Citat:
Ursprungligen postat av
EIIer
Du var inte född när det var brist på smör? I Norge hade de t o m en reklamkampanj - köp en ny bil och få ett paket smör på köpet. Nu saknas det tomatpuré i nästan alla butiker. Den som tror att en fri marknad är svaret på allt förstår ingenting. Varför begränsas då vissa företag för att köpa upp andra, för att anledningen är att det skulle innebära att de skulle blir för stora på marknaden? Finns mängder med saker som skulle göra hela världen till en katastrofal plats om vi bara gasar och blundar!
Jag har inget att invända egentligen emot din post.
Helt fria ekonomiska marknader brukar få oönskade sidoeffekter.
Inga nyheter där,och det är därför som de flesta marknader har någon form av reglering.
Dock så måste påpekas att även regleringar,särskilt om dessa är av fel sort,även de har sina negativa konsekvenser.
Det finns inget helt svart eller vitt med andra ord.
När det gäller hyresrättsmarknaden i Sverige så är det onekligen så att den hyresreglering som ligger över marknaden gett upphov till en permanent utbudsbrist.Det är helt naturligt,och helt enligt alla ekonomiska lagar att det blir så.Det är den negativa konsekvensen av regleringen.Den positiva(sett ur konsuments synpunkt)är att hyresnivån hålls nere.
Kort sagt en Sovjetisk brödbutik från 1983..med i stort samma konsekvenser för aktörerna på marknaden..producent som konsument.
Det förtjänar naturligtvis att påtalas och särskilt som det poneras att bristen på hyresrätter i Sverige beror på stor invandring.
Detta är helt enkelt inte sant..samma brist hade förelegat på en marknad helt utan invandring.
Var du fått vad jag skall vara för helt oreglerade marknader får du svara på.
Personligen har jag ingen aning.