2022-09-28, 16:07
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Låt oss se.

Att Ukraina uttalat sig som att vara en fredsäskande nation på något annat sätt än vad alla andra nationer gör/säger är ju bara ett rent påhitt från dig. Ukraina gjorde ju dessutom allt vad de kunde innan invasionen 2022 att just deskalera situationen för att undvika krig. Vidare så bortser du helt från att det är Ryssland som angripit Ukraina och att kriget sker i Ukraina och inte tvärt om även om Ukraina i offensiven vid Kherson lätt skulle ha kunnat fortsätta den långt in på ryskt territorium. Att försvara sina rättmätiga gränser från militärt angrepp från annan stat är inget konstigt så noll rätt när det kommer till fakta av två möjliga försök.

Det är rysk militär som angripit Ukraina och inte tvärt om så noll poäng även där.

3. The enemy is inherently evil and resembles the devil.
(Ryssland våldtar mer, stjäl mer, ljuger mer, är mer själviska än andra)
Det pågår för närvarande över 15 tusen utredningar om krigsbrott som avser våldtäkter och mord på civila och barn begångna av ryska soldater i Ukraina. Med tanke på alla lastbilar fulla med tvättmaskiner som påträffats efter de Ukrainska framryckningarna så låter det otroligt att inte även stjälandet skulle vara väldigt utbrett bland de ryska trupperna men då det kanske inte är bevisat så får vi säga att det är ett halvt rätt då kanske.

Att ett land både ska och har rätt att försvara sitt territorium gentemot militära angrepp från en annan stat är helt självklar så vad är din poäng? Den var så satans korkad att det blir ett halvt minuspoäng.

Från andra världskriget har det varit doktrin inom ryska armen att ”sprida skräck i civilbefolkningen” genom våldtäkter och mord som en del av krigsstrategin/taktiken. Därtill och som redan skrivits så pågår över 15-tusen utredningar om just den typen av brott begångna av ryska styrkor och det finns mängder av avlyssnad information och vittnesmål från både ryska militärer och Ukrainska civila. Den ryska arem gjorde dessutom exakt samma sak i ex Tjetjenien och Alleppo så det vore osannolikt att den typen av beteende kan upprepa sig så många gånger inom samma organisation utan att det antingen är uttalet, eller underförstått accepterat av ledningen men ok! Är det empiriskt vederlagt? Kanske inte så tillbaka på 0,5 poäng.

Att ryssland avänder förbjudna fosfor och klusterbomber är utan tvekan konstaterat. Noll poäng!

Igen vet givetsvis exakt hur många som dött på respektive sida och den siffran kommer kanske aldrig att bli exakt men att de ryska förlusterna är enorma och långt utöver vad den ryska armen både räknat med och klarar av bör givetvis inte vara någon fråga som ens behöver diskuteras idag i ljuset av den desperata ”mobilisering” som pågår. Ukraina har ju dessutom varit rätt öppna med att det vid tillfällen varit enorma förluster på deras sida och i somras gick man ju ut med den raka motsatsen till det du påstår ovan så hela ditt påstående ovan är ju påhittat. Noll poäng.

Roger Waters och Alexander Ovechkin stödjer Putin så .. .. ? Noll poäng.

Kriget handlar ju till stor del om demokrati vs diktatur så vad menar du? Gillar man inte demokrati så kan det ju såklart verka besynnerligt men vi i väst ser just demokrati som ”heligt” så din poäng är? Menar du att man skulle ha en annan åsikt? Att alla som identifierar sig som diktatorer och som vill förtycka folk givetvis ska ha rätt till det på samma sätt som att om du identifierar dig som kvinna så ska du har rätt att vara till det även om du har skägg och snorre (har du gått på kostfack eller)? Du drar ett påstående som inte går att säga emot men du har kanske några exempel på när demokrati är ”fel” och diktatur är ”rätt” som du kanske kan utveckla lite? Till dess noll poäng.

