Citat:
Ursprungligen postat av
Tranquility Bas
Varför ska man som statlig tjänsteman inte få yttra politiska åsikter? Vi lever i ett fritt samhälle? Vilka andra yrkesgrupper ska inte få yttra politiska åsikter? Poliser? Kommunala sopgubbar? Busschaufförer? Personen i kassan på Riksdagens café?
Arbetar inom offentlig förvaltning och skulle aldrig uttala mig om politik i offentligheten eller mediala sammanhang på ett sätt som kan kopplas till min anställning. Det urholkar förtroendet för så väl mitt ämbete som myndigheten i övrigt. Kan även bli tal om jäv-situationer om man är alltför på i sina personliga övertygelser på ett sätt som påverkar den enskildas tjänsteutövande.
De som skrivit på detta samlade utlåtandet 2018 bör samtliga bytas ut/omplaceras till administrativa tjänster oavsett politiskt hemvist. Detta då deras tidigare ställningstagande gör det övertydligt att de inte ämnar förhålla sig sakliga till sitt uppdrag.
Med det sagt har man givetvis rätt att uttala sig i politiken oavsett vad man jobbar med, men det är inte alltid lämpligt eller klokt.