Citat:
Ursprungligen postat av
Ondahamstern
Putin lyckas med något som tog Tsaren 70 år att åstadkomma på en bråkdel av den tiden och det är att destabilisera hela Ryssland både militärt och ekonomiskt.
Med det sagt så har jag väldigt, väldigt länge spekulerat kring om det inte kan var så att Ryssland är för stort som nationalstat att kunna styras på ett effektivt sett, Kina har liknande problem men har löst det genom att genuint centralisera städerna för att sedan se till att alla miljoner småbyar som finns runt om i landet får agera självständigt.
Ryssland har istället försökt vid flera tillfällen att centralisera hela systemet för att enbart lyckas med vilt spridd korruption då sanden rinner mellan fingrarna på grund av hur stor yta som ska kontrolleras.
Det låter som en sund analys, från början till slut.
Det måste ju finnas en gräns för hur stor en totalitär stat kan bli. Om man dessutom har en dysfunktionell (på gränsen till infantil) inställning till omvärlden, måste det ske ett nationellt sönderfall.
Man kan också fascineras av ryssarnas vilja att exportera misär och problem. Det enda de har att erbjuda Ukraina är våld, förtryck, massförstörelse, fattigdom och depression.
Och i förlängningen ska även Väst saboteras så mycket som möjligt. Jag tror helt ärligt att Putin vill att hela världen ska vara efterbliven, alkad och deprimerad precis som Ryssland.
Det är ett oerhört märkligt land, oförmöget till lycka.
Och ingen annan får vara lycklig heller.
Helt stört.
Putin försöker nu mala Ukraina till grus. Det är det enda han kan. Men jag tror att den politiska rekylen (dvs revolt i Ryssland) kommer att bli brutal. Ryssarna kommer att resa sig mot Putin, troligen innan året är slut. Ryssarna riskerar att frysa ihjäl, bokstavligen, pga kriget och sanktionerna osv. De kommer inte att ta mer skit.