Citat:
Ursprungligen postat av
Lookalike
Jag har inget att invända egentligen emot din post.
Helt fria ekonomiska marknader brukar få oönskade sidoeffekter.
Inga nyheter där,och det är därför som de flesta marknader har någon form av reglering.
Dock så måste påpekas att även regleringar,särskilt om dessa är av fel sort,även de har sina negativa konsekvenser.
Det finns inget helt svart eller vitt med andra ord.
När det gäller hyresrättsmarknaden i Sverige så är det onekligen så att den hyresreglering som ligger över marknaden gett upphov till en permanent utbudsbrist.Det är helt naturligt,och helt enligt alla ekonomiska lagar att det blir så.Det är den negativa konsekvensen av regleringen.Den positiva(sett ur konsuments synpunkt)är att hyresnivån hålls nere.
Kort sagt en Sovjetisk brödbutik från 1983..med i stort samma konsekvenser för aktörerna på marknaden..producent som konsument.
Det förtjänar naturligtvis att påtalas och särskilt som det poneras att bristen på hyresrätter i Sverige beror på stor invandring.
Detta är helt enkelt inte sant..samma brist hade förelegat på en marknad helt utan invandring.
Var du fått vad jag skall vara för helt oreglerade marknader får du svara på.
Personligen har jag ingen aning.
Ja, jag säger som du antagligen uppfattar att det inte ska vara svart eller vitt. Men att som någon påstå att en fri marknad löser alla problem...
Frågan är hur många som skulle vara intresserade av att bygga enormt billiga lägenheter om det var fritt fram. Det är ju enormt mycket regler kring byggandet. Dock inte insatt i detalj så jag brister en del där. "Alla" som bygger nya hyresrätter gör ju det för att maximera sin vinst typ.
Ja, det finns nog för mycket regleringar kring bostadsmarknaden.
Men jag håller inte med om att jämnt titta på Ryssland när det var enorma köer och inga bröd trots att det var billigt. Skulle staten ta hand om t ex brödproduktionen i Sverige så hade man inte hamnat i det läget likväl. Posten har varit statlig och fungerat väl under lång tid. Sen gick den säkert back men det är ju lite det som är tanken med det statliga eftersom det finansieras via skatter och i sig inte har som ändamål att gå med vinst.
Att det är långa köer och brist på lägenheter har många olika förklaringar. En komplex marknad helt enkelt. Men det är klart, flyttar det hit mängder med människor samtidigt så minskar inte det problemet. På sikt kommer det lösa sig men det kan nog ta en del år. Skulle vi ha brist på hyresgäster och det stod tomma lägenheter överallt skulle inte vinstmaximeringen vara bra för hyresvärdarna. På mitten av nittiotalet och även senare var det t ex inga större problem att bara gå in till en hyresvärd och ha en lägenhet samma dag. Har du tur med lite små mindre privata aktörer så kan det ske även i dag då många sådana står utanför några kösystem. Den som kom på detta med kösystem och sen ha en gemensam för både det kommunala bostadsbolaget samt de privata aktörerna tror jag saboterat mer än det gjort nytta. Man skapade en stor kassako som drar in pengar årligen av både de som direkt söker men den stora massan söker inte en direkt utan har det som en säkerhet för att kunna få en större/billigare eller annat vid lite mer akut behov - alternativt att man kanske om 15 år flyttar till den staden så har man en bra köplats etc.
Jag har väl inte påstått någonstans att du är för en helt fri marknad utan regleringar? Måste blivit en förvirring någonstans

Antingen från din eller min sida.