Satan vilket blodbad för naturgasen! Fortsatt allvarlig brist på US exportanläggningar och inte ens sprängda rör klarar att hålla priserna uppe. Varmt är det också. Ökade Björnligan med ett gäng Nasdaq x 15 Bears för pigga upp situationen, men inte ens det verkar rädda hem dagen
Bajsis, din PM-korg är full, fixa mannen eyy!
Edit: Haha, Brolin, kolla ZIM, ned 8% idag, snacka om uselt köp! De får fan ge utdelning som tömmer kassorna
Satan alltså, burn nu Nasdaq!
Jag dumpade dom omedelbart när de inte vände upp, så jag missade den smällen.
Däremot så tog jag en redig smäll på Porsches holdingbolag. Minus 10%, trots att IPO blev lyckad, vet inte vad i kalkylen som blev fel. Funderar på om jag ska snitta ner eller kapa förlusten. Ingen kan säga att aktiemarknaden är logisk iaf. Tur att kolbolagen levererar iaf, mycket tacksamma att swinga
Och tittar man nu så där 2.5 mån senare så är det mesta tillbaka på pre-corona nivåer.
En del har en bit kvar. Och så faller det nog lite till iom att vi har recession framför oss i många länder. Hög ränta har sina konsekvenser.
Sedan får vi se fram emot räntesänkningar. Nästa höst som det nu ser ut. Börsen lägger sig ca ett halvår före. Så skall man vara före börsen är det nog till våren man köper.
Varför skulle inflationen försvinna så fort? Är det inte till 2% FED vill ner till? Det tar väl flera 2-3 år...om man har tur.
Tror du inte det finns mera att hämta? Vad fick dig att sälja?
Jag har den också, därav jag frågar.
Cool går som tåget igen. Hann köpa in mig under dippen och har större position nu. Tror man kan hålla denna aktien ett tag. Europas behov av gas via fartyg kommer fortsätta i flera år. Skulle kursen svikta är det bara be någon spränga lite pipelines.
Cool går som tåget igen. Hann köpa in mig under dippen och har större position nu. Tror man kan hålla denna aktien ett tag. Europas behov av gas via fartyg kommer fortsätta i flera år. Skulle kursen svikta är det bara be någon spränga lite pipelines.
Jäpp, oavsett vem som sprängde möget (vi diskuterar inte det i tråden för att undvika de som stavar ryssland med zz och rysstrollen).
Spelar ingen roll vem som gjorde det. Konsekvensen är densamma.
Vi har numera en "Putin put" på LNG-priset och coolingarna ligger riktigt bueno till.
Även bullish för uranet då japanerna är i "quite a pickle" som en brittisk bankir skulle uttrycka det.
Cool är fortfarande billigare än konkurrenterna, har skrivit flera fina charter-kontrakt samt har en ordentlig trigger framöver i form av framtida direktavkastning (Cool är då dessutom registrerade på Bermuda så ingen källskatt).
Den negativa triggern förutom att efterfrågan på LNG magiskt skulle börja sjunka är att Golar mycket väl kan dela ut aktierna i Cool till aktieägarna som i sin tur kommer börja sälja och trycka ner kursen (händer alltid när ett bolag delar ut aktierna i ett listat bolag). Golar har i covenanterna till ett antal av lånen inskrivet att de inte får dela ut pengar. Däremot får vissa återköp göras samt aktier delas ut. Vill Golar då belöna aktieägarna lär det ske genom utdelning av aktier i Cool (aktierna i NFE säljer Golar av i omgångar pga mycket bättre likviditet).
Skulle Golar delar ut aktierna i Cool till aktieägarna och kursen trycks ner är det bara att köpa och vara glad.
Hur ser prisutvecklingen ut kring andra metaller, gällande rådande omständigheter?
Jag tänker på mässing, koppar, tenn etc.
Kan det vara smart att investera i metaller, överlag?
Varför skulle inflationen försvinna så fort? Är det inte till 2% FED vill ner till? Det tar väl flera 2-3 år...om man har tur.
Tja, råvarupriserna dalar och likaså fraktraterna. Då sjunker produktions och fraktkostnader.
