Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-10-04, 12:34
  #4129
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Knulldell
Jag är inget mer än en novis på området, men jag är vetgirig och villig att lära mig mer!
Kan du förklara vad du menar i det citerade ovan, kan du förklara det som om jag vore en femåring?

Smoerrebom beskrev det klockrent, och för femåringen så är Jpow Jerome Powell, han är pappa hos FED, amerikanska centralbanken.
Citera
2022-10-04, 12:47
  #4130
Medlem
MrLevaLivets avatar
Otroligt, PPI Europa fortsätter att stiga, nu 43,3% (förväntat 43,1%).
Citera
2022-10-04, 20:19
  #4131
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Smoerrebom beskrev det klockrent, och för femåringen så är Jpow Jerome Powell, han är pappa hos FED, amerikanska centralbanken.
Pappan säljer sina 2-åringar och 10-åringar till högstbjudande.
Citera
2022-10-05, 09:27
  #4132
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naturgasturken
Cool är fortfarande billigare än konkurrenterna, har skrivit flera fina charter-kontrakt samt har en ordentlig trigger framöver i form av framtida direktavkastning (Cool är då dessutom registrerade på Bermuda så ingen källskatt).

Den negativa triggern förutom att efterfrågan på LNG magiskt skulle börja sjunka är att Golar mycket väl kan dela ut aktierna i Cool till aktieägarna som i sin tur kommer börja sälja och trycka ner kursen (händer alltid när ett bolag delar ut aktierna i ett listat bolag). Golar har i covenanterna till ett antal av lånen inskrivet att de inte får dela ut pengar. Däremot får vissa återköp göras samt aktier delas ut. Vill Golar då belöna aktieägarna lär det ske genom utdelning av aktier i Cool (aktierna i NFE säljer Golar av i omgångar pga mycket bättre likviditet).

Skulle Golar delar ut aktierna i Cool till aktieägarna och kursen trycks ner är det bara att köpa och vara glad.

Som den fege hare jag är tog jag vinst oå Cool strax under 140, blev nästan dubbelt upp på några månader, men man borde ha hodlat tydligen.

När LNG blir väldigt dyrt, borde inte LPG bli lite populärare isf? Eller är det ett feltänk?
Jag provade att köpa lite och tänkte se vad som händer, men om du sitter på facit skulle det förstås minska risken för mig.
Citera
2022-10-05, 21:19
  #4133
Medlem
Naturgasturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brolinlever
Som den fege hare jag är tog jag vinst oå Cool strax under 140, blev nästan dubbelt upp på några månader, men man borde ha hodlat tydligen.

När LNG blir väldigt dyrt, borde inte LPG bli lite populärare isf? Eller är det ett feltänk?
Jag provade att köpa lite och tänkte se vad som händer, men om du sitter på facit skulle det förstås minska risken för mig.
Rätt att ta vinst! Det ska man alltid göra om det känns rätt.

Ja, men LPG är ju en restprodukt i raffinaderiet och går inte att producera i större skala på samma sätt som LNG.
Citera
2022-10-05, 21:20
  #4134
Medlem
Naturgasturkens avatar
Sedan det började pratas om OPEC minskning i slutet av förra veckan har jag ökat i offshore, kol och LNG.

Jag sålde aldrig av något i offshore-sektorn under dippen men tog mycket vinst i oljebolagen under sommaren. Speciellt i de kanadensiska. Har inte varit speciellt aktiv på forumet då jag inte rört min portfölj och det har mest gått sidledes.

Oljan har blivit storpolitik på ett sätt vi inte sett sedan 70-talet. USA krigar med sin (snart tömda) SPR och OPEC ger väst fingret genom att först förnedra Biden för att sedan sänka sin produktion (eller ja minska kvoterna som man ändå inte når men det är en historia för en annan dag) och rakt ut säga att väst får skylla sig själv som gått WOKE. Vi ska heller inte underskatta att OPEC gärna stödjer Ryssland i dittryckandet av väst (och väst har bara sig själva att skylla). OPEC har även gjort klart att de struntar i världsekonomin, de kommer försvara oljepriset oavsett och sedan köpa upp västvärlden när ekonomierna kraschat (väst tömmer kassorna och belånar sig över öronen för att köpa energi av länder som hatar oss och som sedan använder våra fd pengar till att köpa upp våra företag/infrastruktur).

Det enda väst kan göra nu är att öka sin egna produktion av alla former av energi samt få icke-OPEC+ så som Guyana och Brasilien att kraftigt öka sin produktion (och inte driva dem i händerna på OPEC+-länderna utan dopa dem med västerländska vapen, teknik och handelsavtal så de håller sig nöjda). Det kommer borras som aldrig förr även på relativt kort sikt då väst måste bli herrar över sitt eget energihus till varje pris. Samtidigt har OPEC kraftigt underinvesterat länge och måste kraftigt öka investeringarna för att kunna ens behålla den redan överskattade produktionskapaciteten, oljepriser närmar 100 USD tillåter OPEC-länderna att bedriva sina diktaturer i fred och samtidigt ha råd att investera. Saudiarabien suger nu upp alla typer av benign-jackups (Valaris fick nyss en stor fin utdelning från sitt 50/50 JV med Aramco ex).

