarna något alls, då de var gjorda av "slaktrester" från svin.
Numera så "smakar" kapslarna som om jag svalt en fluga.
(Alla har vi väl svalt flugor, exempelvis på sommaren när vi kört moppe/mc?) -Blä!
Då vi har fått en betydande befolkningsandel "icke-fläsk-ätande-personer" här i Sverige, har kapslarnas "tillverkningsrecept" ändrats. Tillverkas numera av keratin. Från insekter.
Har du möjligen fått i dig "halal"-godis? Keratin från insekter är ett substitut/"surrogat" för fläsk-gelatin.
Insekter är dock inte "farliga", men väljer varje dag ett svin i käften än en fluga!

-Även om det är den "senaste flugan"!