Och den som då höjer priser i onödan prissätter sig ut ur marknaden. Dvs prisökningarna stannar av.
I USA dock kan man se att arbetslösheten är låg och open positions fortfarande är högt. Där kan dom nog ha lite lönedriver inflation lite längre. Men det är där. Det sprider ingen annanstans.
Där man INTE har lönedriven inflation kommer priserna bara ligga still, eller falla.
Det blir en kalldusch för alla som fantiserar om att det är M1 som driver prisökningarna. Men dom är å andra sidan vana vid att verkligheten ger dom kallduscher.
Tja, råvarupriserna dalar och likaså fraktraterna. Då sjunker produktions och fraktkostnader.
Och den som då höjer priser i onödan prissätter sig ut ur marknaden. Dvs prisökningarna stannar av.
I USA dock kan man se att arbetslösheten är låg och open positions fortfarande är högt. Där kan dom nog ha lite lönedriver inflation lite längre. Men det är där. Det sprider ingen annanstans.
Där man INTE har lönedriven inflation kommer priserna bara ligga still, eller falla.
Det blir en kalldusch för alla som fantiserar om att det är M1 som driver prisökningarna. Men dom är å andra sidan vana vid att verkligheten ger dom kallduscher.
Det är absolut inte uteslutet att det blir en lönedriven inflation också här. Om det inte blir löneinflation, så bör inflationen gå tillbaka rejält i början av 2023 med hänsyn till jämförelsetalen och att kostnaderna steg så mycket i början av 2022. Att kostnaderna, utan löneinflation, skulle sticka uppåt igen låter osannolikt. Snarare är risken stor att vi står inför en lågkonjunktur där efterfrågan går ner och arbetslösheten går upp, vilket talar emot en löneinflation.
Hur ser prisutvecklingen ut kring andra metaller, gällande rådande omständigheter?
Jag tänker på mässing, koppar, tenn etc.
Kan det vara smart att investera i metaller, överlag?
Jag spelar att börja köpa igen efter årsskiftet, jag tillhör då björnlägret som tror på mer pain. Core PCE som släpptes slutet av förra veckan var t o m upp så FED torde inte vara klara med sina räntehöjningar.
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Det är absolut inte uteslutet att det blir en lönedriven inflation också här. Om det inte blir löneinflation, så bör inflationen gå tillbaka rejält i början av 2023 med hänsyn till jämförelsetalen och att kostnaderna steg så mycket i början av 2022. Att kostnaderna, utan löneinflation, skulle sticka uppåt igen låter osannolikt. Snarare är risken stor att vi står inför en lågkonjunktur där efterfrågan går ner och arbetslösheten går upp, vilket talar emot en löneinflation.
Ja, tror också på det, inflationen kommer gå ned, men pga lågkonjunktur...eller much worse.
Bjöd upp djävulen på dans precis genom att fylla på lite mer VALE. 30 oktober är det andra valomgång i Brasilien mellan två gubbar med uppsvällda prostator och ihopkrympta förstånd. Gubben Lula är dock lite extra lömsk. Det ryktas att de brasilianska sossarnas partigeolog (coolt jobb) kommer utöka ”royalties”, alltså skatter på ren svenska, på flera fyndigheter VALE gräver i. https://www.reuters.com/world/americas/lula-campaign-mulls-new-mining-royalties-brazil-spooking-industry-2022-09-16/
Jag spelar att börja köpa igen efter årsskiftet, jag tillhör då björnlägret som tror på mer pain. Core PCE som släpptes slutet av förra veckan var t o m upp så FED torde inte vara klara med sina räntehöjningar.
Jag är inget mer än en novis på området, men jag är vetgirig och villig att lära mig mer!
Kan du förklara vad du menar i det citerade ovan, kan du förklara det som om jag vore en femåring?
Jag är inget mer än en novis på området, men jag är vetgirig och villig att lära mig mer!
Kan du förklara vad du menar i det citerade ovan, kan du förklara det som om jag vore en femåring?
JPow har sagt att de ska höja räntan över inflation och att det är core pce han kollar på. Det är alltså en bra bit kvar innan de är klara. Vet inte vad den steg till förra veckan men tror den var på 4-5 procent nånting innan