Sett till alla nya kontrakt som drillersarna skrivit under hösten har raterna inte sjunkit något alls och de lär bar öka nu i takt med att mer energi ska produceras snabbt.

Enligt flera mediakällor har det betalats närmare 500K USD per dag nu för ett LNG-fartyg och företag som Cool har låst in rater för ett par fartug till 150K på långa kontrakt. Tänk då att ex Cool har en total dygnskostnad inklusive alla kapitalkostnader/amorteringar på 50K. Kan de och de andra LNG-rederierna börja låsa in kontrakt på över 200K kommer de bada i pengar på en nivå aldrig tidigare sett i skipping i modern tid. Cool till 90 NOK aktien kan på några års sikt bli min bästa investering någonsin.

Vad blir effekten då när västvärlden (inkl Japan och Sydkorea) samt Kina dammsuger upp all världens LNG till tidigare fantasipriser? Ju världens U-länder (samt soon to be U-länder som Tyskland... jaja det är en överdrift) bränner kol som aldrig förr samtidigt som nya kolgruvor knappt tillåts i västvärlden längre.

Just ja, näst bästa investering efter aktier i energi är för oss som jag har kakelugn/kamin/öppen spis hemma att ringa våra norrländska vänner och köpa ett lass ved (eller betala 189 kronor per 40L säck på Bauhaus), slipper vi blackouts i vinter åker vi på dem nästa istället.

Det positiva är att vi är många som kommer tjäna otroligt mycket pengar, västvärlden blir mindre WOKE, högerpartier tar över fler länder och miljöpartier slängs på soptippen tillsammans med vindsnurror. Buckle upp, hitta en hobby, köp energi, börja planera för vad ni ska köpa för fasta tillgångar när ni cashar ut (ha för fan en exit-strategi) och njut av resan. Det kommer bli kul som fan för oss.
__________________
Senast redigerad av Naturgasturken 2022-10-05 kl. 21:38.
Citera
2022-10-05, 21:43
  #4135
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brolinlever
Jag dumpade dom omedelbart när de inte vände upp, så jag missade den smällen.

Däremot så tog jag en redig smäll på Porsches holdingbolag. Minus 10%, trots att IPO blev lyckad, vet inte vad i kalkylen som blev fel. Funderar på om jag ska snitta ner eller kapa förlusten. Ingen kan säga att aktiemarknaden är logisk iaf. Tur att kolbolagen levererar iaf, mycket tacksamma att swinga

Apropå kol, Peabody är uppe på 27,70 dollar. Mitt gav är 22,69. Lämpligt att ta vinst nu va? Är du inne? Hilfe
Citera
2022-10-05, 22:14
  #4136
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Hade Trumpen fått 4 more years hade;

- oljepriset legat runt 60 USD fatet.

- Ukraina sluppit krig och Taiwan kunnat känna sig säkert (minns varningen i hans UN-tal 17 " respect for international law....from Crimea to the South China Sea..." (citat ur minnet, av nöd kanske ej ordagrant). Alla är livrädda för en amerikansk president som anses halvgalen - strategisk fördel! När Nixon skickade Kissinger till Sovjet under Yom Kippurkriget 73 sa han, "tell´em I´m crazy Henry, tell´em I´m willing to use the Bomb.."

Biden är en senil, korkad, wokeidiot - förtjänar och får ingen respekt, men heller inte - tyvärr - ansedd unpredictable...
Citera
2022-10-05, 23:22
  #4137
Avstängd
Odagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Apropå kol, Peabody är uppe på 27,70 dollar. Mitt gav är 22,69. Lämpligt att ta vinst nu va? Är du inne? Hilfe

Brollan får gärna hojta till när han säljer sina SandRidge också. He he..
Det är betydligt lättare att begripa när det är läge att köpa än när det är dags att sälja, åtminstone för min del.
__________________
Senast redigerad av Odagan 2022-10-05 kl. 23:26.
Citera
2022-10-05, 23:27
  #4138
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odagan
Det är betydligt lättare att begripa när det är läge att köpa än när det är läge att sälja, åtminstone för min del.
Enkelt fixat. Vänd på grafen.
Citera
2022-10-05, 23:41
  #4139
Avstängd
Odagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Enkelt fixat. Vänd på grafen.
Skillnaden ligger i att köp på en förmodad botten kan göras igen om det visar sig att botten var ännu lägre. I o f s kan samma princip användas vid sälj, fast det bär emot rent mentalt.
Vem resonerar på följande vis; Nu är den förmodade toppen nådd, så jag säljer 1/3-del ifall jag har fel.
Citera
2022-10-07, 18:48
  #4140
Medlem
Naturgasturkens avatar
Oljan är tillbaka och snart upp över 15 USD på lite över en vecka. Bra drag nu i sektorn och nästan dagligen sanktioneras nya offshore-projekt. Drill baby drill.

Hoppas ni får en trevlig helg. Sprakar fint i brasan här och tjejen har just blandat mig en Whisky Sour (kan rekomendera tjejer som utbildat sig till bartenders innan de skaffade en riktig karriär... de är bra i både barskåpet och sängen ), kommer bli en härlig kväll med olika investerarpresentationer (många av offshorebolagen kom med nya nu i september).
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback