2022-09-27, 19:01
Medlem
doggydees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calmsolution
Större sannolikhet att det är Polen. Finns väl några skäl till denna misstanke;

- De har varit kritiska och motarbetat Nordstream pga krigshotet/kriget
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/kraftiga-reaktioner-fran-polen-och-ukraina-mot-amerikanskt-klartecken-till-nord-stream-2

- De har Ymel som Ryssarna stängde av, detta påverkar Polsk ekonomi, de vill nog ha igång den igen
https://www.tn.se/article/ryssland-stoppar-gas-genom-polen/

- Även Baltic Pipe är ju en konkurrent till Nordstream
https://notesfrompoland.com/2021/08/31/gas-pipeline-from-norway-to-poland-on-track-for-2022-opening/

- Geografiskt ligger ju Polen (Gdynia) nära dessa platser som (möjligtvis) saboterats

Kanske med stöd av NATO/USA

Vilket "land" som gjort vad är ju skitsamma. Det finns inga länder. USA, England, Polen, Sverige, Tyskland... de är judiska vassalstater och inga självstyrande länder. Så vilken slav som blivit tillsagd att utföra detta uppdrag kvittar. Det kan vara en svensk ubåt eller en polsk. Båda länderna har samma chef.
Citera
2022-09-27, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Läser du något annat än Flashbaback Aktuella ämnen?

I vanliga fall ja , har dock legat med migrän i 48 timmar så just nu är jag efter och dizzy, tänkte någon vänlig själ kunde uppdatera mig lite fort...
Citera
2022-09-27, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dreamies145
Jag håller med om att det är ett våghalsigt spel om det är Ukraina som ligger bakom. Men jag tror att sannolikheten för att det ska gå att fastställa vem som ligger bakom attentatet är minimal. Risken att tappa stöd i vinter för att människor i EU fryser i sina hem och blir fattiga är väsentligt mycket större tror jag.

Ja, så kan det också vara. Skumt i vart fall det som skett
Citera
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manfredkaltz
Ni som tror det var Ryssland som sprängde sin egen gasledning, varför passade dom inte på att spränga gasledningen mellan Norge och Polen samtidigt?

Du svarade just själv på den frågan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Men fatta någon jävla gång: de hade stängt av dem. De var inte på. Nordstream 2 har aldrig levererat en endaste jävla kubikmeter gas.

Också intressant att de bara råkade spränga dem i den absolut grundaste delen av Östersjön, där trycket är minst och där framtida reparationsarbete är absolut enklast att genomföra.

Man är sannolikt lätt utvecklingsstörd om man inte förstår att Ryssland ligger bakom detta. Steg ett kommer bli att använda detta i retoriken kring mobiliseringen, för nu finns en påhittad yttre fiende som vill Ryssland illa. Inte ens särskilt svårt att se.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DurexPlayHeat
Följer narrativet. I bondfilmerna brukar ryssen vara the bad guy.

Vart gick gasen? Tyskland?

Ja vi dom är uppväxta med Bondhar svårt att inte liknande händelser som ett verk av ful ond ryss bonende i en grotta med katt. En narrativ som är för underhållande för avfärdas som en del propagandakriget.

Jupp till desa pipes gick till Tyskland.

Ryska myndigheter hävdade häromveckan att dom avvärjt en attack/sabotage mot deras pipes som går till Turkiet (känd som Turkstream). Vilka som låg bakom planerna kommunicerades aldrig ut. Men man kan ju anta att det är samma "grupp" som ligger bakom dett genomförda sabotage, det är iaf inte osannolikt
Citera
Medlem
abcabcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlleLiss
...Och bortkastat ess i rockärmen gentemot västvärlden.
Jag tror inte att de är smartare än det. Jag tror att de kan splittra Tyskland från EU, så som Ungern tidigare har lite separerats. Att tro det tyder på dålig kunskap och kännedom om Tyskland. Det kommer ju inte ske. Men visst, lite halmgubbe, jag vet inte hur Tyskland kommer agera eller Ryssland tänker.
Citera
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Nu spinns det för fullt i nyheterna om att de enda som kan ligga bakom är Ryssland.
Citera
2022-09-27, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manfredkaltz
Ni som tror det var Ryssland som sprängde sin egen gasledning, varför passade dom inte på att spränga gasledningen mellan Norge och Polen samtidigt?

För att det är ju inte deras....

De vill kunna visa att de blir attackerade.
Citera
Medlem
Tack och lov för att socialdemokraterna inte lyckades hyra ut hamnen i Slite på Gotland till ryssarna... Då hade det kryllat av rysk militär på ön. Detsamma gällde visst också Blekinge där ryssarna också försökte.

Källa: Aftonhoran
Citera
Avstängd
PrippsFats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Ryssland sa ju själva att de stängde av Nordstream 1. Nordstream 2 kopplades aldrig på. Är du trög?

Jag skrev inte att de inte hade anledning att spränga dem. Jag skrev att anledningen var att ge dem ett casus belli. Typiskt ryskt, någonting som de gjort förrut.
Svenskarna(staten) själva har sagt att vi inte handlar med rysk olja. Ändå åker halva sjöfarten omrking med ryssolja. Frågan är vem som är trög.

Allt pekar på att gasen flödade. Se på hur mycket gas som kom ut. Tyskarna hade "fixat" avtal med någon gasleverantör.

Egentligen var det nog ryssarna själva. Och putin stoppade detta. Det kommer synas när tyskarna inte får sin gas som de skulle fått utav "leverantörer"
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sextioplus
Intressant är att idag invigdes Baltic Pipe som leder gas från Norge till Polen. Denna går också förbi Bornholm.
Men ingen sprängning här.

Sverige har satt agendan och tror inte den gasledningen håller tätt länge. eller oljeplattformarna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in