2022-09-29, 21:09
Medlem
En sak jag tänkt på när jag ätit röda Ferraribilar då och då är att jag kan skönja en svag bismak som påminner en aning om bärfis. Det är inte så att det smakar direkt bärfis, men lite åt det hållet. Karmin är som bekant gjort av krossade löss. Utöver att haft otur med hallon några gånger så har jag dock ingen större erfarenhet av hur insekter smakar. Nästa gång jag handlar lösgodis skall jag köpa ett gäng av olika sorter så jag kan jämföra smaker. Vad tror ni, kan det ligga något i min hypotes?
Citera
2022-09-29, 21:15
Medlem
Grin-Days avatar
Du har fått tag i en batch där en bärfis åkt med i smeten.
Citera
2022-09-29, 21:15
Medlem
Nej, gillar Ferraribilar men har aldrig noterat någon lussmak. Jag har dock aldrig provat att äta löss, men smakar det som Godis så kan jag tänka mig att testa.
Citera
2022-09-29, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grin-Day
Du har fått tag i en batch där en bärfis åkt med i smeten.
Det smakar inte bärfis per se, mer som en annorlunda men snarlik släkting till den smaken
Citera
2022-09-29, 21:37
Medlem
Pruttmuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av impasto
En sak jag tänkt på när jag ätit röda Ferraribilar då och då är att jag kan skönja en svag bismak som påminner en aning om bärfis. Det är inte så att det smakar direkt bärfis, men lite åt det hållet. Karmin är som bekant gjort av krossade löss. Utöver att haft otur med hallon några gånger så har jag dock ingen större erfarenhet av hur insekter smakar. Nästa gång jag handlar lösgodis skall jag köpa ett gäng av olika sorter så jag kan jämföra smaker. Vad tror ni, kan det ligga något i min hypotes?
Har du smakat på bärfis?
Citera
2022-09-29, 21:41
Medlem
Grin-Days avatar
Citat:
Det smakar inte bärfis per se, mer som en annorlunda men snarlik släkting till den smaken

Du verkar vara väl bevandrad i bärfissmaker, stämmer det?
Citera
2022-09-29, 21:45
Medlem
Citat:

Karmin är möjligtvis bittert i stora mängder. Du borde vara mer orolig över gelatinet som ingår i produkten. Sönderkrossade ben, skinn och andra skräprester från djur, som kokas samman och blir ett bindningsmedel i de flesta godissorter.
Citera
2022-09-29, 22:03
Medlem
Ät och håll käft bara

Och tänk inte på aplössen i zoo-tabletterna.
Citera
2022-09-29, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pruttmuff
Har du smakat på bärfis?

Citat:
Ursprungligen postat av Grin-Day
Du verkar vara väl bevandrad i bärfissmaker, stämmer det?
Det har väl alla som plockar vilda bär varje sommar.
Citera
2022-09-29, 22:20
Medlem
Grin-Days avatar
Citat:
Det har väl alla som plockar vilda bär varje sommar.

Nej, har du inget luktsinne?
Citera
2022-09-29, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Karmin är möjligtvis bittert i stora mängder. Du borde vara mer orolig över gelatinet som ingår i produkten. Sönderkrossade ben, skinn och andra skräprester från djur, som kokas samman och blir ett bindningsmedel i de flesta godissorter.
Bitter stämmer bra. Lite åt rosmarin-hållet fast i en trist variant.
Citera
2022-09-29, 22:50
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:

Äter sällan godis nu i vuxen ålder, men du kan nog ha rätt!

Något som jag "äter" dagligen är Omeprazol. "Losec".
Förr "smakade" inte kapslarna något alls, då de var gjorda av "slaktrester" från svin.
Numera så "smakar" kapslarna som om jag svalt en fluga.
(Alla har vi väl svalt flugor, exempelvis på sommaren när vi kört moppe/mc?) -Blä!

Då vi har fått en betydande befolkningsandel "icke-fläsk-ätande-personer" här i Sverige, har kapslarnas "tillverkningsrecept" ändrats. Tillverkas numera av keratin. Från insekter.

Har du möjligen fått i dig "halal"-godis? Keratin från insekter är ett substitut/"surrogat" för fläsk-gelatin.

Insekter är dock inte "farliga", men väljer varje dag ett svin i käften än en fluga!
-Även om det är den "senaste flugan"!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in