Antalet Putinrunkare på Flashback verkar ha minskat kraftigt. Skulle tro att det mest beror på det naturliga urvalet och att det krävs så låg intelligens för att gå på de Ryska lögnerna att numera gör att man nu passerat gränsen för att vara skrivkunnig. Då faller det bort en hel del, men du har rätt i att de finns de som uttrycker sig på det sätt du skriver, så en poäng för det möjligtvis.

Brings us to a total om 1,5 poäng. Grattis…

Tänker inte debattera detta vidare, var och en kan se och söka på hur debattinlägg har varit, och på om ondska och skuld är fakta eller kräver bedömning.
Citera
2022-09-28, 17:25
Medlem
Z.Topeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Ok, allt som inte passar din världsbild är fake news.

Dags att bli vuxen?
Kolla upp ground vettja.
Citera
2022-09-28, 17:26
Medlem
Z.Topeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Min källa är Universitetet i Adelaide, vilket framgår av länken.
Du svarade inte på frågan vem tipsade dig ?
Citera
2022-09-28, 17:47
Medlem
Bikefits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Det faller lite på sin egen orimlighet att ryssarna skulle ha resurser att lägga på att värva svensktalande flashback postare. Den enkla förklaringen är såklart att det finns en massa män som är missnöjda med väst (med all rätta) och som kanaliserar det genom att ta parti för Ryssland (vilket däremot är rätt så idiotiskt)
Konstigt nog har jag aldrig träffat någon annan en uttalade kommunister som försvarat Ryssland och dess politik trots att jag har ett brett kontaktnät från verkstadsgolvet till riddarhuset.
Citera
2022-09-28, 17:57
Medlem
taucetis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Z.Topelius
Du svarade inte på frågan vem tipsade dig ?
Vad är det för löjlig fråga! Han länkade till en källa som påstod en sak. Vem som tipsade honom eller hur och vart han hittade den är oviktigt. Det viktiga är om det stämmer eller inte. Vad tror du, stämmer uppgifterna eller inte?

Ont: Det är ingen nyhet att Ryssland, USA, Israel, UK och Kina har betalda människor som skriver positivt om deras sak, och negativt om dom som går emot deras sak. Vi vet ju att även sossarna här hemma har folk som får betalt för att skriva positivt om deras sak och negativt om oppositionen. Inget nytt och inget konstigt alls. Det hade varit konstigt om dom inte gjorde det.

Sen får jag tillägga att våra ledare kallar alla som inte följer deras agenda för rysstroll. Minns SAS reklamen som var negativ till svensk kultur, och där var det vanliga Svenssons som ogillade reklamen och det blev ju stora rubriker, och där var genast medias svar att det handlade om rysstroll. I USA så kallar man alla som är emot demokraternas agenda för rysstroll.

Man får vara uppmärksam på rysstrollen, men även på agendan, och kunna se igenom när våra ledare ljuger och kallar kritik för rysstroll. Detsamma gällande alla Nato troll.

Det är ett smutsigt spel som spelas över våra huvuden. Gäller att vara vaksam om man vill komma så nära sanningen man bara kan.
Citera
2022-09-28, 18:00
Avslutad
Bra trådstart.

Jag spenderar ohälsosamt mycket tid på Youtube och de senaste månaderna har det blivit mycket videos som handlar om kriget med fokus på Ukrainska framgångar.

Något jag noterat senaste veckorna är att det börjat dyka upp en massa Youtube-konton i kommentarerna på dessa videos som alla har EXTREMT stereotypiska amerikanska namn typ som John Edwards, Nate Johnson osv med standard G-mail profilbild. Det är som att de googlat "generic american names". Blir jag misstänksam kollar jag när de skapade sitt Youtube-konto och 9/10 är skapade denna månaden.

Dessa konton spammar alltid en massa rysk propaganda vilket var det som fick mig att börja undra från början. Varför dyker helt plötsligt massa amerikaner upp som stöttar Putin och skriver massa rysk propaganda, undrade jag, och började då kolla upp varje konto jag såg.

