2022-09-27, 16:16
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Jag har sett flera militärhelikoptrar flyga över i riktning Gotland. Jag är ganska säker på att det har en koppling till denna händelse. Sverige förstärker försvaret i området.

Ja det känns som att detta kan innebära något större. Speciellt eftersom ingen riktigt verkar förstå vem eller varför som gjort detta… det betyder att någon har en plan. Känns oroväckande.
Citera
Medlem
Fan vad jag börjar ogilla usa
Citera
Bannlyst
Min naturliga misstänksamhet mot NATO koholsen säger att det kan ha varit på BALTOPs i år som de planterade sprängämnen på ledningarna.

För er som inte är insatta i NATO koholsens hemligheter så kan man läsa mer om BALTOPS här https://www.defense.gov/News/News-Stories/Article/Article/3045886/sweden-to-host-upcoming-baltops-22-nato-exercise/

Sweden to host 22 BALTOPS exercise.

Där det finns rök finns det eld.

Är det någon som inte tror att det är Biden och NATO koholsen som ligger bakom detta sabotage? Tyskland får ju inte bli vänner med Ryssland till varje pris.

Nu kom vi på er!
Citera
2022-09-27, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Ryssarna kan ju bara stänga av kranen, varför åka ner till bornholm och spränga? finns det ingen logik där.
Mer troligt nån onykter ubåtskapten som kommer få sparken när allt lagt sig.

Nä nån ville visa befolkningen att gasen aldrig slutat komma! Nån ville visa oss vanliga sanningen och här verkar den vara, gas som pumpas in i Europa och våra ledare står och ljuger för alla och tar våra pengar.

Känns väldigt olustigt
Citera
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shoottheelks
- Går det spåra marin-trafik tillbaka i tid med någon app?
- Är det listat nät ubåtar passerar mellen Sverige och Danmark?
- OSV.

Bör ej vara svårt att lista ut, bara man kan få fram lite info!

Ryssarna behöver ej sabotera. De sitter på kranen.

Vem vinner på sabotaget?`

- USA
- England

Någon mer? Frankrike?

Inte många länder som klarar av att utföra ett sådant jobb.

Har USA, UK, el. Frankrike ubåtar i östersjön för tillfället?

En god gissning är väl landet Ukraina som är ockuperat av Sovjetunionen och kämpar för sitt liv. Det är inget jättesvårt jobb att spränga en ledning. Det klarar alla länder att göra.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Det är 200 miljoner kubikmeter gas i rören.

Jordens atmosfär är stor. Ca 4,2 miljarder kubikkilometer. Så det spelar ingen roll.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
...och varför stänger inte ryssarna bara av gasen? Eller är det redan gjort, men det är sådana avstånd att det finns så här mycket ändå i rören?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Det tror inte jag. Sådana vapen lämnar spår efter sig som kan knytas till den skyldige ganska enkelt.

Låt mig omformulera mig: Det mest troliga är att danska marinen utförde attacken mot Nordstream 1 och 2.
Citera
2022-09-27, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Nu pratar vi om sabotage, detta har inte europa eller ryssland gjort.

Usa är ett sjukt land som vill styra över allt och alla.

https://www.youtube.com/watch?v=OS4O8rGRLf8

se hur biden tydligen säger i februari i år "there will be no longer a nord stream 2"

Åhh jävlar!! Alla som läser detta måste in och kola på länken, kolla halvägs in i klippet.. Ja där fick du mig, självklart har USA med detta att göra. Vilken grisjävel den där bilden är!
Citera
2022-09-27, 16:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kiboko
Polen hatar väl både Ryssland och Tyskland så mina zloty på att de ligger bakom. Två flugor i en smäll, ryssarna får svårare att exportera och tyskarna får frysa i vinter.

Om Polen är inblandade är de det som uppdragsgivare Washingtons springpojke och nyttiga idiot i sammanhanget. Fast bara om.

USA hatar också både Tyskland och Ryssland och drivs frenetiskt i sin utrikespolitik av att ständigt skada och sabotera relationerna mellan dessa två länder för att fortsätta hålla pli på Tyskland och hålla Ryssland på behagligt avstånd från Tyskland. Där fyller Polen en nyttig funktion åt USA inom både EU och NATO då Polen också hatar både Tyskland och Ryssland av historiska skäl.
Citera
2022-09-27, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torstenferdinand
Betänk att både Putin och Biden har intresse av att straffa och skrämma EU just nu av sina egna särskilda anledningar. Biden på grund av högerpopulismens segertåg på sistone (i synnerhet i Italien) och Putin på grund av det fortsatta stödet till Ukraina.

Vem det än är så är det både Putin och Biden som har störst motivering bland alla världsledare just nu att ligga bakom detta.

Verkar ju som att det är
Två aktörer som har verkat oberoende av varandra?
Citera
2022-09-27, 16:19
Avslutad
De går nog mot ledningarna från Norge nu när som helst

Tror inte folk varit på det klara med denna fara
Måste allt gå över LNG?

Fatta paniken om all norsk gas sprängs bort! På få dagar !!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in