Citat:
Ursprungligen postat av
Dreamies145
Jag tror att den analysen brister grovt i seriositet men jag vet att den är den vanligaste. Det är ren propaganda.
Med tanke på "analysen" du gör nedan, så är du inte rätt man att kritisera andras seriositet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Dreamies145
Ryssland har enorma lager av sovjetiska vapen. Om inte toppmoderna så går dem att skjuta med. Detsamma gäller missiler och ammunition. Bilden som sprids av att materiel håller på att ta slut stämmer inte med verkligheten. Det finns med största sannolikhet en kalashnikov för varje man i vapenför ålder i Ryssland. Ryssland har möjlighet att mobilisera cirka 25 miljoner män i vapenför ålder vid full mobilisation.
Det absolut största misstaget som väst gör är att porträttera Ryssland som svagt, dåliga på slagfältet osv. Man ska aldrig underskatta sin fiende. Ryssland har klarat sig genom krig och kollapser förr. Likaså att leva på vatten och bröd. Gud nåde oss om liknande förutsättningar skulle komma hit. Vi skulle svälta som flugor i Saharaöknen.
Du förstår inte hur modern krigföring går till, det är smärtsamt tydligt. Jag föreslår att du går en militär utbildning av något slag, och sedan läser på i ett antal år.
Även om dina fantasiscenarion hade stämt, d.v.s. att ryssarna kunnat utrusta 25 miljoner man med det allra mest basala (karbin, några magasin ammunition, kängor, uniform och hjälm)... Vad ska de äta och dricka? Vilka ska leda och öva dem, och var ska det ske? Hur ska de transporteras till och från stridigheter? Vilken militärsjukvård ska behandla dem och vilka ambulanser, etappsjukhus och anläggningar för vidare vård ska användas? Vilket indirekt understöd ska de kalla in vid behov av artilleriunderstöd, och med vad ska de kalla in det? Vilka eldledare ska koordinera och avgöra målprioriteringar? Hur ska sambandet och stridsledningen fungera, med röksignaler och vårdkasar?
Du tror, uppenbarligen, att det bara är att "kalla in" 25 miljoner man, kasta till dem lite utrustning och så bildar de egna grupper, plutoner, kompanier, bataljoner, brigader, divisioner, kårer och arméer, helt utan någon form av samordning.
Sluta spela datorspel pojk.