Kanske löjligt men personligen är jag helt övertygad om att det är ryssar bakom dessa konton.
Citera
2022-09-28, 18:09
Medlem
UrsusSpelaeuss avatar
Brukar skoja om att jag är ett rysstroll, eller kanske en rysk porr-bot om jag känner mig lite pilsk. Men de riktiga rysstrollen ägnar sig nog inte åt att vara pro-ryska, tror jag. För givetvis har FSB m.fl. betalda och/eller automatiserade påverkansaktioner precis som MSB, CIA och alla andra. Jag tror snarare att många otroligt extrem-hatiska och snudd på perversa anti-ryska inlägg görs av just påverkansagenter. Det är ju definitivt inte så att Väst tjänar på att framstå som en bunt hatiska chauvinister med humörproblem, som dessutom inte kan stava och som har någon sorts ticks att byta ut alla S mot Z:an. Om jag vore FSB så skulle jag nog göra sådant. Det äcklar vilken normalfuntad människa som helst när man hetsar om att atombomba hela folk till aska eller på annat vis begå folkmord.
Citera
2022-09-28, 18:28
Medlem
Z.Topeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
Bra trådstart.

Jag spenderar ohälsosamt mycket tid på Youtube och de senaste månaderna har det blivit mycket videos som handlar om kriget med fokus på Ukrainska framgångar.

Något jag noterat senaste veckorna är att det börjat dyka upp en massa Youtube-konton i kommentarerna på dessa videos som alla har EXTREMT stereotypiska amerikanska namn typ som John Edwards, Nate Johnson osv med standard G-mail profilbild. Det är som att de googlat "generic american names". Blir jag misstänksam kollar jag när de skapade sitt Youtube-konto och 9/10 är skapade denna månaden.

Dessa konton spammar alltid en massa rysk propaganda vilket var det som fick mig att börja undra från början. Varför dyker helt plötsligt massa amerikaner upp som stöttar Putin och skriver massa rysk propaganda, undrade jag, och började då kolla upp varje konto jag såg.

Kanske löjligt men personligen är jag helt övertygad om att det är ryssar bakom dessa konton.

Tack för feedbacken.
Jag har också plöjt igenom massor framför allt reportage från Youtube, från konfliktens början.
Det som slår mig är hur tidigt vissa nyckelord planterades. Som Bandera, nazister osv. Min reflektion, detta har planerats länge från Kreml, och det har föregåtts av en massiv desinformationkampanj.

Visst Ukraina har satt städer under artilleribeskjutning i Donbas, och den enda ursäkt jag kan finna trots att jag anser att beskjuta civila är oförlåtligt. Är att Ukraina var både korrupt ( vilket Kreml underblåste förstås ) och helt oförberedda på att ” broderfolket” skulle attackera dem. Deras militär var då lika inkompetent då som ryssen är nu.

De små gröna männen fanns i Donbas redan innan 2014.
Citera
2022-09-28, 18:37
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UrsusSpelaeus
Brukar skoja om att jag är ett rysstroll, eller kanske en rysk porr-bot om jag känner mig lite pilsk. Men de riktiga rysstrollen ägnar sig nog inte åt att vara pro-ryska, tror jag. För givetvis har FSB m.fl. betalda och/eller automatiserade påverkansaktioner precis som MSB, CIA och alla andra. Jag tror snarare att många otroligt extrem-hatiska och snudd på perversa anti-ryska inlägg görs av just påverkansagenter. Det är ju definitivt inte så att Väst tjänar på att framstå som en bunt hatiska chauvinister med humörproblem, som dessutom inte kan stava och som har någon sorts ticks att byta ut alla S mot Z:an. Om jag vore FSB så skulle jag nog göra sådant. Det äcklar vilken normalfuntad människa som helst när man hetsar om att atombomba hela folk till aska eller på annat vis begå folkmord.

