2022-09-27, 16:50
Medlem
Beta-Bums avatar
Nu när det är näst intill klart att det handlar om ett sofistikerat sabotage.
Frågan är: Vem har mest att vinna på detta sabotage?
  • U.S.A.: De ser till att klippa Europas beroende av Ryssland en gång för alla, och sticker upp med sin LNG export som en standin-ersättning.
    Men är de så fräcka att utföra något sådant här? De vet att Europa är rejält duktiga på utredningar och kommer troligen att röna ut exakt vilken metod som användes av vem inom kort. Relationen mellan E.U. och U.S.A. kommer troligen att ta en rejäl törn.
    Min tanke: Inte så troligt. U.S.A. har för mycket att förlora gentemot vad de vinner. Inte bara kortsiktigt utan även långsiktigt.
  • Ukraina: De klipper navelsträngen mellan Europa och Ryssland och stryper därmed ännu en av Rysslands stora inkomster.
    Min tanke: Har Ukraina ens den här kapaciteten? Har de ubåtar? Jag tror inte det.
  • Ryssland: Gasen är redan strypt från båda hållen. Om de inte får sälja gas till Europa när de behöver sälja som mest, ja då skall E.U. minsann få känna på en gång för alla. Inget mer från Ryssland nu. Ryssland: -"Hejdå Europa. Hoppas ni fryser ihjäl era onda rövhål."
    Min tanke: Vi har set hur galen Putin faktiskt är. Fullständigt verklighetsfrånvarande. Har ingen koll på vad som verkligen händer och resultat ser vi nu. Det förvånar mig inte att Putin kan ha beställt det här sabotaget. Jag misstänker till och med att Ryssland försöker få det att se ut som en amerikansk attack för att köra in en kil i E.U.s och U.S.A.s förhållande med varandra. Troligen kommer det inte att lyckats och det uppdagas snart vem som är den riktiga gärningsmannen/(landet?)
    Å en sidan: Ryssland skjuter sig själv i foten här: Har de ingen framtidsplanering alls? .... Troligen inte nu när man tänker efter...
Senast redigerad av Beta-Bum 2022-09-27 kl. 17:01.
Citera
2022-09-27, 16:50
Medlem
Har nån kollat historiken på Marine Traffic i området?
Citera
2022-09-27, 16:51
Medlem
kbb-ogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoDp
Vart ser man det tydligt? Finns det bilder från hålen? Inte sett ännu.

Enligt seismologer så är det tveklöst explosioner.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/svt-avslojar-tva-explosioner-intill-nord-stream
Citera
2022-09-27, 16:51
Medlem
RonPaul2008s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoranPong
Skulle inte förvåna mig om det är USA som ligger bakom för att sabotera, de är dom enda som har något att vinna på det här. Dom vill att EU ska köpa gas från USA istället för Ryssland.

Alla som vill ha en RESET vinner på detta, vi har massvis med politiker i Europa som hoppas på det.
Citera
2022-09-27, 16:52
Medlem
RonPaul2008s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av samuraj2211

Visar de alla ubåtar också?
Citera
Medlem
pantherTypeGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleboool
Jag ska krossa fönstret på din bostad och erbjuda dig att laga det och därför har jag motiv att ta sönder fönstret?

Hjälp mig med logiken här.
USA sitter i klistret av industrin, särskilt militärindustrin som vill att USA ska blanda sig i konflikter och skicka vapen. För att det är bra för företagen.

Man gick med i vietnankriget pga en fejkad attack på en amerikansk båt.

Detta är ett ekonomiskt krig. I slutändan kommer det stå mellan USA och Kina.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Att det sprängts ser ju tydligt ut.
Vem som gjort det är svårt att avgöra just nu.

Det finns många som skulle kunna ha en anledning till det. Det mest sannolika är trots allt ryssarna.
Även andra länder skulle kunna ha fördel av detta, men det är trots allt ryssarna som är angriparna i den här konflikten. Det kan finnas anledning för de till en falsk flag för att sprida oro och så splitter i övriga väst.

Vitryssland skulle kunna ha intresse för att få större betydelse för gastransport mellan Ryssland och väst.
Polen skulle ha intresse av att stoppa rysk export och hindra tysk feghet avs gasköp.
Baltikum samma som polen.
Etc.

Vi får helt enkelt avvakta och se.
Det är USA varför skulle Ryssland ge upp sitt starkaste kort frivilligt?

Kan vara vanliga terrorister också eftersom det är så grunt vatten
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoDp
Vart ser man det tydligt? Finns det bilder från hålen? Inte sett ännu.
Om du tittar på kurvorna och läser det jag länkat från omni tidigare så är det tydligt.
Foton på rören får vi nog vänta ett tag på.

Från artikeln:

” Det är ingen tvekan om att det var en sprängning, säger seismolog Björn Lund till SVT Nyheter.
30 mätstationer i södra Sverige har noterat sprängningarna och man kan, enligt SNSN ,tydligt se hur vågorna studsar från botten och upp till ytan. Den första explosionen registrerades klockan 02.03 på natten mot måndagen, den andra klockan 19.04 på måndagskvällen.”
Citera
2022-09-27, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av samuraj2211

Men snälla. Det är lika relevant som puckot som börja gagga om flightradar.

Du måste väl ändå förstå att den (om det nu är en attack) som utför den inte är så inavlade att se har transpondrarna på?

Citera
2022-09-27, 16:53
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Absolut, känner du för att se världen i en gråskala utan framtid så skall du naturligtvis göra det om du mår bättre av det. Vi är ju alla olika.

Försöker hålla det praktiskt, har t ex björnat tyska DAX under året med framgång. Man tjänar ju inget på att stoppa huvudet i sanden. Jag försöker hänga med på det som händer så gott det går.
Citera
2022-09-27, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kbb-og
Enligt seismologer så är det tveklöst explosioner.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/svt-avslojar-tva-explosioner-intill-nord-stream
Men egentligen vad är konstigt med detta?
Men tanke på att hela väst är emot Ryssland och Ryssland vet att detta straffar Europa rejält.
Citera
2022-09-27, 16:54
Medlem
JustZlatans avatar
Ryssland kan ha attackerat ledningarna som en hämnd för att Tyskland och många andra EU-länder tillgodoser Ukraina med vapen, ammunition och manskap.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in