Intressant teori. Men tänk på att där är kanske 10% procent av Sveriges befolkning är psykisk sjukt (några sjuka, men högfungerande och kan ha ett arbete). Det räcker att nån procent av dem triggas på något sätt av ryssar och att våra ledare uppmuntrar russofobi, så har du tillräckligt med stollar för att några ska hitta till flashback. Lägg därtill att folk är något mer crazy på skrift i ett anonymt forum än i verkligheten, där samhällets normer uppmanar dem tilll att rätta in sig i ledet lite. Tänk dessutom på att där mycket väl kan vara ett par som slagits för Ukraina som inte pallade (förståeligt) men fortfarande är pro-ukrainska och krigsskadade.
Citera
2022-09-28, 19:08
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Z.Topelius
Ett omfattande desinformationsnätverk med ursprung i Ryssland som använt hundratals falska konton på sociala medier och tiotals falska nyhetssajter för att sprida propaganda från Kreml har upptäckts av Meta, som äger Facebook och Instagram. Nätverket har stängts ned, meddelar företaget.
Finns det fler sådana nätverk.
Jag påstår att det finns ett organiserat nätverk exklusivt för Flashback

Hur är detta organiserat och när kommer det avslöjas?

https://apnews.com/article/russia-ukraine-technology-social-media-misinformation-05d147b128c48bfa23705409448b7bbc

Det kryllar av bots och falska konton med syfte att sprida dessinformation. Naiva och godtrogna människor tror att bara Ryssland har denna propaganda. Svensk MSM är inte mer trovärdig, de ljuger lite mer sofistikerat bara.
Citera
2022-09-28, 19:15
Medlem
UrsusSpelaeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Intressant teori. Men tänk på att där är kanske 10% procent av Sveriges befolkning är psykisk sjukt (några sjuka, men högfungerande och kan ha ett arbete). Det räcker att nån procent av dem triggas på något sätt av ryssar och att våra ledare uppmuntrar russofobi, så har du tillräckligt med stollar för att några ska hitta till flashback. Lägg därtill att folk är något mer crazy på skrift i ett anonymt forum än i verkligheten, där samhällets normer uppmanar dem tilll att rätta in sig i ledet lite. Tänk dessutom på att där mycket väl kan vara ett par som slagits för Ukraina som inte pallade (förståeligt) men fortfarande är pro-ukrainska och krigsskadade.

Saknar faktiskt tiden då alla psykfall var inspärrade på stora institutioner långt bort från samhället. Och innan invandringen. Minns faktiskt den tiden ganska tydligt. Du har så klart rätt att minst en del av dessa inlägg är psykiskt sjuka personer som måste få ut sin galla på något vis. Ovaccinerade, "ryzzar", "nazzar", "kättare" m.fl.
Citera
2022-09-28, 19:26
Medlem
UrsusSpelaeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Nej självklart inte, det finns folkförädare här i Sverige som ärligt talat borde skjutas av eller dumpas i Ryssland.

OK. Så du vill hellre ha en världsordning (New World Order) styrd av USA och Israel. Ska jag då säga att du borde skjutas eller dumpas av i Tel Aviv. Låter knappast demokratiskt eller mänskligt om man vänder på det. USA är hundra gånger värre än Ryssland, utan överdrift. Ser inte Ryssland som perfekt eller utopiskt, bara mindre ohälsosamt än USA/Israel/bankir-maffian och deras globohomo-agendor. Ryssland är en riktig gangsterstat på många sätt också. Ryssland har aldrig varit demokratiskt. Men någonstans vill man ändå vara en kristen stat som inte anammar Västs totala dekadens med feminism, pride, massinvandring m.m. På det viset verkar Putte faktiskt värna om sitt folk (om än inte direkt om vårt). Om våra ledare fattat besult som var bra för Sverige istället för att tävla i att accelerera vår destruering så skulle det inte finnas någon anledning att i ren desperation försöka se något positivt i vad som alltid varit vår fiende. Men våra samhällen blev neger-infesterade skithålsland fulla med manshatande manhaftiga flator, förtryckta, fördummade mesar till män och allmänt i förfall. Forna Sovjet blev katastrof på 90-talet (pga Västs destabiliseringar och Gorbatjovs dåliga reformer, främst) men trots svårigheter så verkar de ha blivit rätt immuniserade mot det moraliska förfall vi ser i samtliga länder i västvärlden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in